fordele varmen
Fra : Anders Laursen

Dato : 07-01-04 23:05

Jeg har et stort hus med en brændeovn som primær varmekilde.

Jeg kunne imidlertid godt tænke mig en eller form for ventilation så jeg får
fordelt varmen til husets øvrige rum bedre.

Jeg har hørt om fx genveks, men forestiller mig ikke noget i den kaliber.
Snarere et eller andet med en simpel rør-føring på loft eller i skunken,
hvor der bliver suget varm luft over brændeovnen som så bliver blæst ud i de
øvrige rum.

Er der nogen i dette forum der kender til gode ideer, tips eller links til
hjemsider hvor jeg kan læse lidt om, hvordan jeg lige laver sådan noget ?

Med venlig hilsen

A. Laursen

Fra : prosat

Dato : 07-01-04 23:36

"Anders Laursen" skrev d. 07-01-04 23:05 dette indlæg :
> [...]
til
> hjemsider hvor jeg kan læse lidt om, hvordan jeg lige laver sådan

Måske har jeg det du søger, spiror rør, div. bøjninger, filter,
ventiler, termostater motor m/s hastigerheder, motor regulering i
hastighed. har aldig været i brug.
Var det noget. ?

mvh

Prosat

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Laursen

Dato : 08-01-04 11:14

> Måske har jeg det du søger, spiror rør, div. bøjninger, filter,
> ventiler, termostater motor m/s hastigerheder, motor regulering i
> hastighed. har aldig været i brug.
> Var det noget. ?

Det er det muligvis Hvad koster det ?

Men inden jeg går i gang med at banke huller i huset, savner jeg lidt ´gode
erfaringer´ fra andre, der har lavet noget lignende.

Er det bare lige at gå til - eller er der faldgrupper jeg skal være
opmærksom på?
Jeg er bl.a. også i tvivl om, om man _skal_ suge den varme luft væk lige
over brændeovnen - eller kan jeg nøjes med at suge i et hjørne af stuen
(sidstenævnte gør hele installationen noget nemmere)

Med venlig hilsen

A. Laursen

Fra : prosat

Dato : 08-01-04 13:48

"Anders Laursen" skrev d. 08-01-04 11:14 dette indlæg :

> [...]
stuen
> (sidstenævnte gør hele installationen noget nemmere)

Hej igen
Det hele er købt hos Solar, de udregnede hvad jeg skulle bruge, men har
aldrig brugt det, jeg mener at jeg betalte 5000,00 kr for alle delene.
Deres ide var god nok, der er 2 termostater der styre lille og høj
hastighed på motor, dvs. man stiller selv hvornår det skal starte og
evt. hvornår høj hastighed skal starte, ydermere er der en hastigheds
regulator hvor man kan styre omdrejninger på motoren.
Pris. give et bud

mvh
Prosat

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob

Dato : 08-01-04 17:39

Hej

Jeg har erfaringer med varmeflytning. Godt nok har jeg ikke selv monteret
det, men det var kun fordi jeg kunne få en proff til at gøre det til en
fornuftig pris.
Jeg har et hus på 140 m2. Stuen hvor brændeovnen står er placeret meget
central i huset, hvilket er en fordel. Det er rigtigt at man kan suge luft
fra de kolde rum og blæse den ned over brændeovnen - det kræver dog at alle
dørene er åbne og det er ikke altid den rigtige løsning. I mit tilfælde
suges den varme luft ud fra stuen hvor brændeovnen står, men du må for guds
skyld ikke suge lige over ovne - så varer det ikke længe før du ikke har
nogen brændeovn, da den den vil brænde i stykker (siger de kloge). Min
udsugning sidder ca 2 m fra ovnen og det fungere fint. Det har så også den
sideeffekt, at du kan suge varmen ud af stuen, hvis der skulle blive for
varmt.
Det er vigtigt at montere en kraftig lydsluse efter udsugningen men før
blæseren - ellers larmer det for meget. Endvidere er det en fordel med en
trinløs regulering - eller en termostat evt.
Vi har ingen anden varmekilde i vores hus og brændovnen er en Morsø 2140.
Temperaturen i de fjerneste rum kan holdes på 20 grader og så er der 23-24
grader i stuen. Jeg har målt på udblæsningsluften og den er mellem 26 og 30
grader.
Afhængigt af hvordan dit hus er indrettet, så bør du eventuelt opdele
systemet i to strenge som kan reguleres med ventiler på loftet.

Det er i mine øjne er rigtig god løsning og vi fyrer for under 5000 årligt
på denne måde (bøgeklodser)

HIlsen Jacob

Fra : Jens Juul

Dato : 08-01-04 12:39

> [...]
>over brændeovnen - eller kan jeg nøjes med at suge i et hjørne af stuen
>(sidstenævnte gør hele installationen noget nemmere)

Jeg har ikke personlig erfaring med det men har selv undersøgt det lidt,
idet vi overvejer det samme. Svarene var at man IKKE skal suge fra det rum
varmen er i, men derimod fra de kolde rum. Dvs at den kolde luft suges fra
det kolde rum og blæses ned i nærheden af brændeovnen. Derved opbygges der
et undertryk i det kolde rum og man skal så sørge for fri vandring fra det
varme rum til de kolde (åbne døre osv) ................. sådan cirka
(vist) ?

Jeg mener den gamle tråd hedder "varmeflytning"

Mvh Jens