/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Grøn pil i Tyskland
Fra : Martin Sand.


Dato : 07-01-04 17:59

Jeg var for nylig i Tyskland, og i nogle lyskryds er der en permanent grøn
pil til højresving. Det er ikke en lampe som kan tændes og slukkes, men den
er malet på en tavle og er gældende hele tiden.
Hvorledes fungerer det i praksis? Må man kun køre frem hvis der absolut
ingen trafik kommer fra venstre (altså en total tom vej)? Eller fungerer det
mere som "venstre vigepligt", hvor man bare triller ud selvom der kommer en
bil 50 meter væk? Altså hvor meget må man være til ulempe?
Den tværgående trafik har jo grønt lys, og de forventer ikke at der
pludselig kommer biler ud foran.

Håber at nogen kan belyse dette.

--
MVH Martin
Sælges: Danmarkskort (færdselskort) fra Kort & Matrikelstyrelsen
Se billede: http://home1.stofanet.dk/happyhome/kort/
Ved henvendelse på e-mail, husk at fjerne "NOSPAM" i e-mail adressen



 
 
Thomas Thorsen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 07-01-04 18:09

Martin Sand skrev:

> Jeg var for nylig i Tyskland, og i nogle lyskryds er der en
> permanent grøn pil til højresving. Det er ikke en lampe som
> kan tændes og slukkes, men den er malet på en tavle og er
> gældende hele tiden.
> Hvorledes fungerer det i praksis? Må man kun køre frem hvis
> der absolut ingen trafik kommer fra venstre (altså en total
> tom vej)? Eller fungerer det mere som "venstre vigepligt",
> hvor man bare triller ud selvom der kommer en bil 50 meter
> væk? Altså hvor meget må man være til ulempe?

Reglen lyder således:

| Nach dem Anhalten ist das Abbiegen nach rechts auch bei Rot erlaubt,
| wenn rechts neben dem Lichtzeichen Rot ein Schild mit grünem Pfeil
| auf schwarzem Grund (Grünpfeil) angebracht ist. Der Fahrzeugführer
| darf nur aus dem rechten Fahrstreifen abbiegen. Er muß sich dabei
| so verhalten, daß eine Behinderung oder Gefährdung anderer Verkehrs-
| teilnehmer, insbesondere des Fußgänger- und Fahrzeugverkehrs der
| freigegebenen Verkehrsrichtung, ausgeschlossen ist. Schwarzer Pfeil
| auf Rot ordnet das Halten, schwarzer Pfeil auf Gelb das Warten nur
| für die angegebene Richtung an. Ein einfeldiger Signalgeber mit
| Grünpfeil zeigt an, daß bei Rot für die Geradeaus-Richtung nach
| rechts abgebogen werden darf.

Reglen er altså at man ikke må være til gene eller fare for den øvrige
trafik hvis man svinger til højre ved rødt.

Jeg forstår i øvrigt ovenstående således at hvis pilen er ud for det
røde lys, skal man standse helt op før man drejer, mens man ikke
nødvendigvis skal standse helt hvis pilen er ud for det gule lys
(svarende til forskellen mellem et stopskilt og "trekant-på-spidsen" i
almindelige kryds).

TT



Martin Sand. (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 07-01-04 18:18

Thomas Thorsen wrote:
>> Nach dem Anhalten ist das Abbiegen nach rechts auch bei Rot erlaubt,
>> wenn rechts neben dem Lichtzeichen Rot ein Schild mit grünem Pfeil
>> auf schwarzem Grund (Grünpfeil) angebracht ist. Der Fahrzeugführer
>> darf nur aus dem rechten Fahrstreifen abbiegen. Er muß sich dabei
>> so verhalten, daß eine Behinderung oder Gefährdung anderer Verkehrs-
>> teilnehmer, insbesondere des Fußgänger- und Fahrzeugverkehrs der
>> freigegebenen Verkehrsrichtung, ausgeschlossen ist. Schwarzer Pfeil
>> auf Rot ordnet das Halten, schwarzer Pfeil auf Gelb das Warten nur
>> für die angegebene Richtung an. Ein einfeldiger Signalgeber mit
>> Grünpfeil zeigt an, daß bei Rot für die Geradeaus-Richtung nach
>> rechts abgebogen werden darf.

Glimrende! Tak for oplysningen.

MVH Martin



Fly Christensen (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 08-01-04 11:32

On Wed, 7 Jan 2004 18:08:37 +0100, "Thomas Thorsen"
<usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote:

>Reglen er altså at man ikke må være til gene eller fare for den øvrige
>trafik hvis man svinger til højre ved rødt.
>
>Jeg forstår i øvrigt ovenstående således at hvis pilen er ud for det
>røde lys, skal man standse helt op før man drejer, mens man ikke
>nødvendigvis skal standse helt hvis pilen er ud for det gule lys
>(svarende til forskellen mellem et stopskilt og "trekant-på-spidsen" i
>almindelige kryds).

For at gøre det helt korrekt:

Ved grøn pil:
Du skal standse helt op ved stop-linien (den fuldtoptrukne). Her skal du
vente i cirka 3 sek. Altså ligesom ved et stopskilt. Hvis der er plads,
kan du derefter bevæge dig frem til vente-linien (den stiplede), og
vente her såfremt, der kommer trafik. Hvis der ingen trafik kommer, kan
du køre over denne linie uden at standse - "trekant-på-spidsen"
Du har vigepligt overfor fodgængere og cykelister. Det betyder for
eksempel, at du IKKE må vente med så meget som en kofanger ragende
indover fodgængerfelt eller cykelsti.

Fly
____________

Hovedvej
.......................... Ventelinien
::::::::::::::::::::::::: Cykelsti / fodgængerfelt
____________ Standselinie
l l
l side l
l vej l
l l
l l

--
In space nobody will hear your cream

Martin Sand. (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 08-01-04 15:13

Fly Christensen wrote:
> Ved grøn pil:
> Du skal standse helt op ved stop-linien (den fuldtoptrukne). Her skal
> du vente i cirka 3 sek. Altså ligesom ved et stopskilt. Hvis der er
> plads, kan du derefter bevæge dig frem til vente-linien (den
> stiplede), og vente her såfremt, der kommer trafik. Hvis der ingen
> trafik kommer, kan du køre over denne linie uden at standse -
> "trekant-på-spidsen"

Ja, lige præcis denne fremgangsmåde så jeg i praksis da jeg var dernede. Tak
for forklaringen.

MVH Martin



Martin Kiefer (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kiefer


Dato : 07-01-04 18:16


"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bthds2$79sgd$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Jeg var for nylig i Tyskland, og i nogle lyskryds er der en permanent grøn
> pil til højresving. Det er ikke en lampe som kan tændes og slukkes, men
den
> er malet på en tavle og er gældende hele tiden.

Dem ser man mange steder dernede.

> Hvorledes fungerer det i praksis? Må man kun køre frem hvis der absolut
> ingen trafik kommer fra venstre (altså en total tom vej)? Eller fungerer
det
> mere som "venstre vigepligt", hvor man bare triller ud selvom der kommer
en
> bil 50 meter væk? Altså hvor meget må man være til ulempe?

Man bruger vel sin sunde fornuft. Hvis man triller ud foran en der kommer
med 50-120km/t kan man nok godt forestille sig hvad der vil ske. Du kører
vel heller ikke ud lige foran en der kommer i et kryds hvor der ikke er
lysregulering?

> Den tværgående trafik har jo grønt lys, og de forventer ikke at der
> pludselig kommer biler ud foran.
>

Netop.

--
Mvh
Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste