Dankort, fjernhandel og (u)berettiget hævn~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-04 08:14

Hej alle

Vi antager at en kunde har købt en vare ved fjernhandel med
dankort. Alt er forløbet normalt og pengene hævet. Et par dage
efter at varen er ankommet, beslutter kunden sig for at returnere
den. Det viser sig svært at få butikken til at refundere pengene.

Kan man henholde sig til lov om betalingsmidler, § 11
(kortudsteder hæfter ...), og kræve at banken refunderer pengene?
Hævningen var jo berettiget da den blev foretaget.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 08-01-04 09:24

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> (kortudsteder hæfter ...), og kræve at banken refunderer pengene?
> Hævningen var jo berettiget da den blev foretaget.

Det kan man ikke iflg. Net-tjek. Handlen er jo i første omgang gennemført,
og så fortryder kunden senere vha. forbrugeraftalelovens § 12c stk. 2. Lov
om betalingsmidler er helt uvedkommende på det tidspunkt.

http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-hvordan.htm

Bemærk afsnittet "Konsekvenserne af at fortryde et køb " og formuleringen:
"Hvis sælger ikke tilbagebetaler pengene efter senest 30 dage, har du krav
på renter af beløbet."

David

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 12:59

> Kan man henholde sig til lov om betalingsmidler, § 11
> (kortudsteder hæfter ...), og kræve at banken refunderer pengene?
> Hævningen var jo berettiget da den blev foretaget.

Svjh er en af mulighederne når man gør indsigelse mod en hævning, at varen
er returneret, men pengene ikke tilbage betalt. Men det kan sagtens ske, at
jeg husker forkert...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : David T. Metz

Dato : 08-01-04 14:30

Morten Fruergaard skriblede:

> Svjh er en af mulighederne når man gør indsigelse mod en hævning, at
> varen er returneret, men pengene ikke tilbage betalt. Men det kan
> sagtens ske, at jeg husker forkert...

Det gør du.

Lov om betalingsmidler § 11 taler om "uretmæssig anvendelse". Det er der
ikke tale om her.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 16:38

"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Men det kan sagtens ske, at jeg husker forkert...
>
> Det gør du.

Ok.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anders Petersen

Dato : 09-01-04 12:30

Morten Fruergaard wrote:
> [...]

Men hvilke andre muligheder har man så for at få sine penge tilbage?

Jeg sidder nemlig i samme situation som den Bertel beskriver.
Jeg bestilte en vare kort før jul, og den vare jeg modtog, var ikke den jeg
bestilte.
Den 29. december (indenfor den lovmæssige bytteperiode) sendte jeg varen
retur til firmaet og bad om mine penge igen. Det fik jeg ikke. Jeg fik ikke
engang et svar. Jeg bliver konplet ignoreret. Jeg har siden da febrilsk
forsøgt at få dem (eller "han", for det er så vidt jeg kan se et
enmandsfirma) til at reagere på mine henvendelser. Jeg har skrevet
adskillige mails og foretaget telefonopkald til forhandleren som ikke er
blevet besvaret, og når jeg ikke kan komme i kontakt med vedkommende og ikke
kan ty til §11 i loven om betalingsmidler, føler jeg mig temmelig tørret.

Mvh.,

Anders Petersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-04 12:39

Scripsit "Anders Petersen" <sanatoria@hotmail.com>

> Men hvilke andre muligheder har man så for at få sine penge tilbage?

En retssag.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-04 12:40

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> Scripsit "Anders Petersen" <sanatoria@hotmail.com>

> En retssag.

(Dog nok med Forbrugerklagenævnet som første station, men hvis sælger
er ligeglad med dem, er man lige vidt).

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor