Pointere & java
Fra : (Per Røn

Dato : 08-01-04 20:09

Hvad gør man i java, hvis man har brug for en funktionalitet som
pointere? Pointere er jo udelukket af sproget.

--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Mertz

Dato : 08-01-04 21:11

Hej Per

Prøv at give et eksempel på det du vil bruge pointere til? Selv om jeg
formentlig får eventuelle C fans på nakken ved at skrive det her, så er det
min opfattelse at man kan lave det meste uden pointere, om end i en del
tilfælde langsommere.

Undtaget herfra er naturligvis direkte manipulation af hukommelsen, men det
er vist i de fleste tilfælde også noget gris. Men prøv at give nogle
eksempler, og så er jeg sikker på at folk herinde nok skal komme med
fornuftige alternativer, eller i hvert fald en masse meninger om emnet..

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : (Per Røn

Dato : 08-01-04 23:58

Flemming Mertz <flemmingmertz@hotmailpunktum.com> wrote:

> [...]
> min opfattelse at man kan lave det meste uden pointere, om end i en del

Det er faktisk helt generelt, da jeg i øjeblikket underviser i java [og
i øvrigt i Delphi et andet sted]. Men spørgsmålet blev lidt mere
påtrængende da jeg overvejede at give en opgave som udvidede en
regnemaskine som regnede forkert [2 + 2*2 giver 8!] til at regne
rigtigt, og med et vilkårligt antal parenteser. Men her må man
naturligvis kunne bruge rekursion, i stedet for den stakmaskine jeg
overvejede.

Meeen. Hvordan vil du implementere en stak-klasse i java?
--
Per Erik Rønne

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-01-04 00:44

Per Rønne uttered:
> Meeen. Hvordan vil du implementere en stak-klasse i java?

Med en LinkedList eller en Vector. Vi laver jo alligevel ikke
noget i Java der haster ;)

\\kristian
--
There are 10 kinds of people.
Those that understand binary, and those who doesn't.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-01-04 05:33

Kristian Thy <thy@it.edu> posting:

>Med en LinkedList eller en Vector. Vi laver jo alligevel ikke

Eller bare et array med en "pegepind" på aktuelle index og med
manipulering af denne "pegepind" alt efter operationerne udført.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Mike

Dato : 09-01-04 11:19

In article
<1g79o2j.hj8zxhptihwpN%per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>, Per
Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
> overvejede.
>
> Meeen. Hvordan vil du implementere en stak-klasse i java?

Ville være nemmest og mest effectivt ved at benytte ArrayList:

class Stack {
private ArrayList contents;
public Stack() {
contents = new ArrayList();
}
public void push(Object o) {
contents.add(o);
}
public Object pop() {
if (contents.size() > 0){
return contents.remove(contents.size-1);
}
else
return null;
}
public boolean isEmpty() {
return contents.size() == 0;
}
}

Du kunne også udvide den LinkedList jeg gav eksemple på til at gøre
jobbet i klassen Stack

/Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-04 08:47

Per Rønne wrote:

> Hvad gør man i java, hvis man har brug for en funktionalitet som
> pointere? Pointere er jo udelukket af sproget.

Javareferencer indeholder "new"-funktionaliteten, men ikke pointeraritmitik.

Check enhver C-versus-Java FAQ. Dem var der mange af da Java kom frem.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Mike

Dato : 09-01-04 11:12

In article
<1g79ei9.1n1juarlfl0pjN%per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>, Per
Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Hvad gør man i java, hvis man har brug for en funktionalitet som
> pointere? Pointere er jo udelukket af sproget.

Lige for en god ordens skyld... Alt er pointere (eller referencer om du
vil) i Java. Man kan ikke lave pointer aritmetik, men man har heller
ikke brug for det, vil jeg mene. Alle parameter overførsler er
ligeledes referencer/pointere (call by name).
Undtaget er de basale typer som int og boolean (en int eller boolean er
ikke et object).

Hvis man eks vil lave en linked list kan man bare.

class LinkedList {
private Object head;
private LinkedList tail;
public LinkedList(Object head) {
this.head = head;
}
public void setTail(LinkedList tail) {
this.tail = tail;
}
public Object getHead() {
return head;
}
public LinkedList getTail() {
return tail;
}
}

Fra : Mike

Dato : 09-01-04 12:44

In article <090120041111489022%mcvfdkFJERN_DETTE@yahoo.dk>, Mike
<mcvfdkFJERN_DETTE@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> ikke et object).
>
> Hvis man eks vil lave en linked list kan man bare.

Glemte lige et eksemple på en get(i) funktion i klassen *G*

public Object get(int i) {
if (i == 0) return head;
if (tail == null)
return head;
else
return tail.get(i-1)
}

/Mikael

Fra : Mike

Dato : 09-01-04 12:48

> [...]

> ikke et object).
>
> Hvis man eks vil lave en linked list kan man bare.

