opstart af parrallel import´s virksomhed..~
Fra : Kristian Hansen

Dato : 08-01-04 16:17

hvis jeg har tænkt mig at starte et lille firma op (mig der sidder
derhjemme ved min pc) som vil parallel importerer ting. hvad er så lovligt
? mine spørgsmål er :

er det lovligt at købe en brugt vare i et andet land og sælge den her i dk
når der allerede er en forhandler af det mærke her?

er det ligegyldigt om det drejer sig om både brugte og nye varer?

når det er fra et ikke EU land hvor meget skal man så betale i moms og told?
og hvordan vurderer told og skat en brugt vare?

hvis det drejer sig om en vare fra et EU land kommer der så nogen former for
afgifter på? (told, moms eller lignende)

kan man på nogen måde undgå at hænge på reklamations retten? Er ikke ude på
at snyde nogen. men kan forestille mig det er et kæmpe bøvl når jeg ikke
kender så meget til hvordan det fungere med garanti og måden jeg importerer
på.. Det kan jo selvfølgelig ses på prisen at det er uden reklamationsret.
Eller lave noget et eller andet pengene tilbage hvis man ikke er tilfreds
med produktet.

Hvis det er en brugt vare. er der så reklamationsret på den?

er der ellers nogen ting der er rare at vide?

hvis jeg dropper tanken om at starte et firma og bare sælger det som privat.
hænger man så på reklamations retten?

og hvordan med skattefar? skal det sættes som en almindelig indkomst?

Mvh. Kristian

Fra : H.S.

Dato : 08-01-04 16:27

"Kristian Hansen" <Findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

importerer
> på.. Det kan jo selvfølgelig ses på prisen at det er uden reklamationsret.
- Hvis du sælger til private kan du ikke sælge uden de retssikrede
forbrugerrettigheder som forbrugere i DK har.

> Hvis det er en brugt vare. er der så reklamationsret på den?
- Ja - Når du sælger fra en virkomhed til en privat

> er der ellers nogen ting der er rare at vide?
- Parallelimporterede varer er oftest ikke serviceret at producenten i DK -
men i det land hvor varen er importeret fra. Importerer du f.eks en DVD
afspiller fra Kina, kan du risikere at den skal til Kina for at blive
repareret. = udgifter for dig.

> hvis jeg dropper tanken om at starte et firma og bare sælger det som
privat.
> hænger man så på reklamations retten?
- det er jeg ikke helt sikker på - jeg mener du kan fraskrive dig
reklamationsretten, men hvis du ikke gør dette, så hænger du på de normale
forbrugerrettigheder.
Husk hvis du omsætter for over 50.000 kr om året SKAL du registrere
virksomheden.

> og hvordan med skattefar? skal det sættes som en almindelig indkomst?
Uanset hvordan du tjener pengene, skal du selvfølgelig betale skat af
fortjenesten