affald på gaden
Fra : Peter Holm

Dato : 06-01-04 11:40

Hejsa
Hvilke muligheder har man som borger for at få fjernet affald fra gaden, når
man kender ejeren af affaldet?

Jeg har en bunke affald liggende uden for min opgang som tilhører en
fraflyttet beboer. Bunken indeholder flere breve/emballager addreseret til
ejeren. Har jeg mulighed for at få det fjernet på ejerens regning?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 06-01-04 12:53

Er det ikke utroligt hvor egoistiske folk er?!?
Bunken har ligget over en måned nu.

/p

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 12:59

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

Kan du ikke bare sende det til den nye adresse.

Hr. Bjørn

Fra : Hans

Dato : 06-01-04 13:21

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan du ikke bare sende det til den nye adresse.

LOL!

Så ville jeg godt nok blive sur hvis en tidligere nabo sendte mig en bunke
affald med posten, uanset om det var mit eller ikke

Kan du ikke kontakte vedkommende og først spørge om han er villig til at
betale for oprydningen?

/hans

Fra : Axelgaard

Dato : 06-01-04 13:51

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så ville jeg godt nok blive sur hvis en tidligere nabo sendte mig en bunke
> affald med posten, uanset om det var mit eller ikke

Det tror jeg også at jeg ville blive :)

> Kan du ikke kontakte vedkommende og først spørge om han er villig til at
> betale for oprydningen?

Når det nu irreterer ham så meget så kunne også flytte skidtet til nærmeste
container, så er det af vejen.
"If you want something done, do it yourself."

Fra : Hans

Dato : 06-01-04 15:15

"Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Når det nu irreterer ham så meget så kunne også flytte skidtet til
nærmeste
> container, så er det af vejen.
> "If you want something done, do it yourself."

Ja, eller gå viceværten på nerverne og gøre det til hans ansvar :P (har i en
af slagsen og i så fald mon ikke det er blevet hans ansvar enten at rydde op
for ejerens ansvar eller sin egen løn?)

hans

Fra : Hans

Dato : 06-01-04 15:19

> [...]
en
> af slagsen og i så fald mon ikke det er blevet hans ansvar enten at rydde

ejerens regning, selvfølgelig :)

Fra : Nette

Dato : 07-01-04 08:08

"Peter Holm" skrev i en meddelelse
> Er det ikke utroligt hvor egoistiske folk er?!?

Jo, men sådan ser det jo efterhånden ud flere steder, her i Århus.
Folk har slet ikke styr på, hvordan de skal indpakke deres
storskraldsaffald, således det bliver taget med den ene gang om måneden, når
de afhenter.

Måske er det der din tidligere lejers problem ligger?

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 08:12

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
måneden, når
> de afhenter.
>
> Måske er det der din tidligere lejers problem ligger?

Man behøver vel ikke en højere uddannelse for at samle sit affald
sammen..det er vel blot at transportere det ned til en affaldsstation.

Er man i tvivl om, hvilke containere affaldet skal i, går der venligt
personale rundt på pladsen, der kan vejlede.

Man har vel et ansvar for sin egen opførsel......

Hr. Bjørn

Fra : Peter Holm

Dato : 07-01-04 13:06

> Man har vel et ansvar for sin egen opførsel......

præcis!

Herunder er iøvrigt de to svar jeg har fået fra århus kommune om den slags
sager:

Tak for din mail. Det er slet ikke første gang vi får denne type
henvendelser; men heldigvis løser problemet sig oftest lige så stille af sig
selv.

Det,du kan gøre, er at kontakte vedkommende og sige, at han/hun skal komme
og fjerne affaldet nu. Hvis det ikke sker inden en vis frist, fortæller du,
at du kontakter os (Århus Kommunale Værker) og videregive os alle
oplysninger. Vi sender så et brev til vedkommende med krav om at fjerne
affaldet. Sker det ikke inden en vis (kort) frist, fjerner vi det på
vedkommendes regning.

Du kan ikke selv få det fjernet på hans regning. Det kan kun vi som
myndighed gøre. Så det første du skal gøre er at kontakte ham/hende og bede
om at få fjernet "skidtet" - ellers videregiver du sagen til os. Held og
lykke!

Med venlig hilsen

Aase Clemmensen
Århus Kommunale Værker - Affaldskontoret
Bautavej 1, 8210 Århus V.
Tlf: 8940 1917
aacl@akv.aarhus.dk

Hvis man ikke kender ejeren af affaldet er der to muligheder:

1. Beboerne i ejendommen kan påtage sig oprydningen som en fællesopgave

eller

2. En af beboerne kontakter Vej og Kloakvedligeholdelsen på 8940 4404, da
affaldet ligger på offentligt areal. Så vil udgifterne til oprydningen blive
afholdt af det offentlige.

Synderen går fri og vil sikkert gentage sin (uansvarlige) opførsel et andet
sted.

Fra : Nette

Dato : 07-01-04 14:56

> [...]
bede
> om at få fjernet "skidtet" - ellers videregiver du sagen til os. Held og

Ja, det er fedt, du i dette tilfælde ved, hvem der har gjort det.

> Synderen går fri og vil sikkert gentage sin (uansvarlige) opførsel et
andet
> sted.

Ja, det er det her, jeg virkelig kan blive sur over. Ikke på reglernes
vegne, de er fair nok, men på folks vegne, fordi de ikke lige tager sig de
tre minutters tid det koster, at sætte sig ind i reglerne.
I en lille flække et sted lige udenfor Århus, ved jeg f.eks. at de i en
boligofrening har været nød til at ansætte en mand til at holde styr på
deres affald. Det giver dem en huslejestigning på knap 100 kr. pr. måned.
Alene fordi der er folk, som bare ikke kan finde hovede og hale i simple
regler og derfor påfører andre folk at betale. Æv

Men godt du slipper.

Nette

Fra : Nette

Dato : 07-01-04 14:51

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse
> Man behøver vel ikke en højere uddannelse for at samle sit affald
> sammen..det er vel blot at transportere det ned til en affaldsstation.

Aha. Du er altså en af dem, der er udstyret med en bil eller med en cykel og
en cykelvogn?
Hvis jeg skal på Eskelund, så skal jeg tage en taxi derud. Det har jeg
forsøgt een gang, men taxien ville ikke have alt det affald med. Jeg har ca.
5 km. derned og det er altså alt for langt at gå og sikke alle de gange, jeg
skulle gå. - Der kører heller ingen busser derned. Jeg benytter mig derfor
flittigt af storskraldsordningen, vi har fået her i Århus.

> Man har vel et ansvar for sin egen opførsel......

Selvfølgelig, det siger jeg vel heller ikke, at man ikke har?? Men i dette
tilfælde KUNNE lejeren jo have troet, at affaldet var blevet afhentet ved
storskrald. Og det er sådan set bare det jeg skriver, samt at jeg hentyder
til ,om irritation over de utrolig mange mennesker, der tror de bare kan
pakke affaldet ind som det passer dem. Der findes nogle simple regler for
den slags og de skal overholdes, ellers bliver affaldet ikke taget med. Det
er tydeligt at disse regler ikke er blevet overholdt i dette tilfælde. Det
kan enhver, der bare har sat sig lidt ind i det, se.

Nette