Og måske også lige en add(o) funktion *G*:

public void add(Object o) {
if (tail == null) {
tail = new LinkedList(o);
setTail(tail)
}
else {
tail.add(o);
}
}

/Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-04 15:09

Mike wrote:

> Og måske også lige en add(o) funktion *G*:

Oftest benytter man dog at der er et væld af forskellige
Collectionimplementationer med i runtimebiblioteket.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Mike

Dato : 09-01-04 15:26

In article <btmcmj$22v$1@sunsite.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@c.dk> wrote:

> Oftest benytter man dog at der er et væld af forskellige
> Collectionimplementationer med i runtimebiblioteket.

Ja, med mindre det netop er til for at illustrere implementation af
basale datastrukturer i undervisningsøjemed...

/Mikael

Fra : Michael

Dato : 09-01-04 16:14

Hej,

> Hvad gør man i java, hvis man har brug for en funktionalitet som
> pointere? Pointere er jo udelukket af sproget.

Mærkelig nok får man ofte en java.lang.NullPointerException

/Michael
www.hyperpal.com

Fra : Mike

Dato : 12-01-04 11:08

In article <3ffec52f$0$69924$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michael
<dont-email-me@yahoo.kom> wrote:

> Hej,

> Mærkelig nok får man ofte en java.lang.NullPointerException
>
> /Michael
> www.hyperpal.com

Det er nu ikke så mærkeligt set i lyset af (som tidligere skrevet) at
alle variable indholder pointere (pånær de basale som int og boolean),
erklærer man således:

java.lang.Object foo = null;
foo.toString();

kaster det en nullpointerexception under udførslen, netop fordi foo
ikke indeholder værdien null, men en pointer til værdien null..

/Mikael

Fra : Finn Nielsen

Dato : 12-01-04 21:00

Mike <mcvfdkFJERN_DETTE@yahoo.dk> writes:

> [...]
>
> kaster det en nullpointerexception under udførslen, netop fordi foo
> ikke indeholder værdien null, men en pointer til værdien null..

null er i java en særlig værdi som betyder at en objekt-reference ikke
peger på noget. Alle objekt-referencer indeholder enten en pointer til et
objekt eller værdien null. Så i ovenstående indeholder foo netop værdien
null, og ikke som du skriver en pointer til null (det ville iøvrigt være
fjollet at håndtere null på den måde).

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-01-04 22:26

Finn Nielsen wrote:

> [...]
> objekt eller værdien null. Så i ovenstående indeholder foo netop værdien
> null, og ikke som du skriver en pointer til null (det ville iøvrigt være

Selv om vi er på vej ud i noget seriøst flueknepperi, mener jeg
forståelsesmæssigt det giver mere sammenhæng at sige, at
objekt-referencer _er_ pointere, som enten indeholder den specielle
værdi "null" eller "adressen" på en instans af et objekt.
"Adresse" er sat i anførselstegn, fordi det ikke nødvendigvis er den
fysiske adresse på at stykke hukommelse, som det ellers normalt er, når
man snakker klassiske pointere.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Banzon

Dato : 12-01-04 22:58

"Finn Nielsen" <spamtrap2@zero.zznyyd.dk.invalid> skrev...
> [...]
> objekt eller værdien null. Så i ovenstående indeholder foo netop værdien
> null, og ikke som du skriver en pointer til null (det ville iøvrigt være

Hmm...
Det er vidst flueknepperi, men en reference i Java kan ha' 3 mulige
værdier: reference til et objekt, null, eller "uninitialized" ;-D

Det er min erfaring at der er stor forskel på "null" og
"uninitialized"...

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-01-04 01:01

Michael Banzon uttered:
> Det er min erfaring at der er stor forskel på "null" og
> "uninitialized"...

Ifølge Bruce Ækel, så kan "uninitialized" være hvadsomhelst
meningsløst junk der tilfældigvis popper ud af hukommelsen.

\\kristian
--
Those of you who think you know everything
are very annoying to those of us who do.

Fra : Michael Banzon

Dato : 24-01-04 18:43

"Michael Banzon" <michael@banzon.dk> skrev...
> Det er min erfaring at der er stor forskel på "null" og
> "uninitialized"...

Sikke noget vrøvl! Gå hjem og læs lidt mere på det!!
Du ved da vidst overhovedet ikke noget om hvad du
taler om!!!

Kig på:
http://java.sun.com/docs/books/jls/second_edition/html/typesValues.doc.html#96595

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-01-04 19:17

Michael Banzon uttered:

> Sikke noget vrøvl! Gå hjem og læs lidt mere på det!!
> Du ved da vidst overhovedet ikke noget om hvad du
> [...]

Det link viser jo netop at referencer bliver initialiseret til
null. Der står ikke noget om "uninitialized" værdier. JVM laver
automagisk initialisering, men man kan jo godt forestille sige andre
VM der ikke gør det. Og så er der forskel på "null" og
"uninitialized".

Hvad er det nu man siger om folk der bruger mere end et udråbstegn -
og så flere sætninger i træk...?

\\kristian
--
A doctor can bury his mistakes but an architect can only advise his
client to plant vines.

Fra : Michael Banzon

Dato : 24-01-04 19:47

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev...
> Hvad er det nu man siger om folk der bruger mere end et udråbstegn -
> og så flere sætninger i træk...?

Det er ok, når det er sig selv man råber af ;-D

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Soren Kuula

Dato : 24-01-04 16:15

Finn Nielsen wrote:

> [...]
> objekt eller værdien null. Så i ovenstående indeholder foo netop værdien
> null, og ikke som du skriver en pointer til null (det ville iøvrigt være

Hejsa,

Jeg lavede en compiler (Scheme, DAIMIs dOvs) for et års tid siden, med
en VM i C - der brugte vi bare (int)0 som nullværdi.
Det indebar at vi mange gange måtte tjekke om referencer var 0 før vi
traverserede dem (spec. i garbage collected heap).
Det havde faktisk været enklere om vi havde lavet en speciel Null-klasse
som udvidede den mest generelle klasse, og brugt Singleton til at holde
en instans af ... men OK det var et dynamisk typet sprog.

Ville bare sige at referencer til null er tænkelige - - men i Java
bruges de ikke (og det harmonerer heller ikke med statisk typing).

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Finn Nielsen

Dato : 13-01-04 07:29

"Michael Banzon" <michael@banzon.dk> writes:

> [...]
> værdier: reference til et objekt, null, eller "uninitialized" ;-D
>
> Det er min erfaring at der er stor forskel på "null" og

Vist er det flueknepperi, men er "uninitialized" ikke en ren compiler
ting? Det er mig bekendt ikke en reserveret værdi som null er det? Hvis
en "uninitialized" reference skulle slippe igennem compile-time checkene
burde man få en null værdi under runtime...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-04 08:56

Finn Nielsen skrev:

>Vist er det flueknepperi, men er "uninitialized" ikke en ren compiler
>ting?

Når jeg prøver at kompilere det her:

public class Test {

   public static void main (String args[]) {
      String børge;
      int fem;
      System.out.println(børge+" "+fem);
   }
}

Så får jeg "variable børge might not have been initialized", og
det kan ikke afvikles.

Først hvis jeg giver børge værden null (eller en streng) og fem
en talværdi, kan det kompileres og køres.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-01-04 20:17

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> det kan ikke afvikles.
>
> Først hvis jeg giver børge værden null (eller en streng) og fem
> en talværdi, kan det kompileres og køres.

Hvilket ikke modbeviser at det er en ren compilerting, eller at det
ikke er.

Spørgsmålet må være om det er muligt at lave bytecode der ikke
initialiserer en variabel før den bliver brugt. Hvis sådan en klasse
kan loades og køres, så er det rent i compileren. Hvis den bliver
stoppet far at køre, så er det også i JVM'en.

Men vi kan i hvert fald ikke lave bytecoden med Bertel's compiler :)

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-04 23:00

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Men vi kan i hvert fald ikke lave bytecoden med Bertel's compiler :)

.... som er hentet fra Sun. Og JCreator lægger næppe et ekstra
compilerlag ovenpå.

Og jeg tjekkede lige i en kommandoboks. Det er Suns compiler der
skriver beskeden og nægter at danne en klasse.

--
Bertel

Fra : Finn Nielsen

Dato : 25-01-04 06:37

> [...]

> Sikke noget vrøvl! Gå hjem og læs lidt mere på det!!
> Du ved da vidst overhovedet ikke noget om hvad du

Eksampel programmet på den side viser hvad der sker med instans variable
i en klasse, og her findes uninitialized ikke. Der er ved lokale variable
(altså variable erklæret inden i en metode) diskussionen bliver
interessant, for lokale variable har nemlig ikke nogen default værdi.

Fra siden:
A local variable (§14.4, §14.13) must be explicitly given a value
before it is used, by either initialization (§14.4) or assignment
(§15.26), in a way that can be verified by the compiler using the
rules for definite assignment (§16).

Fra : Finn Nielsen

Dato : 25-01-04 08:40

Finn Nielsen <spamtrap2@zero.zznyyd.dk.invalid> writes:

> [...]
> (altså variable erklæret inden i en metode) diskussionen bliver
> interessant, for lokale variable har nemlig ikke nogen default værdi.

Så interessant er diskussionen så alligevel ikke, "uninitialized" er en
ren compilerting:
http://java.sun.com/docs/books/jls/second_edition/html/defAssign.doc.html#25979

Fra : Lars Dam

Dato : 12-01-04 22:41

On Mon, 12 Jan 2004 22:25:40 +0100
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Finn Nielsen wrote:
>
> Selv om vi er på vej ud i noget seriøst flueknepperi, mener jeg
> forståelsesmæssigt det giver mere sammenhæng at sige, at

Forståelses mæssigt så mener jeg at der er _een_ væsentligt bagatel forskel der gør at man kan skelne de to ting ad: Med pointerer (i C/C++) kan man lave pointer aritmetik, dette kan man ikke med referencer i Java.

At man så kalder det en NullPointerException, er en helt anden sag (jeg mener selvfølgeligt at det burde have heddet NullReferenceException).

vh. ld