Støddæmpere
Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-01-04 15:14

Hejsa gruppe

Jeg har en GSX 600 F fra '96 og jeg tvivler på at der nogensinde har været
pillet ved for eller bag-dæmpere på den - dvs. at den har været renoveret
på en eller anden måde.
Hvor stort impact har en dårlig dæmper?
Hvordan kan jeg bedst bestemme om det er tid til at stille den anderledes?
Evt. udskiftning (håber ikke det bliver nødvendigt).

Jeg vejer selv ca. 80kg, men indimellem kører jeg med ca. 50kg på bagsædet.

--
Mvh. Simon H. Pedersen
http://www.dfmc.dk/?id=345

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-04 15:34

"Simon H. Pedersen" <spam@email.dk> writes:

> Jeg har en GSX 600 F fra '96 og jeg tvivler på at der nogensinde har været
> pillet ved for eller bag-dæmpere på den - dvs. at den har været renoveret
> på en eller anden måde.

Der har sikkert ikke været gjort noget som helst ved den. Jeg tvivler
også på at den originale dæmper er renoverbar. Det er den i hvert fald
ikke på min Bandit.

Så kan man reelt ikke gøre ret meget andet med bagdæmperen end at
smide den ud og købe noget bedre, fx på ebay.

> Hvor stort impact har en dårlig dæmper?

Folk der har købt noget bedre end det der som standard sidder på min
Bandit (temmelig ringe, bagdæmperen på din GSX-F er vist lidt bedre)
påstår at det har stor effekt. Jeg kan mærke at den bagdæmper jeg har
nu er alt for blød, så der er jo sikkert noget om sagen.

> Hvordan kan jeg bedst bestemme om det er tid til at stille den anderledes?
> Evt. udskiftning (håber ikke det bliver nødvendigt).

Hvis du er utilfreds er det vel tid til at skifte? Hvis ikke, så kører
du vel bare videre?

Regn dog med at olien i sådan en dæmper jo ikke ligefrem bliver bedre
med alderen. Du kan relativt let selv skifte olien i forgaflen. Det
kunne jeg mærke gav et bedre resultat på min Bandit.

> Jeg vejer selv ca. 80kg, men indimellem kører jeg med ca. 50kg på bagsædet.

Så fik vi lige afsløret hvor meget kæresten vejer

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-01-04 15:48

> Så fik vi lige afsløret hvor meget kæresten vejer

Svarer det ikke også ca. til to kasser øl?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-01-04 15:48

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in

> [...]
> påstår at det har stor effekt. Jeg kan mærke at den bagdæmper jeg har
> nu er alt for blød, så der er jo sikkert noget om sagen.

Med mit kendskab til dit ølforbrug, så tror jeg nok nærmere at det er en
ølmave der er skyld i at din dæmper pruster og stønner ;)

> Hvis du er utilfreds er det vel tid til at skifte? Hvis ikke, så kører
> du vel bare videre?

Jeg er bare ret uerfaren mht. hvordan en MC opfører sig med en hhv. god
eller dårlig dæmper. Derfor kan jeg godt tænke at min maskine kører helt
okay, selvom dæmpningen er helt i skoven.

> Regn dog med at olien i sådan en dæmper jo ikke ligefrem bliver bedre
> med alderen. Du kan relativt let selv skifte olien i forgaflen. Det
> kunne jeg mærke gav et bedre resultat på min Bandit.

Jepsen, det har jeg gjort på motocross-maskiner masser af gange. Der
kunne jeg også relativt let selv føle hvornår dæmpningen passede min
kørestil.

> Så fik vi lige afsløret hvor meget kæresten vejer

Heldigvis er vægten ikke så høj at hun burde være flov over den :)

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : MKS - 74

Dato : 08-01-04 16:24

On Thu, 8 Jan 2004 14:48:29 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<spam@email.dk> wrote:

>Jeg er bare ret uerfaren mht. hvordan en MC opfører sig med en hhv. god
>eller dårlig dæmper. Derfor kan jeg godt tænke at min maskine kører helt
>okay, selvom dæmpningen er helt i skoven.

Det kan meget vel tænkes ja,der er flere problemer,dels sker
degenerationen meget gradvist og man tilvænnes derfor i en vis grad
til den dårlige dæmpning,har man derfor fornemmelsen af at der er
noget galt så er der det som regel også.Dels kan den også godt være
okay ved normalt kørsel,men når man så begynder at køre den hårdt og
oliens temp stiger og viskositen falder så kan det lige pludseligt
blive meget ringe og der er som regel ikke lige der man har allermest
lyst til at finde ud af det.Meget generelt kan man sige at en orig.
dæmper på mellemklassemodeller der har mere end 40 kkm på bagen som
oftest er til at smide på nemmeste måde over højre skulder,men det
afhænger ekstremt meget af brug (og krav) så det kan sagtens ske før.

Dæmpningen består af 2 elementer - returdæmpning og
kompressionsdæmpning,som oftest er begge afficeret ved slidt dæmper
men behøver ikke være det.En ekstremt grov test er at komprimere
dæmperen ved statisk belastning og så følge dæmpningen ,falder den
ikke til ro med det samme men slår flere slag omkring ligevægts-
stillingen så er dæmperen stenhamrende død.Men som sagt den test er
kun til de allerværste tilfælde,den kan forbedres lidt ved at køre
dæmperen varm først,men ikke meget.Langt bedre er en dynamisk
køretest,det kan være svært når man ikke har et godt ref. punkt og
derfor kan det undertiden være smart at prøve en tilsvarende ny model
og så sammenligne eller man kan få en mere erfaren til at prøve den
af.

Men ellers vil man jo opdage det ved at cyklen begynder at føles
"løs",ved opbremsning vil for lille returdæmpning betyde at den topper
ud alt for hurtigt og baghjulet vil steppe,ved for lille
kompressionsdæmpning vil baghjulet omvendt sætte sig for meget,for
hurtigt ved acc. og forhjulet mister greb hvilket man f.eks mærker ved
at cyklen føles sejlende i bagenden ved gasgivning ud af sving,ellers
kør over et godt kraftig bump i nærheden og mærk om den sætter sig
kraftig på vej over eller har tendens til at skyde dig ud af sædet
bagefter (også ret grov test).

--
-Michael

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-01-04 21:25

Simon H. Pedersen wrote:

> Med mit kendskab til dit ølforbrug, så tror jeg nok nærmere at det er en
> ølmave der er skyld i at din dæmper pruster og stønner ;)

*lol*
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-04 15:53

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Svarer det ikke også ca. til to kasser øl?

Nu har jeg været så heldig at møde Simons kæreste, og et forsigtigt
gæt siger at det passer meget godt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-04 15:59

"Simon H. Pedersen" <spam@email.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>
> Med mit kendskab til dit ølforbrug, så tror jeg nok nærmere at det er en
> ølmave der er skyld i at din dæmper pruster og stønner ;)

Nåh nåh - jeg tager skam trædecyklen til og fra arbejde her om
vinteren - det giver da ca. 150 km om ugen, så det bliver da kørt af
igen

> Jeg er bare ret uerfaren mht. hvordan en MC opfører sig med en hhv. god
> eller dårlig dæmper. Derfor kan jeg godt tænke at min maskine kører helt
> okay, selvom dæmpningen er helt i skoven.

Jeg skal jo også være den første til at indrømme at jeg heller ikke
har enormt meget forstand på det, og jeg synes også min Bandit kører
helt fint, men bagdæmperen er godt nok meget blød, også selv om den er
justeret til hårdeste indstilling.

Har man fx en med bagpå, så skal der ikke meget til før den bunder ud.

> Jepsen, det har jeg gjort på motocross-maskiner masser af gange. Der
> kunne jeg også relativt let selv føle hvornår dæmpningen passede min
> kørestil.

Jeg er ret sikker på at forgaffelolien aldrig havde været skiftet på
min Bandit, så det har den sikkert heller ikke på din MC. Det koster
et par timers arbejde og lidt ny olie. Det synes jeg er en investering
du skal overveje at gøre.

Hvorvidt du så skal overveje at købe en ny bagdæmper er så en anden
sag. Der er økonomien jo lidt anderledes.

> Heldigvis er vægten ikke så høj at hun burde være flov over den :)

Nej, bestemt ikke.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-01-04 16:04

> [...]
> justeret til hårdeste indstilling.
>
> Har man fx en med bagpå, så skal der ikke meget til før den bunder ud.

Tak for input anyway :)

Jeg har haft 2 x 80kg på GSX'eren flere gange og har endnu ikke prøvet at
den går helt i bund.

> [...]
> min Bandit, så det har den sikkert heller ikke på din MC. Det koster
> et par timers arbejde og lidt ny olie. Det synes jeg er en investering

Det kigger jeg på når sommeren kommer :)

> Hvorvidt du så skal overveje at købe en ny bagdæmper er så en anden
> sag. Der er økonomien jo lidt anderledes.

Helt sikkert. Jeg må prøve at lade en erfaren gut køre lidt på maskinen
og lade ham vurdere om det er tiltrængt.

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 10-01-04 01:54

"Simon H. Pedersen" <spam@email.dk> wrote in message
> [...]
> Evt. udskiftning (håber ikke det bliver nødvendigt).
>
> Jeg vejer selv ca. 80kg, men indimellem kører jeg med ca. 50kg på

Nogle grundtræk er jo hvor meget fjedrene foran og bagi er trykket sammen
når man sidder på motorcyklen, der skal det jo helst kun være 1/3 ned fra
oven; fjedre (dårlige fjedre) bliver blødere med alderen.
Det andet er at hvis man under kørselen, efter f.eks. en ujævnhed får en
svingning op og ned som er for længe om at mindskes og ophøre, så er det
dæmperen/olien der trænger til udskiftning/service.

Som nævnt for nogen tid siden så havde den her i Thailand nykøbte Honda 125
cc (med kurv foran, benzintank under sadlen og plads til varer mellem
benenere), købt for nu 6 mdr.siden, allerede efter kort tid havde en
konstant fjedrende bagdæmpning. Det kan skyldes at jeg selv vejer 80 kg,
ofte bagpå havde en anden dansker der vejede 100 kg., og kørte hårdets
muligt også i sving. Så da jeg skiftede til uoriginale bagdæmpere - uden at
forhandlere kunne hjæpe mig/havde nogen netop til modellen - blev
motorcyklen først god at køre på.

Jeg tog nu også og beregnede fjederhårdhederne både før og efter købet af
nye bagdæmpere. Forøvrigt bør man skifte forgaffelolie hvert år. Jeg vil i
næste uge prøve at komme 20 olie i BMW R100 forgaflerne istedet for det
originale 5-10, samt skifte til hårdere fjedre og udregne de respektive
fjedre.

Mvh.Gert Thorgersen