pumpgun
Fra : Karsten

Dato : 07-01-04 17:58

jeg har luret på div. tilbud på pumpgun ,jeg har set priser helt ned til
2000.kr
og ville hører om nogen af jer kan fortællerom hvordam , det er at skyde
med sådan en i jagt øjemed , man må da miste sit sigte punkt , nåt der skal
repeterres ? eller det noget man kan vænne sig til !!

KAB

Fra : Mars

Dato : 07-01-04 18:08

Hej

Jeg har en mossberg 9200 halvautomat 12/76 til salg, den mærker du i
hvertfald ikke når du skyder og mister heller ikke sigtet !!!

pris 2000,-

Mail mig hvis det har interesse

Mvh

Martin Sørensen

Fra : g-mc

Dato : 07-01-04 18:27

Jeg skyder selv med en Mossberg Maverick 88, og kan kun sige positive ting
om den. Man kan repeterer uden at tage bøssen ned, uden problemer, det er jo
ikke nogen cowboyfilm . Der er også en del tyrkiske pumpguns til en
billig penge, men jeg mener man får lidt mere for pengene med en mossberg
(finishen ser lidt mere proff ud). Det skal dog siges at mange jægere bander
pumpguns og halvautomater langt væk, men det drejer sig mest om uvidenhed
(ups jeg har vist startet en krig), og fine fornemmelser. Det er et kannon
godt våben til strand og havjagt, men sørg for at få en med chokes.
Mvh Jeppe.

Fra : Tobester

Dato : 07-01-04 19:32

Lad os nu sige, at vi alle er rigtigt lovlydige...

Hvad er ideen med at bruge pump- og halvautomatbøsser i DK, når der med
begge er en vis "repetér-forsinkelse" mellem de to skud, i modsætning til et
ordinært dobbeltløbet gevær? (hvis man ser bort fra, at det er en billig
måde at anskaffe et gevær, specielt en magnum kaliber)

Jeg spørger af ægte interesse, da jeg er på vej igang med snuse til havjagt
på egen hånd og skal have indkøbt mig en billig bøsse. Jeg ved, at nogle
havjægere ser lidt stort på det med de kun to skud til rådighed, men hvordan
er "holdningen" på området? Det kan jo høres langt væk, hvis en jæger skyder
tre eller fire skud. Bliver der set skævt til en sådan, eller gør alle det
bare?

VH Tobester

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 07-01-04 19:58

Det smarte ved pump og halv automater er at der er et løb plus at du ikke
skal knække dit våben for at lade. Dette er rigtig praktisk når du kravler
efter ænder.

Man kan ikke lide at man ikke rigtigt kan komme til at gøre geværet 100%
rent medmindre man adskiller det helt, men kan kun sige at man næsten ikke
kan gøre noget forkert. Har selv med stor held lært mig selv at skille hele
min Browning auto-5 og rengøre den efter en ordentlig tur på fjorden.

Kan kun anbefale disse våben til denne form for jagt, har faktisk heller
ikke hørt så mange strand-,fjord og havjægere som ikke kan lide at have en
pump eller halvautomatisk med på vandet. Har kun hørt om folk som syntes det
er "uforsvarligt" at have disse våben med på "almindelig land jagt". Dog har
jeg aldrig selv mødt dem.

Thomas

Fra : H.S.

Dato : 08-01-04 13:33

"Thomas Hauerslev Andersen" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Det smarte ved pump og halv automater er at der er et løb plus at du ikke
> skal knække dit våben for at lade. Dette er rigtig praktisk når du kravler
> efter ænder.

Især også hvis du er pramjæger, og har en pram hvor du ligger på ryggen. -
Det er næsten umuligt at lade en knæk bøsse, når løbet peget opad (hvad det
nok vil gøre hvis du ligger på ryggen).

> [...]
det
> er "uforsvarligt" at have disse våben med på "almindelig land jagt". Dog

Skulle da lige være fordi det er svært for andre jægere at se, at geværet er
helt sikret under transport. En knæk bøsse transporteres jo i knække
tilstand.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-01-04 17:13

H.S. <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i news:btjii0$asi$1@sunsite.dk
> [...]
> Det er næsten umuligt at lade en knæk bøsse, når løbet peget opad (hvad

Godt poeng, selv om slike stillinger nok forbindes med andre aktiviteter,
her oppe i bjergene!

> [...]
er
> helt sikret under transport. En knæk bøsse transporteres jo i knække

Det må da i så fall komme av manglende våpenkunnskap?

Om bolten er låst i bakre stilling (og det SER man, om man vet hva man skal
se etter.....) er våpnet tomt og sikkert.

Om bolten er låst i fremre stilling, er våpnet PR DEFINISJON ladet og meget
farlig, uansett om det ER eller IKKE ER patron i kammeret.

Vanlig folkeskikk for oss som eier automater eller pumper er å tømme kammer
og låse bolten i bakre, åpen stilling, når man nærmer seg andre. Og det er
fullstendig hinsides folkeskikk å reagere om mangel på slik
for-sikkerhets-skyld tiltak ikke er iverksatt og blir påtalt!

Det er ALLTID den som har hatt en ubehagelig opplevelse i forbindelse med
våpen som har rett, om det da ikke er innbilt, basert på manglende kunnskap.

Mangler kunnskapen, må det påtales på stedet - på høflig måte selvsagt - og
vise hvorfor det er feiloppfattelse, slik at man får slutt på slikt tøv....

Men i utgangspunktet har den rett, som har følt seg truet og skal behandles
med respekt og høflighet.

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 09-01-04 09:56

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
tøv....

> Men i utgangspunktet har den rett, som har følt seg truet og skal

Mange af dem som jeg er på jagt med som har pump eller halv automat, inc.
mig selv putter enten en rød klud eller et stykke special formet plastic ind
i kammeret, herved kan andre se at låsen er trukket tilbage og der ikke er
patroner i.

Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 07-01-04 21:24

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ordinært dobbeltløbet gevær? (hvis man ser bort fra, at det er en billig
> måde at anskaffe et gevær, specielt en magnum kaliber)

Når man hører hvordan mange jægere der skyder begge skud af, næsten på én
gang, så er det tæt på at man kan betragte repeter-forsinkelsen som en
fordel.

mvh
Peter

Fra : brian

Dato : 07-01-04 19:26

> [...]
skal
> repeterres ? eller det noget man kan vænne sig til !!

Jeg har en akkar som jeg er godt tilfreds med . Med lidt træning kan man
godt lade uden at miste sigtet

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Karsten

Dato : 07-01-04 20:32

tak for alle svarrene , der er dog lige en ting mere jeg vil spørgeom ,
tomme partron hylstere , på havjagt , smider en pumpgun/ halvautom. ikke dem
af hel... til ??? . Og så er det jo ikke længere så smart , eller er jeg
helt gal på den ?
Kab

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 07-01-04 21:05

Kan sige at min halvautomat smider dem uden for rækkevidde indtil jeg fik en
anden extractor sat i.

Ellers skal du have en "gåse" gevær. denne lader du fra siden og smide
hylstret ud i bunde. Har dog ikke selv prøvet den, kun hørt om det.

Thomas

Fra : g-mc

Dato : 08-01-04 20:39

Mine hylstre lander altid i prammen, jeg har faktisk aldrig oplevet det
modsatte!. Men på alm landjagt eller lerduebanen, er det lidt ireterende at
skulle lede bagefter..
Mvh Jeppe.

Fra : Møffe

Dato : 10-01-04 09:30

On Wed, 7 Jan 2004 17:57:35 +0100, "Karsten" <pa2@mail.dk> wrote:

Hejsa.

Der har allerede været en del betragtninger fremme om emnet, men da
jeg ikke læser gruppen hver dag, vil jeg alligevel lige komme med et
par små ting i den henseende.

Jeg har altid sværget til halvautomater, især da jeg som ganske ung
jæger lånte en franchi 500 der bare passede og alt hvad de kunne kaste
imod mig på banen faldt i mange stykker eller en støvsky:)

Da jeg siden flyttede til vestjylland i nærheden af ringkøbing fjord,
lærte man virkeligt værdien af et våben der er relativt nemt at skille
ad til atomer, og gøre helt rent.

Min kære far havde i stor stil brugt sin dejlige SKB 600 på og ved
fjorden, og da han bestemt ikke er verdensmester i kunsten rengøring
af våben, kan i måske forestille jer hvordan det kom til at se ud.
Jeg inddragede våbnet og fik det ud til en gut der laver våben i sin
fritid. Han er virkeligt dygtig, og desuden til at betale!

EN ting var hvordan våbenet så ud på overfladen, men han viste mig
hvordan låsen så ud, og det var godt nok ikke noget kønt syn.. Faktisk
var han imponeret over at skidtet stadig kunne skyde.

Det var et lille sidespring, men med en hvis relevans, da min gamle
halvautomat var utroligt enkel at skille ad.. Låsen sad med 2 bolte
der kunne trykkes ud med en strikkepind:)

Derefter kom jeg ganske langt med sprayolie og trykluft;)

Ejektorer og andet tingeltangel er meget tidskrævende at gøre rent
efter en tur på fjorden eller havet.

Faktisk er der ganske mange jægere på den jyske vestkyst der dyrker
vesterhavsjagt i stor stil der køber et brug og smid væk våben..
Typisk en russer.. Fuld trangboret og til små penge.. Skyder med den
til den ikke vil mere og køber en ny!

Nå men for at gøre en kort historie lang.. Halvautomater og pumpguns
har bestemt deres berettigelse på havjagt.. Ligeledes er der virkeligt
mange gåsejægere der sværger til halvautomaten.. Netop fordi
opbygningen er ret enkel og der ikke er nær så stor risiko for
funktionsfejl.

Venligst
Arne Jensen