Andet multimedie
bentjuul 3670
Resize på en speciel måde...
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-01-04 17:37

Hej,

Jeg har et billede af et maleri i en ramme. Problemet er, at billedet er
taget, så rammen ikke går lige ned i siderne:

__________________________
I I
I I
I I
I I
I I
I I
I I
I__________________I

Hvordan resize jeg det (eks. i PS), så jeg udvider det for neden, men ikke
for oven?
--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 08-01-04 17:50

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan resize jeg det (eks. i PS), så jeg udvider det for neden, men ikke
> for oven?

Åben billedet, dobleklik evt. på Background under Layers for at åbne laget. Vælg
Edit > Transform > Perspective. Her kan du i hvert hjørne kompensere for
perspektiv-problemer.

Næste gang du taget et billede af et maleri el. så stå helt parallel med
kameraet og zoom lidt ind. Så undgår du nemlig at den er stor for oven og lille
for neden - og at objektivet på kameraet fortegner dit billede (dette sker ofte
ved vidvinkel).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-01-04 19:52

On Thu, 8 Jan 2004 17:50:15 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Næste gang du taget et billede af et maleri el. så stå helt parallel med
>kameraet og zoom lidt ind. Så undgår du nemlig at den er stor for oven

Du mener det rigtigt, men en mere præcis beskrivelse er at man skal
sørge for at kameraet peger vinkelret på maleriet og at objektivet er
ud for centrum af maleriet.
Man skal ikke bruge den blitz der sidder i kameraet, men belyse
maleriet fra begge sider i en vinkel på ca. 45 grader.

mvh kmo

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-01-04 17:56

Rasmus Nielsen skrev:

> Jeg har et billede af et maleri i en ramme. Problemet er, at billedet
> er taget, så rammen ikke går lige ned i siderne:

Et typisk (omvendt) eksempel på keystoning, hvortil der findes en masse
tutorials på nettet.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Jørgen

Dato : 08-01-04 19:25

Hej Rasmus
Dette gælder PS 7.0
Start med at markere billedet (select all).
Gå til menuen EDIT og vælg Transform hvor du får mulighed for at vælge
distort.
Nu kan du frit trække i hjørnerne og derved rette billedet op som du ønsker.
--
Venlig hilsen
Jørgen Jørgensen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-01-04 19:51

Rasmus Nielsen skrev:

> Hvordan resize jeg det (eks. i PS), så jeg udvider det for neden,
> men ikke for oven?

Når du har beskæringsværktøjet valgt, så slå Perspektiv til i
indstillingsmenuen. Så kan du stille beskæringsrammen nøjagtig
som du ønsker.

Madsen.