Ang. Salg af aktier
Fra : My

Dato : 07-01-04 11:09

Jeg har nogle aktier i min bank (Spar Nord) som jeg overvejer at
sælge, hvordan bærer jeg mig ad? Og er der noget med opsigelse? Altså har
man en tid de er bindnde eller hvad?

Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg er ikke inde i det
her, og min bankrådgiver er ikke meget værd. Så jeg vil gerne vide lidt om
hvordan jeg gør inden jeg skal ned og snakke med hende. Har i et link til
hvor jeg kan se hvad kurs de står til?

På forhånd tak.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-04 11:45

My wrote:

> Jeg har nogle aktier i min bank (Spar Nord) som jeg overvejer at
> sælge, hvordan bærer jeg mig ad? Og er der noget med opsigelse? Altså har
> man en tid de er bindnde eller hvad?

Der er ingen opsigelse på almindelige børsnoterede aktier. Hvis aktierne
er knyttet til en bankkonto, kan du dog miste en rentefordel. Der er for
eksempel nogle banker, der tilbyder bedre renter, hvis man ejer nogle af
bankens egne aktier. Hvis det således er Spar Nord-aktier, kan du
risikere højere/lavere renter på dine lån/indestående, hvis du sælger
aktierne.

Hvis du vil sælge aktierne, kan du blot bede banken sælge dem. Du har
desuden mulighed for at fastsætte en kurs, og for eksempel fortælle
banken, at du kun vil sælge, hvis kursen når op på X kroner.

Du kan ganske givet også spare penge, hvis du i stedet for at sælge dem
gennem banken sælger dem gennem en netbaseret tjeneste som for eksempel
Stocknet (http://stocknet.dk). Bankernes handelsomkostninger kan være
høje (flere hundrede kroner som minimum), mens for eksempel Stocknet
tilbyder handler til 20 kroner stykket for nye kunder. Det er dog
lettere besværligt at skulle flytte aktierne over til Stocknet for at
sælge dem, så det er et spørgsmål, om det er besværet værd.

> Har i et link til
> hvor jeg kan se hvad kurs de står til?

Hvis du fortæller, hvilke aktier det drejer sig om, kan du få et bedre
link, ellers må du selv finde frem til den pågældende aktie, for
eksempel via Fondsbørsens hjemmeside:
http://fondsboersen.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : My

Dato : 07-01-04 12:00

Tak for hjælpen. Jeg har selv været inde og kigge på fordsbørsn og
fandt hvad jeg ledte efter.

Fra : Godt Nytaar

Dato : 07-01-04 18:49

Du kan til enhver tid bare sælge (med mindre det er medarbejderaktier el.
hvor perioden ikke er overstået)
Det eneste du skal være opmærksom på er beskatning af gevinster hhv. fradrag
for tab.

Godt Nytår

Fra : My

Dato : 08-01-04 13:14

Ved i/du hvor lang tid der går fra jeg beder min bankrådgiver om at
sælge til jeg har pengene?

Problemet er et overtræk på min budgetkonto i forbindelse med min
barsel som de rykker for. Jeg kan vælge at forhøje et næsten færdigbetalt
lån, men så vil de sætte det månedelige afdrag op, og det forstår jeg ikke
helt. Jeg havde fra starten et lån på ca 45.000 kr. I sommers fik jeg nogle
uventede penge og betalte det ned. Mangler ca 8.000 kr nu. Jeg vil så gerne
forhøje det med de ca 10.000 min konto er overtrukket med. Hvis ikke jeg
havde fået de penge i sommer ville lånet løbe over ca 3½ år endnu. derfor
kan jeg ikke forstå at vi bliver nødt til at ændre på afdragene, for det vil
stadig være betalt ud om ikke før så i hvert fald til tiden.

Hvad mener i om det? Er det mig der er galt på den? Jeg ved godt jeg
ikke kan gøre hverken fra eller til hvis damen har bestemt sig, men det
kunne være skønt at høre hvad andre siger/mener.

Derfor tænkte jeg jeg ville sælge mine aktier, så får de deres penge
og jeg får fred, uden større afdrag .

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-04 13:39

My wrote:

> Ved i/du hvor lang tid der går fra jeg beder min bankrådgiver om at
> sælge til jeg har pengene?

Hvis du ikke har specielle krav til kursen, men bare vil sælge med det
samme, går der normalt tre dage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-01-04 19:45

My wrote:

> [...]
> ikke kan gøre hverken fra eller til hvis damen har bestemt sig, men det
> kunne være skønt at høre hvad andre siger/mener.

Skift pengeinstitut.

Men har du fortalt dem det du beskriver her.? Er de klar over det.?
De bliver måske lettere at tale med hvis de ved det.

NB.
Forsøg at gøre som de fleste andre gør:
Svar _under_ det du kommenterer. Du kan læse mere om hvordan på
www.usenet.dk.

Og slet overflødig tekst. Det er dermed meget lettere at læse indlæggene.

Mvh. Jørgen

Fra : Harry Lund

Dato : 17-01-04 09:01

Helt rigtigt SKIFT PENGEINSTITUT.
Du kan sagtens låne andre steder.( de fleste steder til optil 30000,- kr) og
især hvis du har aktier.
Talt med en anden bank og fortæl det (som Jørgen skriver) du fortæller os.
Find dig ikke i noget fra bankens side. Du er KUNDE.