Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW og EOS 300D
Fra : Erik Aalund

Dato : 07-01-04 08:06

Hej,

Jeg sidder og læser lidt omkring Canon EOS 300D og er lidt i tivl om de
filformater Canon benytter.
Jeg kan forstå at de benytter enten JPEG eller RAW - men på Canons
hjemmeside står der flg: "RAW-filer skal behandles før de kan åbnes med
computerens billedredigeringssoftware."

Hvad vil det sige? Jeg kan ikke lige se hvordan billederne kan
(efter)behandles uden at benytte computerens billederedigeringssoftware!

Hilsen
Erik

Fra : Kenneth

Dato : 07-01-04 08:15

> Hvad vil det sige? Jeg kan ikke lige se hvordan billederne kan
> (efter)behandles uden at benytte computerens billederedigeringssoftware!

Du skal konvetere RAW-filerne til et andet format, før de kan åbnes. F.eks.
TIFF eller JPEG. Der medfølger software der kan konvertere, men det er værd
at kigge på Capture One. http://www.phaseone.com/. Den nye version af
Photoshop CS V8.0 har indbygget RAW konverter, så derfor kan du direkte åbne
filerne i redigeringsprogrammet.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?65

Fra : Erik Aalund

Dato : 07-01-04 08:37

"Kenneth" <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> wrote in message

> [...]
> Photoshop CS V8.0 har indbygget RAW konverter, så derfor kan du direkte åbne

Er det så for at undgå tab af informationer ved en JPEG komprimering i
kameraet at denne komprimering først skal foregå efterfølgende? Med
mindre man selvfølgelig vælger at arbejde videre i "TIFF".

Fra : Kenneth

Dato : 07-01-04 08:44

> Er det så for at undgå tab af informationer ved en JPEG komprimering i
> kameraet at denne komprimering først skal foregå efterfølgende? Med
> mindre man selvfølgelig vælger at arbejde videre i "TIFF".

Yes. RAW formatet er de "rå" data from sensoren, uden kvalitetstab. Lige så
snart et billede er gemt i JPEG, så er der kvalitetstab. Også i den med
mindst komprimering. Så derfor gem kun i JPEG til allersidst, og sørg for at
gemme originalen i RAW eller TIFF.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?65

Fra : emj

Dato : 07-01-04 09:12

On Wed, 7 Jan 2004 08:43:41 +0100, "Kenneth"
> [...]

>mindst komprimering. Så derfor gem kun i JPEG til allersidst, og sørg for at

Man mister måske sine EXIFdata, hvis man gør som du skriver.
Hilsen emj

Fra : Kenneth

Dato : 07-01-04 10:27

> Man mister måske sine EXIFdata, hvis man gør som du skriver.
> Hilsen emj

Ja, måske.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-04 20:10

EXIF data er gemt i RAW filen. Jeg har ikke kunnet se forskel på kvaliteten
i bedste JPG kvalitet ift. TIFF.
Iøcrigt kan det anbefales at anvende Capture One DSLR til 300D (og andre
DSLR, der undersøttes), da C1 kan udføre de fleste justeringer af billeder,
der er nødvendige (beskæringer, justering af WB, eksponering, USM, ...) samt
at disse indstillinger kan huskes og også gemmes hvor man måtte ønske det.
F.eks. hvis man laver sig en folder til brænding på en CD så kan man gemme
indstillinger til disse filer med C1 i den samme folder, så når man tager
billederne frem på et eller ander tidspunkt, f.eks. til genfremkaldelse i
bedste kvalitet, ja så er indstillingerne der allered. I mellemtiden til
alm. skærmfremvisning kan man nøjes med f.eks. JPG i mellemkvalitet). Det er
hvad jeg gør. Jeg gemmer iøvrigt mine foldere i en kopi på HD også så det
udover en ekstra sikkerhedskopi er hurtigt at finde frem når en
kvalitetskopi skal laves. Jeg kender ikke andre programmer, der har denne
specifikke feature om at huske alle parametre til RAW konvertering og
billedjustering.
Mvh, Hans

Fra : Erik Aalund

Dato : 07-01-04 12:24

> [...]
> mindst komprimering. Så derfor gem kun i JPEG til allersidst, og sørg for at

Men kan man arbejde med billedet i RAW? - eller skal det ændres til et
andet format?

Fra : enrico

Dato : 07-01-04 13:07

On Wed, 7 Jan 2004 11:24:21 +0000 (UTC), "Erik Aalund"
<aalund@esenet.dk> wrote:

>Men kan man arbejde med billedet i RAW? - eller skal det ændres til et
>andet format?

Hele fidusen er at man selv bestemmer hvordan RÃ¥ dataene skal
konverteres istedetfor at lade kameraet gøre det.

Du kan f.eks. nå at lave din farvebalance om - hvis den har stået
forkert.

Du kan til en vis grad redde over- og underbelyste billeder.

Du kan ændre skarphed, kontrast, farvemætning osv.

Du har intet kvalitetstab.

Og vigtigst af alt:

Gem dine RAW filer. De er dit negativ. Du kan altid senere lave en
anden konvertering med andre parametre, hvis det bliver nødvendigt.

I øvrigt fylder RAW filerne mindre end de konverterede Tiff filer. Det
er en anden grund til at gemme netop dem.

Håber, det giver dig mere forståelse for hvorfor RAW filer er den
bedste måde at bruge kameraet på.

Du skal dog beregne en del ekstra tid på at efterbehandle billeder -

men du kan også med Breeze browseren exstracte dine jpg billeder
kameraet bruger til preview. Jeg kan ikke huske om du på 300D kan
indstille den til store jpg samtidig med Raw optagelser. Man kan gøre
det på 10D

-enrico

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 13-01-04 17:25

Kenneth skrev:

> [...]
> mindst komprimering. Så derfor gem kun i JPEG til allersidst, og sørg for at

På G3'eren er der også et højere antal dpi i RAW format, 240dpi i
forhold til JPG, hvor der er 180dpi.

Gør det samme sig gældende på 300D'eren?

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-01-04 17:32

On Tue, 13 Jan 2004 17:25:04 +0100, Alex Tiedemann
<XaXtXiXnXeXwXsX@polsas.dk> wrote:

>På G3'eren er der også et højere antal dpi i RAW format, 240dpi i
>forhold til JPG, hvor der er 180dpi.

Det lyder som det rene volapyk ...

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : emj

Dato : 13-01-04 17:56

On Tue, 13 Jan 2004 17:25:04 +0100, Alex Tiedemann
<XaXtXiXnXeXwXsX@polsas.dk> wrote:

>På G3'eren er der også et højere antal dpi i RAW format, 240dpi i
>forhold til JPG, hvor der er 180dpi.

Åh nej
Ikke nu igen.
Hilsen emj

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 13-01-04 18:05

emj skrev:

> Åh nej
> Ikke nu igen.
> Hilsen emj

Ehh - hvilket?

(Tror jeg har misset et eller andet?

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Jakob

Dato : 13-01-04 18:28

> Ehh - hvilket?
>
> (Tror jeg har misset et eller andet?

Billedet består vel at et fast antal punkter uanset om det er jpeg eller
raw format. Det med dpi har vel kun noget med print at gøre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 13-01-04 18:23

"Alex Tiedemann" <XaXtXiXnXeXwXsX@polsas.dk> skrev i en meddelelse

> På G3'eren er der også et højere antal dpi i RAW format, 240dpi i
> forhold til JPG, hvor der er 180dpi.

Glem alt om "DPI" i et digitalkamera. Det eneste der tæller er antal pixels.

http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx

> Gør det samme sig gældende på 300D'eren?

Max. opløsningen med Canon EOS 300D er 3072 x 2048 pixels. Opløsningen i PPI
kommer helt an på hvilken fysisk størrelse du vil printe det. 20 x 30 cm giver
f.eks. en outputopløsning på cirka 260 PPI.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 13-01-04 18:39

KNL DtP skrev:

> Glem alt om "DPI" i et digitalkamera. Det eneste der tæller er antal pixels.
>
> http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx
>
> ... cut ...

Tak for info Kristian, tror jeg fik rodet nogle forskellige ting
sammen.

--
Mvh.
Alex T.

Fra : KNL DtP

Dato : 13-01-04 19:29

> Tak for info Kristian, tror jeg fik rodet nogle forskellige ting
> sammen.

Godt du ku' bruge det!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-04 21:15

On 2004-01-13, Alex Tiedemann <XaXtXiXnXeXwXsX@polsas.dk> wrote:
> På G3'eren er der også et højere antal dpi i RAW format, 240dpi i
> forhold til JPG, hvor der er 180dpi.

Hvordan får den flere DPI ? Det må den vel gøre ved at gøre billedet
mindre. Så G3 leverer mindre billeder end andre 3Mpixel kameraer.
Nøj hvor dårligt.

> Gør det samme sig gældende på 300D'eren?

Spøg til side. DPI betyder intet. Det er en tilfældig værdi
mellem 1 og 32767. Når du printer dit billede, så bestemmer du
hvor stort billedet skal være, og du printer det i

pixels / (størrelse i cm / 2.54 )

1 cm = 1 tomme = i

DPI = Prikker per tomme. Eller Dots per Inch.

Sålænge billedet er på din skærm, så er det normalt i 72-144 dpi, afhængig
af skærm og opløsning. Når du printer, så er prikker pr tomme afhængig
af hvor stor et område du deler dine 1500x2000 prikker ud på.

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-01-04 18:18

Kenneth wrote:

> [...]
> mindst komprimering. Så derfor gem kun i JPEG til allersidst, og sørg for at

Allerede i konverteringen RAW->TIFF har du et (teoretisk) kvalitetstab.

TIFF vil de 2 manglende farver for hver pixel være interpoleret (eneste
undtagelse jeg kan komme på er Sigma's SD-9 og SD-10), og der vil typisk
være korrigeret for målt hvidbalance.

Muligvis vil farvedybden også interpoleres fra 10-12 bit (som er typisk
for de fleste CCD/CMOS i digitalkamera'er) til 8 bit farver, med mindre
kameraet gemmer i 16 bit TIFF.

--
Don't waste space

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-01-04 08:23

"Erik Aalund" skrev
> [...]
> Hvad vil det sige? Jeg kan ikke lige se hvordan billederne kan
> (efter)behandles uden at benytte computerens billederedigeringssoftware!

De mener at du skal lave Raw filen om til et billede,
enten Tif eller Jpg, inden det kan viderebearbejdes i
et billedbehandlingsprogram. Raw filen er i sig selv
et ikke-færdigdannet billede, som ikke er tilføjet de
processer som kameraet kan indtilles til. F.eks
hvidbalance, skarphed, osv.
Der medfølger normalt et lille konverteringsprogram
til denne proces.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : rosenauer.dk

Dato : 07-01-04 09:21

> [...]
> Jeg kan forstå at de benytter enten JPEG eller RAW - men på Canons
> hjemmeside står der flg: "RAW-filer skal behandles før de kan åbnes med

Hvis det blot handler om at se raw-filer (.crw) kan jeg også nævne og
anbefale det gratis Irfanview (http://www.irfanview.com/) der med deres
gratis raw-plugin .
Ellers så brug Photoshop CS som Kenneth nævner. Hvis det er for dyrt kan det
gratis Gimp med et Raw-plugin (http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/)
benyttes.

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : pwa

Dato : 07-01-04 09:44

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad vil det sige? Jeg kan ikke lige se hvordan billederne kan
> (efter)behandles uden at benytte computerens billederedigeringssoftware!

--------------
Læs her, meget velbehandlet og uddybende om Raw filer....
http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

v/h pwa

Fra : enrico

Dato : 07-01-04 12:48

Du kan finde et godt konverteringsværktøj til Canons RAW filer på
http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/index.htm

Det koster 45 USD, men du kan hente en evalueringsversion.
Jeg har talt med een af Canons udviklere. Programmet bygger på Canons
algoritmer og han kunne anbefale programmet.

Det er meget bedre end Fileviewer og kan indstilles til ekstra store
thumbnails. Du kan se dine fokuspunkter og alle data.

Kan batchkonvertere mange billeder på een gang i mange formater - 8
eller 16 bit Tiff f.eks.

-enrico