Sløvning af knive
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 22:48

Nedenstående indlæg har tidligere (delvist) været postet i dk.videnskab :

Vi havde nogle venner på besøg for nogle dage siden, og imens jeg stod og
vaskede op efter middagen, korsede en af mine venner sig nærmest over,
hvordan jeg kunne finde på at vaske mine kokkeknive af i sæbe. Han mente at
det nærmest var at ødelægge dem, da "der er noget i sæben, der gør knive
sløve".

Kan dette være rigtigt?

Hvad siger I? Har I samme erfaring, eller er der nogle af jer, der faktuelt
kan bekræfte/afvise dette udsagn?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Ove

Dato : 08-01-04 00:14

Jesper Stocholm wrote:

> hvordan jeg kunne finde på at vaske mine kokkeknive af i sæbe. Han mente
> at det nærmest var at ødelægge dem, da "der er noget i sæben, der gør
> knive sløve".
>
> Kan dette være rigtigt?

Nej vask du roligt dine knive i sæbe og glem den ammestuehistorie. I gamle
dage var knive af kulstofstål, kaldet sådan fordi der skal være en passende
mængde kulstof i jern, for at det kan hærdes, Den slags knive vil ruste
hvis alt fedtstoffet fjernes fra dem, så det er nok herfra skrønen stammer.
Alle nye knive er af rustfrit stål og de er lige glade med sæbevand. Knive
af kulstofstål fås ikke mange steder. Så hvis dine knive ikke er arvet af
oldemor, kan du rolig vaske dem i sæbevand. Knive af kulstofstål kan vist
stadig købes i Frankrig. Det er nok stadig sådan af gammeldags knive af
kulstofstål, kan holde skæret lidt længere end de rustfri. Alle knive
bliver sløve af at blive brugt, det har ikke noget med sæbevand at gøre.
Til at bruge en kniv hører at den slibes, sådan har det været siden
jernalderen, sådant er det stadig. Det er ligegyldigt om den har kostet 20
eller 1000 kr. Når jeg hører den salgs historier, tænker jeg på min mormor
der sleb køkkenkniven på sommerhusets trappesten, men hun var også født i
1889.

Ove

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-01-04 07:31

> [...]