Word og farveskema
Fra : Jan

Dato : 07-01-04 21:30

Jeg har brug for at understøtte et ordinationskema med forskellige
farver, således at øjet hurtigt kan finde det ønskede felt med den
korrekte ordination.
Imidlertid har jeg vanskeligt ved at finde glidende farveovergange m.m.
Findes der en rgb-skala noget sted som jeg kan skele til?
Det bliver lidt kedsommeligt at eksperimentere sig frem.
--
mvh Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-01-04 22:26

"Jan" <jursimon@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Findes der en rgb-skala noget sted som jeg kan skele til?
> Det bliver lidt kedsommeligt at eksperimentere sig frem.

Nu ved jeg ikke helt, hvad dit projekt går ud på, men du kan måske gøre det
på denne måde.
Oprette en tabel. Marker den celle du vil have en farve i.
Højreklik i cellen og vælg "kanter og skygge".
I næste billede vælger du fanen Skygge.
Der kan du sætte fyldfarve for cellen. Der vælger du så Flere farver,
hvorefter du får et skema frem med diverse farver i vel nok nogenlunde
glidende overgang. Er det ikke nok, vælger du fanen brugerdefineret, hvor du
kan se farveovergange samt du kan selv indskrive ønskede rgb værdier.

Kurt

Fra : Jan

Dato : 07-01-04 22:38

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
hvor du
> kan se farveovergange samt du kan selv indskrive ønskede rgb værdier.

Tak for tippet, men det er præcis den fremgangsmåde jeg har brugt
hidtil, og nu gerne vil undgå. Jeg synes ikke det er let at lave en
naturlig (glidende?) overgang mellem felterne i tabellen. Derfor kunne
jeg godt bruge en farveskala med tilhørende rgb-værdi. F.eks. noget i
denne stil: http://home6.inet.tele.dk/anton/Color.htm
mvh
Jan - fjern u

Fra : pre

Dato : 07-01-04 23:09

Et eller andet sted på Nettet ligger der et "Color-Wheel" som Freeware - men
jeg kan simpelthen ikke huske hvad det hedder. Der var felter med RGB og de
tilhørende værdier. I øvrigt var hjulet firkantet. Hele funktionen var en
variant af de der bruges i de store grafik programmer - men bedre og større
og friere. Det må kunne søges frem, begynd f. eks. her: Shareware.com, evt.
Tucows og http://ftp.sunet.se/nonags/index.html.
pre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-01-04 00:01

Så prøv at se her:
http://www.hypersolutions.org/rgb.html

eller mere direkte her, hvor rgb værdieren kan ses decimalt.

http://www.hypersolutions.org/pages/rgbdec.html

Kurt

Fra : pre

Dato : 08-01-04 10:15

Her blot et par andre muligheder (Freeware). Det er nemlig utroligt hvad
man kan vælge mellem når der er tale om specielle ønsker.
pre

CPick 2.6 for (274 kb)
From NonagsPLUS (274 kb)
Updated: Jul 17, 2002
Author: Sam Francke
magnifier. Zoom 1 to 10. Modify colors with the RGB or HSV slide bars. Copy
the color to the clipboard as Hex, Decimal, RGB or HSV value. Direct
changing the RGB and HSV values. Store used colors on the visible stacks or
add them to a colorlist visible in the color combo box, creating your own
color lists for your projects. Create color lists with Hue, Saturation or
Value as variable. Also easy to create CSS style sheets for your link
appearance in your HTML sites. Copy the magnifier image to the clipboard as
Bitmap or copy magnifier image as: Icon or Bitmap.

RGBLab
RGBLab 2004 for Win9x/NT4/ME/Win2k/XP (1767 kb)
From NonagsPLUS (1767 kb)
Updated: Sep 25, 2003
Author: Datakonsult Mats Hindhede
an easy way to keep track of all those intricate RGB color codes for your
favorite colors? Now you have! Never look for that RGB color code again!
This is the color manager that makes sense! The best choice for developers,
designers, and other artistic people. Pick or mix a palette of any six RGB
colors, give each color a custom name, and save the information in a text
file, which can be opened in both RGBLab and Notepad for easy reference.
RGBLab will instantly give you the right hexadecimal and decimal RGB color
codes for HTML, Visual Basic, Access, C++, Delphi, .NET, and Java, and you
can even create your own custom format. The RGB color codes are
automatically available on the clipboard in Windows as soon as you have
picked or mixed a new color.

Fra : Jan

Dato : 08-01-04 22:36

> [...]
> Så prøv at se her:
> http://www.hypersolutions.org/rgb.html
>
> eller mere direkte her, hvor rgb værdieren kan ses decimalt.

Tak for hjælpen begge to. Dette var lige det der skulle til. Linket
hypersolutions fald som en tår fadøl på en støvet varm sommerdag.
Tak
Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-01-04 22:58

Det var da ikke så ringe endda. Velbekomme.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-01-04 17:37

Helt tilfældigt stødte jeg på et lille freeware program, som vist også kan
hjælpe dig i dit projekt. Det kan hentes her
http://www.pkworld.de/
og hedder pkColorPicker 3