Bruge Exchangeadresser i Mail - hvordan?
Fra : Peter Theglev

Dato : 08-01-04 15:23

Jeg har pt. både Entourage og Mail installeret på min G5/Panther.
Jeg har KUN Entourage installeret hvis jeg skal sende mails til folk,
jeg ikke lige kan adressen på. "Check Names" funktionen gi'r mig en
oversigt over samtlige muligheder på Exchangeserveren.

Kan man på nogen måde sætte Mail op til at kunne læse de samme
informationer fra serveren?

Venligst
Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-04 01:47

Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> [...]
> oversigt over samtlige muligheder på Exchangeserveren.
>
> Kan man på nogen måde sætte Mail op til at kunne læse de samme

Ja, det skulle virke... I Adressebog kan du indstille programmet til at
køre op imod en Exchange server, men det kræver den har web services
slået til. Jeg har ikke selv prøvet det, da vi skal ha' opgraderet vores
mailserver først, før end den kan trække web services.

Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det
du skal bruge.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Theglev

Dato : 09-01-04 08:23

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> mailserver først, før end den kan trække web services.
>
> Tjek hjælpen i Adressebog og skriv exchange i søgefeltet. Her står det

Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?

Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?

/Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-04 18:00

> Hmm - men hvordan skulle det virke? Skal man bruge [Adressebog] knappen,
> når man vil "søge" på en mailadresse på serveren?

Nej, Mail bruger Adressebog, så når du skriver et navn i adressefeltet
på en mail vil den søge på de resourcer Adressebog har.

> Og hvad med Ldap - skal det også konfigureres?

Det tror jeg ikke er nødvendigt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Theglev

Dato : 12-01-04 08:25

René Frej Nielsen wrote:

> Nej, Mail bruger Adressebog, så når du skriver et navn i adressefeltet
> på en mail vil den søge på de resourcer Adressebog har.

> Det tror jeg ikke er nødvendigt.

så funker det sgu' - men det forårsagede en del hovedbrud hos vores it-mand.

Det viser sig, at "Biblioteksindstilling" under Hjælpeprogrammer er RET
vigtig i sammenhængen ...

Men - nu funker det: Jeg taster bare lige et par bogstaver ind - vupti:
Alle muligheder dukker op. Sågar grupper er tilgængelige.

Goodbye Entourage!
(At Mail så engang imellem viser mine mails med russisk tegnsæt, forstår
jeg så ikke)

/Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 09:18

> [...]

> Det viser sig, at "Biblioteksindstilling" under Hjælpeprogrammer er RET

Kunne du måske fortælle hvad problemet var? Jeg har som sagt ikke fået
prøvet det selv endnu, så jeg kender ikke alt til det.

Den kan jeg heller ikke lure.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-01-04 09:54

On Mon, 12 Jan 2004 09:17:33 +0100, René_Frej_Nielsen wrote
(in article <1g7fyqj.1r9hv71ugbf1uN%spam@rfn.dk>):

> Kunne du måske fortælle hvad problemet var? Jeg har som sagt ikke fået
> prøvet det selv endnu, så jeg kender ikke alt til det.

> Den kan jeg heller ikke lure.

Det kan f.eks. være, hvis nogen sender med utf-8. Du går op i Message/text
encoding og vælger utf-8... eller en anden. Det skal du så desværre gøre hver
gang, nogen sender dig en utf-8 encoded mail.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-01-04 21:55

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Det kan f.eks. være, hvis nogen sender med utf-8. Du går op i Message/text
> encoding og vælger utf-8... eller en anden. Det skal du så desværre gøre hver
> gang, nogen sender dig en utf-8 encoded mail.

Det er da kun hvis headeren
mangler i mailen.

Jeg har en liggende i min inbox, og al tekst er på engelsk - som
forventet fra denne afsender - og ikke noget mere eksotisk

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-04 01:15

On Mon, 12 Jan 2004 21:55:15 +0100, Thomas Tvegaard wrote
(in article <1g7gy0v.15j0ik9ebaw56N%tvegaard@*ud*myrealbox.com>):

> Det er da kun hvis headeren
> mangler i mailen.
>
> Jeg har en liggende i min inbox, og al tekst er på engelsk - som
> forventet fra denne afsender - og ikke noget mere eksotisk

Mails fra min pMachine er i utf-8 og også kodet sådan, men det dukker ikke op
i Mail.app, jeg kan ikke se det hverken i header eller i den rå sovs (raw
source)... jeg må indstille det med hånden hver gang. Så alle æ ø og å bliver
meget underlige indtil jeg indstiller det rigtigt.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Lars Pedersen

Dato : 13-01-04 01:50

Prøv at se her: www.snerdware.com - de laver en extension der hedder adressX
- den gør at din adressebog kan finde dit firmas fælles adresse ressourcer
via exchange - det er utoligt simpelt - prøv det !!!

MVH
Mezinalars

in article 1g7b390.1qxrp0e1hvy4jcN%spam@rfn.dk, René Frej Nielsen at

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-04 02:20

Lars Pedersen <mezina@mail.dk> wrote:

> Prøv at se her: www.snerdware.com - de laver en extension der hedder adressX
> - den gør at din adressebog kan finde dit firmas fælles adresse ressourcer
> via exchange - det er utoligt simpelt - prøv det !!!

Det ser smart ud, men man skal lægge mærke til at det er lavet til
Jaguar. Jeg tror at det er akkurat samme funktionalitet som der er
indbygget i Panther.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Theglev

Dato : 13-01-04 13:44

Lars Pedersen wrote:
> [...]
> - den gør at din adressebog kan finde dit firmas fælles adresse ressourcer
> via exchange - det er utoligt simpelt - prøv det !!!

Det er kraftsparkeme smart! Det er det vi brugte 2-3 timer på at finde
frem til i systemet!

Åbenbart har de også et program på vej, der synkroniser iCal med
Exchanges kalenderfunktion. Supercool!

/Pete