Kolhydrater og andet
Fra : Melanie

Dato : 06-01-04 17:51

Hej NG

Jeg er ikke super til at stave men håber jeg er forståelig *S*

Jeg har desværre taget på efter et halvt års brug af lykkepiller. Er
stopppet med dem for 7 md. siden, og nu er vægten hel stabil, men 10-13 kg
tungere end før, piv!
Nu er jeg klar til at gøre noget ved det, men er lidt forviret.
Man skal selvfølgelig undgå fedt, men hvad med kolhydrater?
Læste i en anden tråd her på siden at man kan spise i store mængder nogle
bestemte grønsager. Hvilke er det?
Er ost godt eller skit?
Hjemmelavet pizza med fedtfatigt kød/uden kød, er det fedende?

Andre gode råd modtages også gerne *SS*

Mvh Melanie

Fra : Steffen Jensen

Dato : 06-01-04 19:02

"Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in message
> [...]
> Nu er jeg klar til at gøre noget ved det, men er lidt forviret.
> Man skal selvfølgelig undgå fedt, men hvad med kolhydrater?
Hej Melani

Forskellige kurer passer til forskellige folk, men jeg er ikke sikker på at
det med at man selvfølgelig skal undgå fedt. Derimod har jeg erfaret at jeg
har nemmere ved at tabe mig hvis jeg skærer ned på sukker, kartofler, ris,
brød og pasta det som folk også kalder for hurtige kulhydrater.
Hvis du har interesse i at lærer mere om emnet kan jeg anbefale en af de
mange lav-kulhydrat kurer kaldet omega metoden af Niels Ehler. Jeg har ikke
følt mig sulten siden jeg startede og jeg føler at jeg har det bedre og mere
energi har også tabt ret godt men har stadig et stykke igen. Mener siden for
hans første bog er www.omegametoden.dk, jeg valgte dog at købe bogen da jeg
synes oplysning giver en bedre basis på en successfuld diet, eller i mit
tilfælde livsstil omlægning.

Uden at vil love noget, så er der nogle mennesker der også siger at ved at
spise efter en lav-kulhydrat kur såsom den kendte Dr Atkins har det hjulpet
dem med deres depression.

Men når alt kommer til stykket, drejer det at tabe sig generelt om at spise
færre kalorier end man forbrænder. Man kan skubbe gang i forbrændingen vha
motion og ved at opbygge muskler, forbrænder man også mere generelt og har
dermed måske nemmere ved at holde vægten når målet engang er nået. Dog har
jeg ikke erfaringer her, da jeg stadig er i gang.

10-13 kg er i mine øjne måske ikke det store problem, men derfor skal du
alligevel nok være klar over at der kan være perioder hvor det vil stå
stille, og når du ikke har så meget at tabe, er det også svært for dig at
skabe et stort kalorieunderskud uden at få din krop til at sultestrejke og
dermed ødelægge muligheden for et varigt vægttab. Igen vil jeg mene at
motion og en kraftig nedsættelse af kulhydrater er vejen frem.

Jeg spiser foreksempel ofte, babyspinat, med pinjekerner, olivenolie,
kalkun/kylling og parmasan ost, og det er da lidt fedtrigt. Men det er noget
af det jeg bedst kan lide, og i forhold til omegametoden er det vist mere
end helt fint.

Sig endelig til hvis jeg skal uddybe mere, eller komme med referencer. Men
jeg vil slutte af med at sige at du skylder dig selv at læse lidt om emnet,
enten på nettet eller i bøger, det behøver ikke at være lige nu, men måske
når du er kommet godt i gang.

Held og lykke

mvh
Steffen

Fra : Insideout

Dato : 06-01-04 19:06

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har desværre taget på efter et halvt års brug af lykkepiller. Er
> stopppet med dem for 7 md. siden, og nu er vægten hel stabil, men 10-13 kg
> tungere end før, piv!

Hej Melanie

Kender til det med pillerne selvom jeg ikke tror at din overvægt kun er
pillernes skyld men derimod den tilstand man er i når man er depressiv altså
at vi bruger maden til at få det godt med i et kort stykke til. Signal
stoffet serotonin udskilles nemlig i hjerne når vi bare tænker på mad og
selvfølgelig når vi spiser. Når vi er depressive har vi ikke overskud til at
lave god mad eller vælge god mad og derfor blive det hurtig mad som regel
med meget fedt.
Alt dette betyder at vi tilegner os nogle meget dårlige vaner og dårlige
vaner er svære at komme af med og de dårlige vaner fortsætte som regel
selvom man bliver rask eller ens symptomer forsvinder.
Du er utrolig heldig at du kun har taget 10-13 kilo på og ikke 60 kilo som
jeg har og derfor kan du hvis du kan huske dem jo vende tilbage til de vaner
du havde før du fik medicin og så dyrke lidt motion så vil jeg æde min gamle
hat på at du om et halvt år har smidt de 13 kilo .

> Man skal selvfølgelig undgå fedt, men hvad med kulhydrater?

Nej man skal ikke undgå fedt man skal nedsatte fedtet i kosten især de
dårlige fedtstoffer.
Jeg har stor fordel ved at hæve mit protein indtag og sænke kulhydraterne.

> Læste i en anden tråd her på siden at man kan spise i store mængder nogle
> bestemte grønsager. Hvilke er det?

Du kan læse om min mening i et andet indlæg lidt senere

> Er ost godt eller skidt?

Det kommer an på hvor meget du spiser jeg kan ikke lide ost så jeg drikker
en 0,5 liter mælk i stedet for

Du skal tænke på verden letteste regnestykke: For at tabe sig skal du
indtage mindre energi end du bruger, du kan også øge din forbrænding med
motion og derved tabe sig det bedste er en kombination.

Mvh
Henrik

Fra : Melanie

Dato : 06-01-04 19:29

"Insideout" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
gamle
> hat på at du om et halvt år har smidt de 13 kilo .

Du har helt ret. Jeg elsker chokolade og spiste ret meget af det mens jeg
var på piller, men... Jeg tog først på da jeg droppede pillerne og alt i mit
liv faktisk var ret godt igen. Derfor tog jeg først på da jeg droppede
pillerne og spiste ikke helt lige så meget chokolade som mens jeg var på
piller.

> Nej man skal ikke undgå fedt man skal nedsatte fedtet i kosten især de
> dårlige fedtstoffer.

Hvad er godt fedt?

> Jeg har stor fordel ved at hæve mit protein indtag og sænke kulhydraterne.

Kan du uddybe hvordan? (Tror ikke helt jeg ved hvad protein og kulhydreter
faktisk dækker over).

> Du kan læse om min mening i et andet indlæg lidt senere

> Det kommer an på hvor meget du spiser jeg kan ikke lide ost så jeg drikker
> en 0,5 liter mælk i stedet for

Jeg tænkte faktisk på en en bolle med tomat og ost (sådan lidt pizza agtig)
er en god frokost?
Jeg bruger Nupu til morgen og eftermiddag, mens ellers spiser jeg sund mad.
Er kartofler ikke ret godt? Lavede lige kartoffelmos på minimælk og uden
smør. Syntes det var et hit, men det er måske forkert?

> [...]
> indtage mindre energi end du bruger, du kan også øge din forbrænding med
> motion og derved tabe sig det bedste er en kombination.

Mvh Melanie

Fra : Heidi

Dato : 06-01-04 19:47

Melanie wrote:
> "Insideout" wrote

> Hvad er godt fedt?

Fedt fra planteolier, fed fisk, nødder, mandler og avocado (for lige at
nævne dem der først falder mig ind).
Den eneste form for fedt fra planteriget der ikke er godt, er såvidt jeg
ved fra kokosnødder.
Men det er vigtigt at få fedt, også selvom man skal tabe sig. Har læst
om flere, hvor vægttabet gik i stå, fordi de simpelthen ikke fik fedt
overhovedet.
Det handler om at være fedtbevidst, ikke fedtforskrækket

> Kan du uddybe hvordan? (Tror ikke helt jeg ved hvad protein og
> kulhydreter faktisk dækker over).

Protein findes der meget af i kød, fisk og fjerkræ. Her er det så bedst
at vælge de fedtfattige typer, undtaget fed fisk som indeholder gode
ting. Også mejeriprodukter indeholder proteiner, men her bør man også
vælge de fedtfattige udgaver, da mælkefedt hører til den usunde slags.
Der kan dog sagtens være plads til feks. en god ost i salaten, hvis man
skærer ned på nogle andre ting.

Kulhydrater findes der mange af i stort set alle former for brød og
kornprodukter, inkl. pasta og ris. Der er flere kostmetoder som
fuldstændig bandlyser hvidt brød, pasta og hvide ris. Skal man endelig
have noget, skal det være så groft brød som muligt med mange fibre, og
evt. brune ris.

> Jeg tænkte faktisk på en en bolle med tomat og ost (sådan lidt pizza
> agtig) er en god frokost?

Det kommer nok an på om du vil skære ned på kulhydraterne - dem er der
mange af i hvidt brød, uden at der er ret meget andet gavnligt i det.

> [...]
> sund mad. Er kartofler ikke ret godt? Lavede lige kartoffelmos på
> minimælk og uden smør. Syntes det var et hit, men det er måske

I nogle kostplaner er for mange kartofler også bandlyst, da de også
indeholder mange kulhydrater - men de indeholder til gengæld også nogle
vitaminer som ikke findes i feks. pasta og brød, så de kan sagtens
stadig være en del af en sund kost. Det afhænger velsagtens af hvilken
metode du helst vil tabe dig efter.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!