css layout problem
Fra : Michael Arildsen

Dato : 06-01-04 12:40

Hejsa

Jeg er kørt død over et CSS layoutproblem.

Det hele tager udgangspunkt i artiklen:

http://www.html.dk/artikler/00043/

Jeg vil gerne kunne centrere siden i en div med width:80% - men
så kommer problemet.

Og problemet er at højreside af højre menuboks ikke flugter med
højre side af den orange logoboks.

Logoboksen fylder tilsyneladede 1px mindre i bredden.

Siden er testet i IE6.0, Opera 7.21 og Mozilla 1.5 - og problemet
opstår i alle nævnte browsere.

Siden validerer og kan ses her:

http://testcenter.frac.dk/index.html

css:

html,body{ height:100%;width:100%;
backgroud-color:#aaaaaa;
margin:0 0 0 0;
font-family:verdana;font-size:11px;color:#999999;}

#center { width:80%; height:100%;
margin-left:10%;
margin-right:10%;
margin-left:auto;
margin-right:auto;}

#title { position:absolute;
left:10%;
top:10px;
width:100%;max-width:80%;
height: 100px;
background-color:orange;z-index:3; }

#leftmenu { position:absolute;
top:110px;
left:10%;
height:80%;
width:140px;
background-color:silver;z-index:2; }

#rightmenu { position:absolute;
right:10%;
top:110px;
height:80%;
width:139px;
background-color:silver;z-index:2; }

#content { position:absolute;
top:110px;
left:10%;
z-index:1;
height:80%;width:100%;max-width:80%;
overflow:auto;
background-color:white;border-bottom:1px solid #999999;
}

#text { margin: 10px 155px 10px 155px; }

Nogen der kan forklare hvorfor problemet opstår eller om ikke
andet har et foreslag på en løsning.

Mvh og på forhånd tak
Michael Arildsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-04 13:00

Michael Arildsen skrev:

> Logoboksen fylder tilsyneladede 1px mindre i bredden.
>
> Siden er testet i IE6.0, Opera 7.21 og Mozilla 1.5 - og problemet
> opstår i alle nævnte browsere.

Her får jeg følgende resultater:

Mozilla 1.5 - perfekt justering
IE 6 - den grå menuboks er en smule mindre end logoboksen
Opera 7 - den grå boks er større end logoboksen (ca samme
forskydning som IE, bare omvendt)

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen årsag til forskellen. Et bud
kunne være forskelle i standardegenskaberne for boksmodellen - prøv
at se om der er værdier for border, margin eller padding du ikke
eksplicit har defineret.

> http://testcenter.frac.dk/index.html

NB: Hvad er grunden til at du anvender XHTML 1.1? XHTML-dokumenter
bør sendes med mimetypen application/xhtml+xml - som det kun er få
nye browsere der forstår (Opera og Mozilla og vist én mere - ikke
IE). XHTML 1.0 kan derfor også sendes som text/html, men den
mulighed gælder ikke for XHTML 1.1. Samtidig er forskellen på XHTML
1.0 Strict og XHTML 1.1 minimal - det er kun hvis man har meget
specielle behov at de har betydning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen