Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D aftenbillede eksempel
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-04 00:44

I anden sammenhæng tog jeg et par billeder ud af
mit vindue her ved 23-tiden i aften. Lukketider
på 25s, 100 og 200 ISO.

Her kan i se hvor lidt støj der er på Canon EOS 300D
http://home.terminal.dk/udsigt/

Og hvor godt den billige discountlinse får detaljer med.

Først er der 2 skrumpede billeder, og så et ca. 1Mbyte
udsnit i PNG format (dvs uden JPEG støj).

Det er nu en god del bedre end standard kompaktkameraer.
Men det burde det også være når kameraet koster mere :)

Fra : Mic Holm

Dato : 06-01-04 01:26

Du skal poste et 100% crop som ikke er roteret 2 grader. At rotere et
billede en lille smule er MEGET destruktiv - det fjerner alle detaljer og
oploesning.

//Michael

Fra : Martin Gleit

Dato : 06-01-04 09:46

sjovt at se de billeder, eftersom jeg for kort tid siden boede på den anden
side af gaden.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-04 13:55

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> Du skal poste et 100% crop som ikke er roteret 2 grader. At rotere et
> billede en lille smule er MEGET destruktiv - det fjerner alle detaljer og
> oploesning.
>
> //Michael

Det er godt nok en bastant udmelding.
Hvor meget, specifikt, ødelægges ved i PS at rotere en PSD eller NPG fil ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Knud Bonke

Dato : 06-01-04 16:12

: Det er godt nok en bastant udmelding.
: Hvor meget, specifikt, ødelægges ved i PS at rotere en PSD eller NPG fil ?

....Ja, eller hvad det betyder i forhold til: Transform / Distort - henholdsvis større
eller mindre ende det oprindelige billede.

Hilsen Knud

Fra : emj

Dato : 06-01-04 17:02

On Tue, 6 Jan 2004 13:55:01 +0100, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Hvor meget, specifikt, ødelægges ved i PS at rotere en PSD eller NPG fil ?

Det kan du meget let selv se, hvis du laver et billede af 4 tern i
forskellig farve og roterer det.
Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-04 19:58

"emj" <emj@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kan du meget let selv se, hvis du laver et billede af 4 tern i
> forskellig farve og roterer det.
> Hilsen emj

Men du vil ikke fortælle om det ?

Fra : Mic Holm

Dato : 06-01-04 18:53

En 45 eller 90 graders rotering ødelægger ikke billedet, men når man rotere
"skæve" værdier, bliver farven på en givet pixel et vægtet gemmensnittet af
de omkringlæggendene pixels. Prøv at rotete et billede 10 grader. Roter det
så -10 grader, så det kommer tilbage, og sammenlign det med originalen. Så
kan du se hvad jeg taler om.

--Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-04 20:07

> [...]
det
> så -10 grader, så det kommer tilbage, og sammenlign det med originalen. Så

Har lige prøvet som du foreslog, og jeg kan ikke se forskel.
Dermed påstår jeg ikke at der ikke sker en degradering, men din meget
bastante udtalelse kunne evt. blive fulgt op af faktuelle oplysninger - yes
?

Fra : Walther

Dato : 07-01-04 21:13

In article <3ffaafd8$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ole Larsen
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse

> Det er godt nok en bastant udmelding.
> Hvor meget, specifikt, ødelægges ved i PS at rotere en PSD eller NPG fil ?

Photoshop er et godt program at rotere i, mange programmer gør det
meget værre.
Effekten er mest synlig ved høj kontrast områder som streger og flade
overgange. I almindelige billeder er det eksempelvis stakitter, kanten
af facader, brille stel etc.
Degraderingen ved en enkelt rotation er ca. +- 1 pixel, men forøges ved
gentagne rotationer.
Eksperimentér lidt med det i dit yndlingsprogram, prøv at rotere et par
grader gentagne gange i samme retning.

(45 grader er forresten også en skidt vinkel)

mvh,
walther

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-04 18:07

On 2004-01-06, Mic Holm <-Mic-@-Holm-.org> wrote:
> Du skal poste et 100% crop som ikke er roteret 2 grader. At rotere et
> billede en lille smule er MEGET destruktiv - det fjerner alle detaljer og
> oploesning.

Mit 100% crop er ikke roteret.

Fra : Mic Holm

Dato : 06-01-04 18:48

OK, jeg troede bare at "All images whitebalanced and color adjusted in C1
Rebel.2nd picture rotated 2 degrees CCW." refererede til det store billede,
fordi det stod under det billede....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-04 19:29

On 2004-01-06, Mic Holm <-Mic-@-Holm-.org> wrote:
> OK, jeg troede bare at "All images whitebalanced and color adjusted in C1
> Rebel.2nd picture rotated 2 degrees CCW." refererede til det store billede,
> fordi det stod under det billede....

Der er 2 billeder øverst, uden ludt imellem (bare en <BR> tag)

Fra : HCS [4000]

Dato : 06-01-04 18:51

Det er slet ikke så ringe det objektiv, som mange gerne vil gøre det til.

Hilsen Hans - homepage: www.fotofritid.dk
klik på Coppermine logoet for at se nyeste billeder.

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 06-01-04 19:09

Hej Povl H.
Jeg synes, at det var et par rigtig gode billeder, som du viser os - sikke
skarphed og detaljer.

Hilsen

Karl Johan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-04 19:37

On 2004-01-06, Karl Johan Agesen <postSLET@nesega.dk> wrote:
> Hej Povl H.
> Jeg synes, at det var et par rigtig gode billeder, som du viser os - sikke
> skarphed og detaljer.

Jeg er selv helt enig, og er overrasket over hvor gode de blev.
Nu er det selvfølgelig blændet ned, hvilket som regel giver skarpe
billeder på de fleste objektiver.

Det medfølgende objektiv får nogle hug ind imellem (mekanisk
er det ikke helt i top, fokus ringen er lidt løs, og kører
ikke helt jævnt hele vejen). Men optisk har jeg ingen problemer med det.

Er selv overrasket over opløsningen, herunder de vanskelige kraner pp
havnen som nok er 500-100m væk, og på vanskelig baggrund (der er grå
om dagen, mod en lidt diset-grå nattehimmel).

Fra : peter frederiksen

Dato : 06-01-04 20:11

må jeg spørge:er det fra ålborg?
det ligner da en del?
peter

Fra : MicJen

Dato : 06-01-04 21:12

Hej!

> må jeg spørge:er det fra ålborg?
> det ligner da en del?
> peter

Nej det er fra Århus. Omkring Nørreport.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-04 21:58

On 2004-01-06, MicJen <jtmjFJERN_DETTE@mail.dk> wrote:
> Hej!

> Nej det er fra Århus. Omkring Nørreport.

Korrekt.