Adsvarsel mod Telia - "!!"
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-01-04 11:00

Nogen har spurgt om Telia Fritid - her er mine 'oplevelser'

Indledning - Jeg var PSTN kunde hos TDC og havde ADSL hos Cybercity, indtil
den dag i oktober 2003......

Beskrivelse af flytning af telefon abonnement fra TDC til Telia med
bestilling af ISDN.

D. 23/10-2003 bestiller jeg via Telia's Hjemmeside Telia Fritid ISDN2,
under bestillingen svare jeg bla. på at jeg har ADSL hos CyberCity.

Jeg modtager samtid en mail fra Telia hvor de bekræfter at jeg har
bestilt ISDN2.

D. 24/10-2003 får jeg en bekræftelse fra Telia hvor der står jeg vil
blive flyttet over som kunde hos Telia i steddet for TDC.

De næste 14 dage sker der intet og jeg ringer til Telia for at høre
hvornår jeg bliver flyttet over til Telia, og der er ikke sket noget endnu
fordi jeg har bestilt ISDN2-abbonement og har PSTN. Jeg får at vide at Telia
er nød til at 'flytte' det eksisterende abonnement og derefter konvertere
det til ISDN2, men at det ville ske helt automatisk, og uden at jeg ville
bemærke det.

D. 23/11-2003 modtager jeg brev fra TDC hvor der står at fra den.
24/11-2003 overgår mit telefonabonnement til Telia.

I starten af december har jeg stadig ikke fået ISDN2 og d. 8/12-2003
rykker jeg Telia der lover mig at linien er konverteret i løbet af et par
dage (Tænk at det kan gøres så hurtigt....).

D. 16/12-2003 er der STADIG ikke konverteret til ISDN2, og endnu engang
får jeg at vide at det vil ske i løbet af et par dage.

D. 23/12-2003 forsøger jeg atter at ringe til Telia da der stadig ikke
er konverteret til ISDN2 og denne gang får jeg at vide at det vil ske d.
5/1-2004 (Nu tager det altså 13 dage). Jeg spørger efter NT-boks og nyt
skillefilter (jeg ved fra TDC-ADSL løsninger at der skal 2 forskellige
skillefiltre til PSTN og ISDN) og jeg får at vide at jeg vil modtage et brev
som jeg skal vise i en TDC-butik og så får jeg det nødvendige udstyr
udleveret. Jeg stoler på at Telia har styr på hvad jeg skal bruge da jeg jo
allerede ved bestilling af ISDN d. 23/10-2003 fortalte at jeg havde ADSL hos
CyberCity.

D. 30/12-2003 modtager jeg brev fra Telia om at min linie vil blive
konverteret til ISDN, men der står ikke noget om at jeg skal hente udstyr i
en TDC-butik og skriver derfor en mail til Telia's kundeservice og spørger
om udstyret vil blive sendt til mig eller hvad. Derudover gør jeg opmærksom
på at jeg jo egentligt ikke har bestilt en konvertering af linien men at
Telia skulle gøre det automatisk jvfr. aftale under flytning af abonnement.

D. 4/1-2004 får jeg så svar fra Telia der skriver at konverteringen
ikke er gratis og at det udstyr jeg har til ADSL ikke vil virke efter
konverteringen, og her starter et længere skriveri mellem Telia kundeservice
og mig, hvor jeg gør opmærksom på at jeg fra starten har bestilt ISDN2 og at
de vidste der var CyberCity ADSL på linien. Jeg bliver her henvist til at gå
til TDC for at få udleveret en NT-boks og kontakte TDC's ADSL-afdeling for
at få mit ADSL til at virke. Derudover bliver jeg opfordret til at tage
kontakt til Telia's Kundeservice på Telefon. Og jeg får i øvrigt at vide at
det ikke kan passe at jeg har fået at vide linien ville blive konverteret
automastik.

Jeg kontakter TDC's ADSL-afdeling der ikke helt forstår hvorfor DE skal
blandes ind i det, men fortæller at det godt kan lade sig gøre at have ISDN
og ADSL på samme linie, men at jeg skal have noget andet udstyr.

Jeg kontakter også CyberCity's teknikere for at få deres syn på sagen
mht. ISDN og ADSL på samme linie, og her er man undrene overfor at Telia og
TDC vil gennemføre konverteringen, jeg får at vide at ADSL-Linien
formegentligt ikke vil virke bagefter, men hvis det sker har TDC og Telia
ansvaret for at få det TIL at virke, da TDC kan se på et eb- eller en-nummer
at CyberCity leverer ADSL på denne linie og TDC derfor ikke må nedlægge den.

D. 5/1-2004 omkring kl. 08.00 konstaterer jeg at jeg ikke længere kan
ringe til min telefon, men at mit ADSL stadig virker. Kl. 14.00 virker mit
ADSL stadig, og jeg kører ind til en TDC-butik for at hente udstyr selvom
jeg ikke har fået en liste fra Telia hvor der står hvad jeg skal have. Hos
TDC vil de kun udlevere en NT-Boks, et skillefilter til ADSL får jeg nu at
vide jeg skal have af Cybercity. Da jeg kommer hjem kan jeg konstatere at
jeg ikke længere har adgang til internettet.

Jeg ringer herefter til Cybercity for at få et nyt skillefilter til
ISDN, men de siger jeg skal have det udeleveret af Telia da de er min nye
teleudbyder. Hos Telia vil man dog ikke udlevere det, men henviser endnu
engang til TDC, der denne gang henviser til at jeg skal have et brev fra
Telia hvor der står de skal udlevere det til mig.

Det lykkeds mig til sidst at få Telia til love at de vil skaffe mig et
skillefilter og får at vide jeg vil modtage det med posten i løbet af 7
dage, men da det er efter TDC's lukketid kan han først bestille det næste
dag.

D. 6/1-2004 ringer jeg igen til Telia for at sikre mig at der nu er et
skillefilter på vej til mig, men nej, nu kender Telia slet intet til det og
nu vil Telia slet ikke hjælpe mig, da min ISDN-linie jo godt virker, så har
de ikke noget problem, men henviser til TDC og CyberCity.

Jeg snakker endnu engang med CyberCity og de får at vide fra TDC at
ADSL-linine er taget ned d. 5/1, og den kun kan genetableres hvis jeg
konvertere tilbage PSTN. (Hvilket jeg naturligvis selv skal betale for.)

Nu begynder et større cirkus hvor Cybercity beder mig ringe til Telia for
det er dem der har sendt TDC ud for at ændre min linie. Telia henviser til
TDC for det var deres teknikker der har 'pillet', men TDC vil ikke snakke
med mig fordi jeg er kunde hos Telia, der nu sender mig tilbage til
Cybercity.

Cybercity erkender nu at de har modtaget brev fra TDC om at ADSL-linien
ville blive frakoblet og at de burde have ringet til mig og spurgt om det
virkeligt var meningen.

Samtidig med dette er min ADSL-linie bestilt som en firmaordning der er
uopsigelig i 12 mdr., men da jeg har brug for ISDN2 kan min ADSL-linie ikke
blive genetableret hos Cybercity.

Følgende har jeg nu forstået:

1.Hvis bare man er 3 har ingen har gjort noget galt.
2.Man kan altid skylde skylden på en anden. Og der er jo alligevel 20 min.
ventetid hver gang man ringer til en kundeservice så der vil altid gå min.
en time før man ringer tilbage.
3.Tro ikke på hvad folk lover dig.

Er der nogen der kan lære mig røgsignaler ?

PS: Det skal siges at Telia's gratis telefoni fungere udemærket og på en
månned havde min lille famillie ringet i 10 timer for 27 kr. :) Problemerne
var aldrig opstået hvis jeg ikke havde haft behov for ISDN.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-01-04 13:41

On Thu, 8 Jan 2004 10:59:37 +0100, "Hans-Henrik Andresen"
<hha@_DELETE_unixhaj.dk> wrote:

>Nogen har spurgt om Telia Fritid - her er mine 'oplevelser'
>3.Tro ikke på hvad folk lover dig.

Ordet hedder en båndoptager tilkoblet sin telefon, for så har man deres
ord på bånd og det kan de ikke løbe fra. Forsøger de på det har du
beviser for at de løber fra deres ansvar.
Flemming Jacobsen