"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:eopmvv0donn9s0bu6b60tb6p02v18s4ge9@news.stofanet.dk...
> Newsgroups: dk.videnskab.jura
>
> "Rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev:
>
> >> Dermed har de sørget for at de ikke kommer på kant med
> >> brevhemmeligheden.
>
> >Holder den nu helt?
>
> Det var den korte forklaring.
>
> >Det kan godt være at du ikke må sende mails, men hvis din arbejds e-mail
> >adresse bliver kendt, kan det jo godt være at man modtager en sådan
privat
> >mail med privat indhold...uforskyldt naturligvis
>
> Den mail må stamme fra en forretningsforbindelse. Så er det et
> spørgsmål hvor meget privat den kan være. Men lad os bare sætte
> at der kommer en privat mail. Ledelsen åbner den berettiget i den
> sikre overbevisning at den ikke er privat. Jeg tror at de kommer
> ret langt ned i mailens indhold før de bliver klar over at den er
> af privat karakter, og jeg tvivler på at den annsatte vil have
> nogen som helst sag mod dem.
Det er korrekt. Vi har nogenlunde samme formulering i vores regler, som er
kommunikeret ud til personalet og som står på intranettet, hvis folk ikke
kan huske reglen.
At det i praktis kan være svært at skelne privat fra firma mæssigt kan jeg
illustrere med følgende eksempel fra noget tid siden. En medarbejder var
rejst og derfor blev vedkommendes mail vidresendt til den medarbejer, som
overtog kunderne.
Jeg blev så efter et par måneder kontaktet, da den nye medarbejder havde
fået en mail med en kryptisk overskrift og en masse adresser i headeren. Vi
har også en regel om at man ikke må åbne mails med mærkelige overskrifter,
men afsenderen havde et navn, som mindede om en forretningsforbindelse, så
mailen var blevet åbnet. Men den nye medarbejder var naturligvis bange for
at det drejede sig om en virus.
Mailen bestod rigtig nok af 200 adresser i starten, men da jeg kom frem til
indholdet kunne jeg forstå at afsenderen, som var et headhunterfirma, som i
disse hårde tider i overensstemmelse med resten af headhunterbranchen ikke
ofrer porto til afslag, men nøjes med email. Og det var hvad det var. Så ud
på print og via snail-mail til medarbejderen. Hvad præcis vedkommende havde
søgt af job, ved jeg ikke.
Den nye medarbejder fik besked om at holde mund og mailen blev slettet i
vore logs i overensstemmelse med vores interne retningslinier, så andre
IT-medarbejdere ikke kan komme til at reetablere den med et fejltagelse. Den
mærkelige overskrift må være en kode hos headhunterfirmaet for det
pågældende job.
Jeg kan ikke se, hvordan at jeg skulle have undgået at læse en mindre del af
mailen. I vores branche er det rimeligt almindeligt at selv ved udbud i
million-klassen får man som taber ofte kun en email (hvis man får noget
overhovedet), som fortæller en at man ikke har vundet ordren og først der
finder man som regel ud af hvem man har været oppe imod, når man ser hvem de
andre modtagere af mailen er.
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm