Regler for udlejning af hus
Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 21:17

Hej NG

Er der nogen herinde der er bekendt med reglerne i forbindelse med udlejning
af et helt hus? (eller lejlighed hvis reglerne er ens!)

Hvordan må lejen sættes? Må man tjene på den egentlige husleje, eller vil
man tværtimod altid tabe på det`? (hvis man nu lige ser bort fra selve
opsparringen i boligen altså)

Hvis vi tager dette tænkte eksempel i runde tal

Kontantpris:
1.000.000 kr

brutto/netto:
6500/6000,- kr

Størrelse:
100 m2

Hvordan ville man så som ejer stå økonomisk i en udlejningssituation?

Mvh
Thomas

Fra : Kim & Tania Søegaard

Dato : 08-01-04 08:19

Hej Thomas

Jeg gik på mit skattekontor da jeg stod og skulle udleje min ejerlejlighed.
De hjalp mit med at finde en husleje så det gik i 0. De ved utrolig meget om
de skattelove*SS*

Mvh
Kim

Fra : Sigrun

Dato : 08-01-04 14:15

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde der er bekendt med reglerne i forbindelse med
udlejning
> af et helt hus? (eller lejlighed hvis reglerne er ens!)

Det er de samme regler.

> Hvordan må lejen sættes? Må man tjene på den egentlige husleje, eller vil
> man tværtimod altid tabe på det`? (hvis man nu lige ser bort fra selve
> opsparringen i boligen altså)

Der er ingen regler som direkter forhindrer at du tjener penge på det, men
der er selvfølgelig regler for hvordan lejen fastsættes.

> Hvis vi tager dette tænkte eksempel i runde tal
>
> Kontantpris:
> 1.000.000 kr
>
> brutto/netto:
> 6500/6000,- kr

> Størrelse:
> 100 m2

Husets pris har ingen indflydelse på hvad du lovligt kan opkræve i husleje.
Det man ser på er husets brugsværdi - eller det man med et lejeretligt
begreb kalder "det lejedes værdi".
Hvordan du skal fastsætte huslejen, kommer an på husets alder,
vedligeholdelsesstand, beliggenhed og eventuelle moderniseringer. Kig på
hvad tilsvarende huse i området indbringer i husleje, det vil som regel være
et godt udgangspunkt.

> Hvordan ville man så som ejer stå økonomisk i en udlejningssituation?

Det er sjældent, at man vil kunne få dækket både løbende omkostninger,
renter og afdrag, men hvis huset er i god stand, kan du godt få dækket de
løbende omkostninger og renterne. Efterhånden som du får afdraget gælden og
renterne dermed bliver mindre får du så også et tilskud til opsparingen i
huset.

Et udlejningshus er normalt ikke en overskudsforretning omgående, men det
giver en god forrentning på længere sigt.

FUT til dk.videnskab.jura

Med venlig hilsen
Sigrun
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

Fra : Thomas

Dato : 08-01-04 16:54

"Sigrun" <sigrun@mail-online.dk> wrote in message
> "Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> FUT til dk.videnskab.jura
>
> Med venlig hilsen
> Sigrun
> http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

Tak for svaret til jer begge, og jeg prøver videre i den anden gruppe. Har
desuden tilføjet lidt mere. Mit spørgsmål bygger på et ønske om huskøb kun
for at leje ud, det skulle jeg nok have haft med fra starten

Mvh

Thomas

Fra : Biker Mike

Dato : 09-01-04 20:47

Så vidt jeg ved bliver du beskattet af lejeindtægten, minus de udgifter du
måtte have i forbindelse med udlejningen, ex vedligeholdelse. Husk nu at når
du engang sælger huset igen er det et krav at du selv har beboet huset i din
ejer periode hvis du vil undgå at blive beskattet af fortjenesten.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,