Snerydning-entrepenørs ansvar?
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-01-04 13:13

Et aktuelt spørgsmål.

Jeg indgår hvert efterår en aftale med en lokal entrepenør om at han holder
mit fortov om vinteren (kæmpe hjørnegrund=ca 200m fortov a Kr.48 pr gang)
Han kommer efter behov (han definerer behovet) men hvad nu hvis han f.eks
har været og rydde og salte kl.5.30 og derefter kommer der islag (skete i
denne uge) og kl.8.30 falder posten eller en anden person og brækker et ben.
Hvem er ansvarlig?

Er jeg? jeg har jo betalt en andne for at overtage min forpligtigelse

Er entrepenøren? han har jo ryddet.

nogen bud?

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-01-04 13:29

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været og rydde og salte kl.5.30 og derefter kommer der islag (skete i
> denne uge) og kl.8.30 falder posten eller en anden person og brækker et

Du er ansvarlig overfor den uheldige i det omfang nogen ifalder et ansvar.
Jeg kan være i tvivl om tidsforløbet fra 5.30 til 8.30 er tilstrækkeligt
langt til at man handler ansvarspådragende ved ikke at gøre noget.

> Er jeg? jeg har jo betalt en andne for at overtage min forpligtigelse

Det fjerner ikke dit lovbundne ansvar.

> Er entrepenøren? han har jo ryddet.

Du kan muligvis gøre entreprenøren ansvarlig for dit tab ifbm. en evt.
erstatning, men det afhænger af den konkrete udformning af kontrakten.

/Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-04 13:29

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem er ansvarlig?
>
> Er jeg? jeg har jo betalt en andne for at overtage min forpligtigelse
>
> Er entrepenøren? han har jo ryddet.

Hvis der er en, som er ansvarlig, så er det dig overfor den
tilskadekommende.
Du kan muligvis kræve erstatning af entreprenøren.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-04 15:55

Morten Fruergaard wrote:

> Hvis der er en, som er ansvarlig, så er det dig overfor den
> tilskadekommende.
> Du kan muligvis kræve erstatning af entreprenøren.

Vil det sige man skal tage fri fra sit arbejde, skøjte hjem og salte?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : anders majland

Dato : 07-01-04 18:39

> Vil det sige man skal tage fri fra sit arbejde, skøjte hjem og salte?

I princippet Ja.

Og sneer det hele dagen er du i princippet også nødt til at blive hjemme
og regelmæssigt gå en tur med skovlen for at holde fortovet farbart ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-04 20:13

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er jeg? jeg har jo betalt en andne for at overtage min forpligtigelse
>
> Er entrepenøren? han har jo ryddet.

Godt spørgsmål - selv om vi lige har diskuteret det for en eller to dage
siden.

Har en af vore juridiske teoretikere måske et indlæg om ansvar for den
selvstændigt virkende tredjemand ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/