Livstid?
Fra : Anders Houmark

Dato : 08-01-04 19:14

Hej
Jeg undrede mig lige i forgårs da jeg så TV Avisen (eller var det
Nyhederne?).. Men ihvertfald fik de sagt, at en person gik fra livstid til
16 års fængsel. Øh jeg troede at livstid /var/ 16 år?

Et tillægsspørgsmål: Palle Sørensen (ham politimorderen) sad inde i 40(?)
år.. Hvordan kan dette lade sig gøre, hvis vi maksimalt har 16 års
fængselsstraf?

På forhånd mange tak for svar.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 08-01-04 19:10

Anders Houmark wrote:

[klip]

> Jeg undrede mig lige i forgårs da jeg så TV Avisen (eller var
> det Nyhederne?).. Men ihvertfald fik de sagt, at en person gik
> fra livstid til 16 års fængsel. Øh jeg troede at livstid /var/ 16 år?

Livstid er livstid.

> Et tillægsspørgsmål: Palle Sørensen (ham politimorderen) sad
> inde i 40(?) år.. Hvordan kan dette lade sig gøre, hvis vi
> maksimalt har 16 års fængselsstraf?

Jeg ved ikke, hvilken straf Palle Sørensen rent faktisk fik, men eftersom
han har siddet inde i 40, virker det tilforladeligt at regne med, at han fik
livstid, hvorefter han blev prøveløsladt efter 40 år.

/Rune Wold

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 08-01-04 20:07

> [...]
fik
> livstid, hvorefter han blev prøveløsladt efter 40 år.

Palle Sørensen fik 33 års fængsel fra 1966 til 1999. Fra 1995 til 1999 til
afsoning i åbent fængsel.

Mvh

Mads Vestergaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-01-04 20:37

Men ihvertfald fik de sagt, at en person gik

> Livstid er livstid.

Grunden til at en del tror, at livstid er 16 år, er at mange rent faktisk
benådes ca. efter dette antal år. Officielt er det ikke således, men
maxstraffen udmålt i år er 16 år, og hvis ikke pgl. opfører sig fuldstændig
umuligt vil pgl. typisk blive prøveløsladt efter 12 år. Så derfor lugter en
benådning efter 16 år i hvert fald til at være en større straf end 16 år.

Kurt

Fra : Georg

Dato : 08-01-04 20:51

OT:

Ja, her i blødsødenhedsdanmark er livstid altså ikke livstid. Ikke engang
hvis man slår 4 politifolk ihjel. Så til alle perkerne: I kan bare opføre
jer som I har lyst til. I kan oprovokeret stikke folk ned, brænde huse og
biler af, udøve gruppevoldtægter, ja hvad I har lyst til. Her i Landet,
straffes I næsten ikke for ugerningerne.

Georg

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 08-01-04 21:15

> [...]
> biler af, udøve gruppevoldtægter, ja hvad I har lyst til. Her i Landet,
> straffes I næsten ikke for ugerningerne.

Sådan noget diskuteres i dk politik grupperne og ikke i dk videnskab jura

Mads Vestergaard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-01-04 21:00

"Anders Houmark" skrev 08.01.2004 19:13:

> [...]
>
> Et tillægsspørgsmål: Palle Sørensen (ham politimorderen) sad inde i 40(?)
> år.. Hvordan kan dette lade sig gøre, hvis vi maksimalt har 16 års

http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.2

/kristian