Forsikring - dækning af udlånt MC
Fra : TheHobbit

Dato : 06-01-04 15:48

Hvorledes dækker en kasko forsikring på en udlånt MC.

Hvis den f.eks. bliver stjålet mens den er udlånet eller personen kører
galt. Er der nogle speciele regler i den retning? (F.eks. at alle brugere
skal angives til selskabet.)

Er der nogen der har erfaringer med det?

/Stephan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-01-04 15:53

Kasko dækker normalt, uanset hvem der kører. Men du bliver straffet mht.
selvrisiko, ancinitet. Men der findes dog nogle selskaber som har forbehold
ved udlån. Men det kan de jo ikke kræve ved tyveri...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : TheHobbit

Dato : 06-01-04 16:03

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Kasko dækker normalt, uanset hvem der kører. Men du bliver straffet
> mht. selvrisiko, ancinitet.
Ja, det er vel klart - ellers er alle køretøjer vel "udlånt" hvis der sker
noget.

> Men der findes dog nogle selskaber som har forbehold ved udlån.
Hvad kunne det f.eks. være.

> Men det kan de jo ikke kræve ved tyveri...
Hvad kan de ikke kræve? (Min erfaring er at de kan kræve en hel del....)

/Stephan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-01-04 16:15

"Hvad kunne det f.eks. være."
Kasko dækker kun hvis ejeren er føreren.

"Hvad kan de ikke kræve?"
At ejeren er føreren ved tyveri. Kan godt se det ikke var let at forstå, men
det var det jeg mente

Men den skal selvfølgelig være låst mv. Hvis du har lånt den ud og "låneren"
ikke kommer tilbage, så har du et problem.....

Fra : Kim Persson

Dato : 06-01-04 16:29

> "Hvad kan de ikke kræve?"
> At ejeren er føreren ved tyveri.
Folk bliver da også dummere og dummere, sådan at stjæle fra dem selv...

Fra : Ninja Rider

Dato : 06-01-04 17:14

Hejsa

Kim Persson wrote:
> Folk bliver da også dummere og dummere, sådan at stjæle fra dem selv...

Det kommer da an på om man lider af personligheds spaltning, og har
kliptomane tanker, eller bare ikke kan klare at den anden person har
noget man ikke slev har!....

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Allan Bojesen

Dato : 06-01-04 17:24

TheHobbit wrote:
> Ja, det er vel klart - ellers er alle køretøjer vel "udlånt" hvis der
> sker noget.

Der kan være det forhold ved udlån til en person der måtte have mindre
ancienitet, at erstatningen bliver tilsvarende nedsat ved uheld. Betaler
udlåner f.eks kun 50% af hvad låner skulle betale for en tilsvarende
kaskoforsikring, vil erstatningen kun blive 50% af hvad den ville være hvis
det var udlåner selv der kørte. Dette bl.a. også for at imødegå at mor
forsikrer sønnens køretøj.

Allan Bojesen

Fra : anders majland

Dato : 06-01-04 18:14

> Hvorledes dækker en kasko forsikring på en udlånt MC.
> Er der nogen der har erfaringer med det?

Det er der nok næsten lige så mange varianter af som der er
forsikringsselskaber

De mest almindelige klausuler er vist
- Dobbelt eller højere selvrisiko hvis fører er "ung" eller har lille
ancienitet
- Selvrisiko ved tyveri/hærværk er ofte forskellig fra kørselsskader
(Ofte 20% ved tyveri)
- Tab af ancienitet ved tyveri / hærværk kan også være forskellig fra
kørselsskader. Ofte er "seriehærværk" ikke belastende for ancienitet

Men det kræver at man nærlæser den aktuelle police.

Vi har alle vores forsikringer samlet hos GF. På motorcykelkaskoerne er
der ikke speciel stor selvrisiko ved tyveri og hærværk belaster ikke
ancieniteten. Jeg giver 2.769,25 for kasko på min ténéré og det er incl
vinterkørsel. Jeg er over 30 og har haft mc i eget navn siden 8/98 (Jeg
giver faktisk mere for ansvar på bilen ...3495,-). Den lille leonardo
har jeg også stadig kasko på og for det giver jeg 1172,- (Indtil for et
par måneder siden overnattede den jo ofte på gaden i københavn og med
det store antal tyveriforsøg der har været på den har jeg fundet kaskoen
prisen værd - jeg har dog ikke brugt den - heller ikke da jeg tiltede)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid