Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og skalering af fritlagte billede~
Fra : Thom/-\\s

Dato : 07-01-04 17:56

Når jeg placerer et billede i InDesign 2.0 så kan jeg skalere billedet inde
i billedboksen med det hvid pileværktøj, men hvis billedet er fritlagt, så
kan jeg ikke skalere det på samme måde som hvis det ikke er fritlagt. Jeg
får ikke de fire hjørner, men derimod alle punkterne i min sti fra
Photoshop. Er der en måde jeg kan skalere det fritlagte billede på, uden at
skalere hele billedboksen eller angive skaleringen i %?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-01-04 23:23

Thom/-\s skrev:

> Er der en måde jeg kan skalere det fritlagte billede på, uden at
> skalere hele billedboksen eller angive skaleringen i %?

Du kan markere indholdet med den hvide pil og så ændre på skaleringen
oppe i de to scale-felter i indstillingsmenuen.
De står som standard til 100 % i både X og Y. Hvis du ændrer det
tal (de er som standard fastlåst så Y automagisk ændrer sig, hvis
du ændrer X og vice versa), så skalerer du indholdet og ikke rammen,
hvis da ellers du har valgt indholdet med den hvide pil og ikke den
sorte forstås. Hvis du har brugt den sorte pil, er det rammen du
skalerer og ikke indholdet. Det gælder også med fritlagte billeder
med klippestier.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-01-04 23:59

Thomas Madsen skrev:

> Du kan markere indholdet med den hvide pil og så ændre på
> skaleringen oppe i de to scale-felter i indstillingsmenuen.

Ups. Du mente tilsyneladende at du _ikke_ ville gøre det via
skalering i procent i indstillingsmenuen, eller?

Jeg ved ikke om der er andre måder at gøre det på, men hvis du
først vælger billedet med stien med den hvide pil og derefter
skifter til den sorte pil, så kommer der en bounding box rundt
om billedet med stien. Hvis du ændrer størrelsen på den ramme,
så er det billedet med stien du ændrer størrelsen på.

Madsen.

Fra : Thom/-\\s

Dato : 08-01-04 09:22

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om billedet med stien. Hvis du ændrer størrelsen på den ramme,
> så er det billedet med stien du ændrer størrelsen på.

Perfekt - det var lige det jeg ledte efter. Var blevet lidt træt af at gætte
skalerings-procenter

Tak for hjælpen.

Fra : Storm

Dato : 07-01-04 23:49

"Thom/-\\s" <flash4it.invalid> wrote:

> [...]
> Photoshop. Er der en måde jeg kan skalere det fritlagte billede på, uden at
> skalere hele billedboksen eller angive skaleringen i %?

Det burde være som Madsen skriver.
Det du beskriver lyder for mig som om du har måske har copy pastet og
ikke placeret?
Er det en almindelig fritlægning fra PhotoShop?

--
Venlig hilsen Nina Storm