Værnepligt og rettigheder
Fra : Jens Bacher

Dato : 06-01-04 19:30

Hej gruppe

Jeg skal her om et par måneder aftjene værnepligt i forsvaret (DANILOG). I
den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. I hvilken grad er man omfattet af de "normale" arbejdsmiljøregler?
(f.eks. regler om tunge løft osv.)

2. Jeg skal sandssynligvis tage stort kørekort og efterfølgende køre lastbil
i mili, hvordan er reglerne for dette, hvad hvis jeg f.eks. kører ind i
noget fordi lastbilen har dårlige bremser? Hvordan med køre/hviletid?

3. Nogen der kender reglerne for hvad man må tage med derind? Må jeg f.eks.
tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?

FUT endelig hvis der findes en bedre gruppe til disse spørgsmål!

--
Mvh.
Jens Bacher

Fra : Gert

Dato : 06-01-04 20:20

Hejsa

uden at ha et regelsæt at henvise til vil jeg besvare efter mine egne
erfaringer

"Jens Bacher" <webmaster@adkfest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den forbindelse har jeg et par spørgsmål:
>
> 1. I hvilken grad er man omfattet af de "normale" arbejdsmiljøregler?

som hovederegel er du omfattet forsvarets egne love og regler.
og du vil med sikkerhed blive informeret om disse i din første tid der inde

> [...]
> i mili, hvordan er reglerne for dette, hvad hvis jeg f.eks. kører ind i
> noget fordi lastbilen har dårlige bremser? Hvordan med køre/hviletid?

det er ret simpelt, som kører i forsvaret er det din pligt at efterse
køretøjet inden du benytter det, finder du fejl eller mangler skal du gøre
opmærksom på dette inden kørsel. du får udleveret en lille bog med
hovedpunkter
og tro mig disse regler og eftersyn kommer du til at kende rigtig godt som
kører

mht køre hvile tid, så fik jeg inprentet at kører skal have mindst 6 timer
sammenhængende hvil om natten, bliver dette afbrudt kan du nægte at køre.
det samme hvis du føler dig træt og uoplagt kan du også nægte at køre.
sikkerheden for dig selv og dine passagere er helt dit ansvar det øjeblik du
sætter dig bag rattet i dit køretøj!

> 3. Nogen der kender reglerne for hvad man må tage med derind? Må jeg
f.eks.
> tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?

som hovede regel ja.
det kan måske variere for de forskellige tjenestesteder

men umiddelbart ville jeg ikke tage den med den første måned, da du næste
med sikkerhed ikke får tid til at bruge den der

men generrelt for det hele, du vil i løbet af din tjenesteperiode blive
informeret om love og regler der gælder for dig, og man skal ikke tøve med
at spørge hvis man er i tvivl om noget,
der er sket meget inde for det danske forsvar siden "soldater kammarater"
filmene.

du har formodentlig fået udleveret lidt materiale fra dit sessionssted
du kan også læse lidt om det her http://www.forsvaret.fvr.dk/

god fornøjelse

Med Venlig Hilsen
tidligere kst og køskc 2/12 AA Almegård (97/98~2000)
G.R.Møller

Fra : John Doe

Dato : 06-01-04 20:20

> [...]
> den forbindelse har jeg et par spørgsmål:
>
> 1. I hvilken grad er man omfattet af de "normale" arbejdsmiljøregler?

Forsvaret skal i så vidt muligt omfang følje de gældende
arbejdssikkerhedsregler, men de dele af tjenesten, der falder ind under
betegnelsen 'egentlig militær tjeneste' kan 'fritages' for at overholde
civile regler. I teorien vil dette sige, at din chef kan sige, stort set alt
er 'egentligt militær tjeneste', der umuliggør overholdelse af reglerne. I
praksis deriomod vil det sige, at der vil være enkelte situationer, hvor
visse regler vil blive overtrådt. For eksempel arbejde lidt over den højde,
hvor civile regler påkræver rækværk osv... Men aldrig noget 'decideret
farligt'....

> [...]
> i mili, hvordan er reglerne for dette, hvad hvis jeg f.eks. kører ind i
> noget fordi lastbilen har dårlige bremser?

Så kan du i teorien straffes, idet du ikke har gennemført ordentlig eftersyn
på bilen, inden du kørte. Men igen: Forsvaret betaler 'alt' hvad du
ødelægger/smider væk, medmindre det kan bevises, at du handlede groft
uansvarligt eller direkte bevidst.

>Hvordan med køre/hviletid?

Ingen problemer der!!! Du har krav på enten 6 timers sammenhængen hvile
eller 2x4 timers hvile i døgnet. Her skal hvile ikke forståes som søvn!!! Du
må bare ikke have vagt eller andre opgaver i den periode... Om du ikke kan
sove, eller af andre selvvalgte årsager ikke får hvilet er ikke forsvarets
problem.

Dog er det således, at du altid kan sige fra, hvis du ikke føler dig i stand
til at føre et køretøj på forsvarlig vis.

> 3. Nogen der kender reglerne for hvad man må tage med derind? Må jeg
f.eks.
> tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?

Det er nogen den stedlige chef tager stilling til. Du vil sikkert snart
modtage et velkomstbrev fra din chef, hvor der muligvis vil stå noget om
det. Men ellers vil du hurtigt få det at vide efter mødet ved DANILOG.

Mine erfaringer på området viser dog, at værnepligtige gerne må medbringe
bærbare PC samt klokkeradio/tv (hvis der er betalt licens!!!). Men såfremt
de bliver stjålet/ødelagt er der ingen former for erstatning.

Håber det hjalp lidt... Ellers spørg endelig igen.

John

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-01-04 20:24

"Jens Bacher" <webmaster@adkfest.dk> skrev:

> Jeg skal her om et par måneder aftjene værnepligt i forsvaret (DANILOG). I
> den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Du får lige et par delvist juridiske svar. De er bl.a. baseret på min egen
værnepligt ved Trænafdelingen (det der nu hedder Danilog).

> 1. I hvilken grad er man omfattet af de "normale" arbejdsmiljøregler?
> (f.eks. regler om tunge løft osv.)

De gælder i et vist omfang, nemlig når der ikke er tale ome "egentlig
øvelsesvirksomhed". I løbet af den første måned får i en del lektioner i et
fag der hedder tjenestekundskab (TJEK) og der få du information både om,
hvornår de almindelige regler gælder, og hvad deres indhold er. Desuden er
det påkrævet at i får uddanlse i LBTS-teknik (løfte-bære-trække-skubbe) og i
den forbindelse er der vist også noget teori. Desuden får alt personel
udleveret Grundbog for Menige, hæfte 4, Ret og Pligt, hvor reglerne også er
gennemgået.

> [...]
> i mili, hvordan er reglerne for dette, hvad hvis jeg f.eks. kører ind i
> noget fordi lastbilen har dårlige bremser? Hvordan med køre/hviletid?

Det kommer an på hvilket kompagni/deling du kommer i om du får C-kort....

Jeg forstår ikke dit spørgsmål m.h.t. at køre ind i noget. Færdselslovens
almindelige regler gælder også for forsvaret (med visse undtagelser),
herunder også førerens ansvar og pligter. Du kan evt. straffes i det
militære system, hvis du laver noget dumt i forsvarets køretøjer - men du må
nok uddybe hvad du tænker på.

Hvad angår køre- og hviletid, så er der helt faste regler. Der er er nogle
særlige regler for hvor meget hvile kørere skal have, fx. på øvelser, og det
er befalingsmændene simpelthen nødt til at tage med i planlægningen. Så vidt
jeg husker: 6 timers sammenhængende eller 2 x 4 timers hvile pr. døgn. Ved
hvile forstås tid, hvor du ikke har andre pligter. Om du vælger at sove er
op til dig selv - men for det meste vil du nok have lyst til det....

> 3. Nogen der kender reglerne for hvad man må tage med derind? Må jeg
f.eks.
> tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?

Du må gerne tage din bærbare med, men det er på eget ansvar. Lad være med at
tage den med 1. dag, men vent og se, hvor meget plads du har i skabet, så du
kan få den låst ordentligt inde.

/kristian

Fra : Brian Lænø

Dato : 06-01-04 20:42

"Jens Bacher" skrev
> [...]
> tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?
>
> FUT endelig hvis der findes en bedre gruppe til disse spørgsmål!

Du kan prøve at spørge i news:alt.dk.forsvar der er en del militær folk.

1. Det skal du nok ikke regne med. Men hvad er også normale regler?
Frit efter hukommelsen må en havnearbejder løfte ca. 12 kg, mens en tømre må
løfte ca. 80 kg.
Ved militæret vil der være nogle tunge løft, du skal eks. lære at bære en
såret soldat.
Du skal også regne med at blive udsat for tåregas (for at lære at bruge
gasmaske).

2. Der gælder vel normale trafik regler, chaufføren skal kontrollere at
køretøjet er i orden.

3. Det skulle der ikke være noget i vejen for. Den største hindring er
sikkert plads mangel.
Normalt skal alt civilt udstyr være pakket væk i et skab under tjenesten. Da
jeg var inde skulle 4 personer deles om et skab til civilt udstyr.

Der er muligvis ændret noget siden jeg aftjente værnepligt i 1989.

--
Brian

Fra : Jens Bacher

Dato : 06-01-04 20:51

For lige at opsummere lidt:

1. De "almindelige" arbejdsmiljøregler gælder, undtagen når ens overordnede
siger noget andet
2. Det er mit ansvar køretøjet er i forsvarlig stand og fuldt funtionsdygtig
(det havde jeg vel også
egentligt regnet med...) Grunden til jeg sprugte var at man jo tit hører
nogen skræk-historier om
hvor ringe forsvarets køretøjer er i...
Køre-hviletid er som alle andre steder, desuden har jeg pligt til at sige
frahvis jeg føler jeg ikke
er istand til at føre køretøjet.
3. Jamen det er jo fint at vide...
Gælder en normal indbo og ulykkesforsikring egentlig for tyveri/ulykker man
pådrager sig i hæren?

Fra : Niels Henriksen

Dato : 07-01-04 10:12

"Jens Bacher" <webmaster@adkfest.dk> wrote in message
> [...]
funtionsdygtig
> (det havde jeg vel også
> egentligt regnet med...) Grunden til jeg sprugte var at man jo tit hører
Du er selv med til at bestemme hvilken tilstand køretøjet skal være i. Mange
har den holdning at "det er jo ikke deres, så de er ligeglad", men behandl
køretøjet ordentligt og ta en snak med en hvis du ser han ikke behandler
det ordentligt.

--
Niels

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 06-01-04 21:26

> Jeg skal her om et par måneder aftjene værnepligt i forsvaret (DANILOG). I
> den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Tillykke med det

> 1. I hvilken grad er man omfattet af de "normale" arbejdsmiljøregler?
> (f.eks. regler om tunge løft osv.)

Som udgangspunkt er du ikke underlagt de alminde lige arbejdsmiljøregler,
idet at forsvaret har dispentation for mange af dem. Men udgangpunkt bliver
de normale arbejdsregler dog fuldt (sikkerhedsbetone emner). Du har som
værnepligtig ikke nogen højst arbejdstid. Din "røv" tilhøre forsvaret i hele
perioden. Dog tilstæbes der en arbejdstid på 37 timer om ugen, men forvent
at de første 3 måneder er langt mere

> [...]
> i mili, hvordan er reglerne for dette, hvad hvis jeg f.eks. kører ind i
> noget fordi lastbilen har dårlige bremser? Hvordan med køre/hviletid?

Forsvaret har ingen køre/hviletids bestemmelser. Men under øvelse (hvilken
der ikke er mange af i dag) bestemmer "chefen" hvor mange timers søvn en
køre skal have, hvilken normalt er 6 - 8 timers sammenhængende hvile.

> 3. Nogen der kender reglerne for hvad man må tage med derind? Må jeg
f.eks.
> tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?

Du må tag alt det med du lyster. Hver dog opmærksom på, at du selv skal
sørger for forsikring

Bach

Fra : John Doe

Dato : 06-01-04 22:12

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke er mange af i dag) bestemmer "chefen" hvor mange timers søvn en
> køre skal have, hvilken normalt er 6 - 8 timers sammenhængende hvile.

Forkert!!! Forsvaret har MEGET klare regler for køre/hviletid... Minimum 6
timers sammenhængende hvilke eller 2*4 timers sammenhængende hvilke per 24
timer.

John

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 07-01-04 00:00

> Forkert!!! Forsvaret har MEGET klare regler for køre/hviletid... Minimum 6
> timers sammenhængende hvilke eller 2*4 timers sammenhængende hvilke per 24
> timer.

Okay, jeg udtrykte mig nok lidt uklart. Hviletid er ikke det samme som
"sovetid", som du også selv skriver i dit indlæg. Mange har den opfattelse
at det er det samme, hvilket det ikke er. Men det er ALTID kørerens ansvar
at melde fra, hvis denne føler sig for træt. Nu er det efterhånden mange år
siden, at jeg selv har haft brug for lige de bestemmelser, og jeg har dem
ikke lige ved side af mig her.

Bach

Fra : TGD

Dato : 07-01-04 03:37

"John Doe" <Nowhere@noplace.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Forkert!!! Forsvaret har MEGET klare regler for køre/hviletid... Minimum 6
> timers sammenhængende hvilke eller 2*4 timers sammenhængende hvilke per 24
> timer.

De love/regler "køre/hviletids" der gælder for eksportchauffører etc. gælder
ikke for forsvaret - om forsvaret har sine egne bestemmelser er så en anden
sag.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-01-04 08:47

"TGD" skrev 07.01.2004 3:37:

> De love/regler "køre/hviletids" der gælder for eksportchauffører etc. gælder
> ikke for forsvaret - om forsvaret har sine egne bestemmelser er så en anden
> sag.

Hvad får dig til at tro, at de ikke gør det? Når man fx. er på lange marcher
(Sjællland-Jylland), er der altid befalede hvil så køre-/hviletiderne
overholdes.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 08-01-04 01:25

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC2177FB.2B9F3%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

<KLIP>

> Hvad får dig til at tro, at de ikke gør det? Når man fx. er på lange
marcher
> (Sjællland-Jylland), er der altid befalede hvil så køre-/hviletiderne
> overholdes.

Det er sagen uvedkommende loven om køre/hviletider gælder ikke for
forsvaret, som du nok bemærker når du hopper ind i en af forsvarets
lastbiler er der ingen fartskriver.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-01-04 09:04

"TGD" skrev 08.01.2004 1:25:

> Det er sagen uvedkommende loven om køre/hviletider gælder ikke for
> forsvaret, som du nok bemærker når du hopper ind i en af forsvarets
> lastbiler er der ingen fartskriver.

Har du en henvisning? Jeg kan godt se at hviletiderne ikke holder med de 6
timer, men jeg kender ikke de nærmere regler.

I øvrigt kan man ikke udlede noget af at der ikke er fartskriver i bilerne.
Det er der heller ikke i fx. skraldebiler. Det er udelukkende en
kontrolforanstaltning.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 08-01-04 14:07

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC22CD77.2BAF9%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

<KLIP>

> Har du en henvisning? Jeg kan godt se at hviletiderne ikke holder med de 6
> timer, men jeg kender ikke de nærmere regler.

Beredskabet:
CIS nr 9559 af 13/06/1978
CIS nr 9650 af 30/01/1979

Militæret:
CIR nr 9444 af 01/10/2002
Kundgørelse for Forsvaret B.5-32 ved ikke hvad der står i den men der
henvises til den uden jeg har haft held med at finde den.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-01-04 16:13

TGD wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Kundgørelse for Forsvaret B.5-32 ved ikke hvad der står i den men der
> henvises til den uden jeg har haft held med at finde den.

Den slags ting kan til tider være klassificeret eller også har man bare
aldrig gjort sig den ulejlighed at smide den på internettet.
Jeg kan prøve at se i morgen på arbejde om vi har den og hvis den er
uklassificeret finde den præcise ordlyd og gengive det her.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Who the hell are you?!??"
-- Samuel L. Jackson as Elmo McElroy in '51st State'

Fra : TGD

Dato : 08-01-04 17:27

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> Jeg kan prøve at se i morgen på arbejde om vi har den og hvis den er
> uklassificeret finde den præcise ordlyd og gengive det her.

Der var noget på www.hmak.dk men det var vist også bare en henvisning med
lidt citat af kundgørelsen, så jeg tror nu ikke der er noget MI5 over den.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 11-01-04 16:34

> [...]

> lidt citat af kundgørelsen, så jeg tror nu ikke der er noget MI5 over den.

Et værk (som f.eks. en kundgørelse) kan godt være klassificeret i helhed
selv om alle enkeltdelene er uklassificerede. Lidt mærkeligt men sådan er
det nu engang.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Hva' glor du på? Det' sgu'da bare en hammer mand!"
-- Søren Pilmark som Grethe i 'Ørkenens sønner'

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-01-04 18:28

"Henrik Bøgh" skrev 08.01.2004 16:12:

> Den slags ting kan til tider være klassificeret eller også har man bare
> aldrig gjort sig den ulejlighed at smide den på internettet.

KFFer svjh sjældent klassificerede. Men de er ofte heller ikke
offentliggjorte (som love og bekendtgørelser) - derfor er de nok svære at
finde på internet.

> Jeg kan prøve at se i morgen på arbejde om vi har den og hvis den er
> uklassificeret finde den præcise ordlyd og gengive det her.

Du kan nok finde den på FIIN.

/kristian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 11-01-04 16:33

Kristian Storgaard wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Du kan nok finde den på FIIN.

Det kunne jeg faktisk ikke. Tilsyneladende er det kun vejledninger,
direktiver og bestemmelser der umiddelbart er tilgengælige på FIIN (FIIN er
Forsvarets Interne IntraNet - et lukket netværk for forsvarets personel) og
ikke kundgørelserne.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Politics is the entertainment branch of industry "
-- Frank Zappa

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-01-04 18:25

"TGD" skrev 08.01.2004 14:07:

> Kundgørelse for Forsvaret B.5-32 ved ikke hvad der står i den men der
> henvises til den uden jeg har haft held med at finde den.

Ok - hvor har du set henvisningen henne? De er ikke sådan lige at finde på
nettet idet de ikke offentliggøres (har cirkulærestatus), men kan måske
findes på biblioteket.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 09-01-04 10:13

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC2350E3.2BBBB%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

<klip>

> Ok - hvor har du set henvisningen henne? De er ikke sådan lige at finde på
> nettet idet de ikke offentliggøres (har cirkulærestatus), men kan måske
> findes på biblioteket.

www.retsinfo.dk
Militæret:
CIR nr 9444 af 01/10/2002 <- I dette cirkulære henviser de til "Kundgørelse
for Forsvaret B.5-32"

Og som Henrik Bøgh skriver gælder arbejdsmilijøreglerne ikke under
militærtjeneste herunder Beredskabet samt div. kratlusker foreninger og jeg
mener bestemt at køre/hviletid er nævnt i §86 i arbejdsmiljøloven.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-01-04 10:46

"TGD" skrev 09.01.2004 10:13:

> Militæret:
> CIR nr 9444 af 01/10/2002 <- I dette cirkulære henviser de til "Kundgørelse
> for Forsvaret B.5-32"

Ok, tak. Kigger på det når tiden er til det.

> Og som Henrik Bøgh skriver gælder arbejdsmilijøreglerne ikke under
> militærtjeneste herunder Beredskabet samt div. kratlusker foreninger og jeg
> mener bestemt at køre/hviletid er nævnt i §86 i arbejdsmiljøloven.

Jeg kender godt det med arbejdsmiløreglerne. Jeg kunne forestille mig at
ordningen så er at man (som så mange andre ting) tilstræber (bla bla bla) at
overholde køre-/hviletiderne, hvor det er muligt.

/kristian

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-04 22:35

Allan Schuster Bach wrote:

> [...]
> idet at forsvaret har dispentation for mange af dem. Men udgangpunkt bliver
> de normale arbejdsregler dog fuldt (sikkerhedsbetone emner).

Hmmmmm, kan du dokumentere det?

Som jeg oplevede det, så var der mere styr på arbejdsmiljø-regler i
forsvaret end det er i det civile.

Om det så var ud fra det betragtning af, at det er bedst for individet
eller om at det bedst for systemet at individet passer bedst på sig selv
(i form af, at en syg soldat ikke kan bruges til noget), tja det lader
jeg så stå i det uvisse.

> [...]
> perioden. Dog tilstæbes der en arbejdstid på 37 timer om ugen, men forvent

Det mindes jeg også, at det blev fortalt under en af de første
TJEK-timer.

> Forsvaret har ingen køre/hviletids bestemmelser. Men under øvelse (hvilken
> der ikke er mange af i dag) bestemmer "chefen" hvor mange timers søvn en
> køre skal have, hvilken normalt er 6 - 8 timers sammenhængende hvile.

Det er IKKE korrekt!

I hvert fald i - hvad der dengang hed - Slesvigsk Fodregiment

Der er som andre allerede har betonet meget klare bestemmelser for,
hvordan man som fører af motorkøretøj skal sige fra, når man ikke kan
føre køretøjet forsvarligt.

Som udgangspunkt må man kun føre et motorkøretøj når man er rask og
udhvilet.

Når øvelsen foregår i militært øvelsesterræn kan der dog forekomme
øvelsesaktiviteter der gør at man også kommer til at køre, når man har
været på "benene" i mange timer. Man kan dog til enhver tid komme til
sin overordnede og sige, at man ikke er frisk til at køre køretøjet
forsvarlig!

Foregår kørsel i civilt område, så gælder færdselsloven som for alle
andre.

> f.eks.
>
> Du må tag alt det med du lyster. Hver dog opmærksom på, at du selv skal
> sørger for forsikring

Jepper.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 07-01-04 23:05

arbejdsmiljøregler,

> Hmmmmm, kan du dokumentere det?

Ja og nej

Huske tydeligt mange af de diskutioner der var omkring blandt andet
belægsnings og pudsestueren, om hvorvidt at det var en arbejdsplads. Som
gamle Sleviger kan du sikker tydelig huske pudsestuen op under taget i
hovedbygning på kasernen, med dårlig luft og lugt lang af af olie til
geværen, for ikke at snakke om forholden ude på louisegård. Jeg kan da huske
at de var op at vende i SU flere gange, og det kom der sgu da ikke
udluftning af (var ved SLFR i 4 år). Selv badeforholden var uacceptable (et
bad til pr. 10 mand) pr. stue

> Som jeg oplevede det, så var der mere styr på arbejdsmiljø-regler i
> forsvaret end det er i det civile.

Man mange punkter ja (for det faste personel)

> [...]

> Der er som andre allerede har betonet meget klare bestemmelser for,
> hvordan man som fører af motorkøretøj skal sige fra, når man ikke kan

Klart

> Som udgangspunkt må man kun føre et motorkøretøj når man er rask og
> udhvilet.

Klart

> [...]
> været på "benene" i mange timer. Man kan dog til enhver tid komme til
> sin overordnede og sige, at man ikke er frisk til at køre køretøjet

Klart

> Foregår kørsel i civilt område, så gælder færdselsloven som for alle
> andre.

Også klart. Men hvad mange desværre forveksler er, at hviletid og sovetid er
det samme, hvilket det ikke er. Mens jeg var ved Slevigske, var der en fast
regl om, at køreren skulle have haft mindst 6 timers hvile, før forskydning
i civil område kunne gennemføres. Under øvelse i militærtområde var disse
bestemmelser ophævet, men det blev tilstræbt, at køreren skulle have 6
timers hvil. Igen har køreren det fulde ansvar til at melde fra, hvis denne
ikke føler sig frisk eller rask nok, til at løse den pålagte opgave. Det er
jo derfor at der er en reservekøre

Bach

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-04 00:14

Allan Schuster Bach wrote:

> [...]
> belægsnings og pudsestueren, om hvorvidt at det var en arbejdsplads. Som
> gamle Sleviger kan du sikker tydelig huske pudsestuen op under taget i

Jo jo, der blev vi præsenteret for M75 og dens egenskaber....men
derudover var jeg fast tilsluttet pudsestuen ude mod ChristiansFeldvej
(østfløjen 3. sal. Stabskompagniet)

> med dårlig luft og lugt lang af af olie til
> geværen,

Var der det?

Ikke i den pudsestue jeg var "tilsluttet". Min stue stod endda for
rengøringen af den. Det var kun bordet som ikke kunne gøres rent.
Vægge, gulve og øvrige ting i pudsestuen blev holdt pinlig rene DAGLIG,
så lugten netop ikke opstod.

> for ikke at snakke om forholden ude på louisegård. Jeg kan da huske
> at de var op at vende i SU flere gange, og det kom der sgu da ikke
> udluftning af (var ved SLFR i 4 år).

hmmm, nu var jeg så kun i SLFR i 8 måneder som værnepligtig. Og jeg må
indrømme at forholdene for årgang 93-94 var ok. Ikke altid optimale, men
sådan er det sgu på alle arbejdspladser.

> Selv badeforholden var uacceptable (et
> bad til pr. 10 mand) pr. stue

Var det det?

Vi var 2½ deling om pudsestuen (stabsdelingen, forsyningen og den halve
spejderdeling); 2 delinger om 4 brusere og 3 toiletter.
Det gav lidt gnidninger i starten (noget med noget misundelse om, at
forsyningen kun var inde i 8 måneder og de andre i 10, men det blev
slået hårdt ned fra løjtnanter og sergeanter i de andre delinger, da
gnidningerne blev uholdelige)

Resten af tiden var det bare ingen problemer.

> Man mange punkter ja (for det faste personel)

Som jeg oplevede det også for de værnepligtige.....Om forsyningen var
specielt priviligerede ved jeg ikke, men vi blev konstant mindet om at
passe på ryg, knæ og hofter når vi skulle flytte ammo-kasser,
brændstofbeholdere mv.

> [...]
> ikke føler sig frisk eller rask nok, til at løse den pålagte opgave. Det er

Tja, på vores øvelser fandtes tre "tider". Aktiv tjeneste (vagt,
patrulje, kørsel mv.); Ventetid (en tid, hvor man skulle kunne være klar
indenfor meget meget kort tid, med mulighed for fx vedligeholdelse af
våben, køretøj mv), samt hviletid (inkl. spisetid, men primært skulle
den bruges til søvn og øvrige hvileaktiviteter)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-01-04 08:56

Jens Bacher wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
> den forbindelse har jeg et par spørgsmål:
>
> 1. I hvilken grad er man omfattet af de "normale" arbejdsmiljøregler?

Slet ikke idet alt hvad du laver i forsvaret i praksis betegnes som egentlig
militærtjeneste.
http://www.at.dk/sw4738.asp
Til gengæld har forsvaret Forsvarets Bedrift- og Sunhedstjeneste (i daglig
tale BST) som har et sæt regler der minder meget om (og på nogle punkter
strammere end) arbejdsmiljøreglerne. Disse regler skal forsvaret overholde
og der bliver generelt slået hårdere ned på folk der overtræder BST's
regler end civile tilsvarende overtrædelser.

> [...]
> lastbil i mili, hvordan er reglerne for dette, hvad hvis jeg f.eks. kører
> ind i noget fordi lastbilen har dårlige bremser? Hvordan med

Når du tager kørekortet vil du blive oplyst om at reglerne siger mindst 6
timers sammenhængende eller 2*4 timers sammehængende søvn pr. 24 timer. Jeg
kan dog ikke huske hvor det står henne.

> 3. Nogen der kender reglerne for hvad man må tage med derind? Må jeg
> f.eks. tage en bærbar computer med, til brug i fritiden?

Jeg har aldrig hørt om at man ikke måtte have en bærbar computer,
mobiltelefon eller lign. med sig, under forudsætning af at det er låst ind
i ens "private" skab i arbejdstiden og at man selv er indstillet på at
hæfte for det ved evt. tyveri, brand el. lign.

I øvrigt skal du være opmærksom på at i vælger en talsmand som igen har
kontakt til en landstalsmand. Disse personer får et dybere kendskab til
regler og et netværk som de kan anvende til at få afklaring på
tvivlstilfælde. Brug dem endelig.
I øvrigt god fornøjelse med din værnepligt. Det er ikke så slemt som nogle
gør det til hvis man bare er lidt åben overfor det :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Jazz is not dead...it just smells funny"
-- Frank Zappa