Bibelen er som historisk jilde forbavsende~
Fra : Andreas Falck

Dato : 05-01-04 23:44

Forbavsende nøjagtig

" Herrens ord er rene sølv, der er lutret i diglen i jorden,renset syv
gange.Du beskytter os, Herre,du bevarer os evigt mod denne slægt", Sal
12, 7.8.

Hvilke beviser har vi for, at Bibelen er historisk korrekt? Kan man
regne med dens oplysninger om navne, steder og geografiske
betegnelser? Et par hundrede års fund og forskning, gør den troværdig.
Arkæologien er med til at støtte vor tro.

Moabiterstenen, der blev fundet i Jordan i 1868, bekræfter det angreb,
som er omtalt i 2 Kong 1 og 3. De nøgne kendsgerninger fortæller, at
Israels konge Akab døde i 853 f. Kr, hvorefter Moabs konge angreb
Judæa. Guds mirakuløse indgriben drev moabitterne på flugt. Dette
beskrives nøje af Moabiterstenen og er med til at bekræfte Bibelens
beretning.

Èt af de mest bemærkelsesværdige fund i det tyvende århundrede var
nogle breve, der blev opdaget mellem 1932 og 1938. Disse utrolige
dokumenter, der blev fundet 35 km nord for Beersheba, beskriver
Nebukadnezars angreb på Jerusalem i 586 f. Kr. De beskriver Jerusalems
fald set med babyloniske øjne. De er med til at bekræfte sandheden af
profeternes udsagn, som de er beskrevet i Krønikebøgerne, Esajas og
Jeremias.

Et andet næsten utroligt fund er Cyrus cylinderen. Her beskrives den
persiske konge og hans sejr over Babylon. Dette arkæologiske fund er
især af betydning, når man tænker på at Cyrus bliver omtalt mere end
150 før sin fødsel i Es 44,27.28 og Es 45,1 - som Guds udvalgte, der
skulle befri israelitterne.

Disse fund sammen med snesevis af andre er stadig med til at bekræfte
Bibelens nøjagtighed og troværdighed. De taler flydende om en Gud, der
har efterladt sit vidnesbyrd i verden. De vidner om, at vi helt og
fuldt kan stole på Bibelen. Tak være Gud, at hans ord står til
troende.

Sakset fra:
http://adventist.dk/digoggud/andagt/vis.php?dato=2004-01-05 - her kan
du læse en daglig andagt.

Den kan også læses fra http://sdanet.info

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-01-04 01:08

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> mælte sligt:

> [...]
>betegnelser? Et par hundrede års fund og forskning, gør den troværdig.
>Arkæologien er med til at støtte vor tro.

Og dog er der store lakuner - som f.eks. at ægypterne helt undlader i
deres i øvrigt omfattende historieskrivning at bemærke Josef, Moses,
plagerne, faraos nederlag og at et par millioner slavearbejdere
pludselig forlader landet. Og ligeledes savnes der også israelitiske
levn fra de steder i ørkenen, hvor disse to millioner israelitter
opholdt sig.

>Moabiterstenen, der blev fundet i Jordan i 1868,

Meshastelen, kaldes den gerne på dansk. Jeg har selv haft fornøjelsen af
at læse den i originalindskriften :)

>bekræfter det angreb, som er omtalt i 2 Kong 1 og 3. De nøgne
>kendsgerninger fortæller, at Israels konge Akab døde i 853 f. Kr,
>hvorefter Moabs konge angreb Judæa.

Judæa er i denne sammenhæng en anakronisme. Ifølge Bibelen er historien
denne: Moabs konge, Mesha, gjorde oprør mod Israel, ikke Juda, fordi han
blev pålagt enorme skatter. Israels konge, Joram, bad da Judas konge
Joshafat om hjælp til at knuse oprøret, hvilket han fik. Disse to gik da
gennem Edoms ørken, syd om Dødehavet, ind i Moab og slog ved Jahves
hjælp moabitterne der, hvorefter de ødelagde byer og marker, tilstoppede
kilder og fældede alle nyttige træer for at straffe landet. Til sidst
omringer de Mesha, der har søgt tilflugt i fæstningen Kir-Hareset, og
denne ofrer af desperation sin førstefødte søn som brændoffer, hvorefter
Israel, der ifølge Bibelen netop står over for den endelige sejr, af en
eller anden mystisk grund opgiver ævred og drager hjem.

Meshastelen giver dog en noget anderledes historie...

>Guds mirakuløse indgriben drev moabitterne på flugt. Dette beskrives
>nøje af Moabiterstenen og er med til at bekræfte Bibelens beretning.

Arh... det er vist en lidt lemfældig omgang med sandheden, du her har
gang i. Meshastelen beskriver ingenlunde Jahves indgriben og driven
moabitterne på flugt - tværtimod står der:

Jeg er Mesha, søn af Kemosyat, Moabs konge [...] Omri var konge i
Israel, og han undertrykte Moab i mange dage, for Kemosh var vred på
sit land. Og hans søn fulgte efter ham, og han sagde også: "Jeg vil
undertrykke Moab." I mine dage sagde han så, men jeg så ned på ham og
hans hus. Og Israel er gået til grunde for evigt. Og Omri havde
indtaget Medeba, og han boede der i sine dage og i sin søns dage,
fyrre år. Men Kemosh genoprettede det i mine dage. [...]
Israels konge byggede Atharoth [en by], men jeg bekæmpede dem og
indtog den [byen] og dræbte alt folket - byen tilhører Kemosh og Moab!
[...] Og Kemosh sagde til mig: "Gå! Tag Nebo [en by] mod Israel", og
jeg gik ved nat og kæmpede mod den fra daggry til middag. Og jeg
indtog den og dræbte alle: 7000 mænd, drenge, kvinder, piger og
gravide kvinder, for jeg havde viet den til Ashtar-Kemosh. Og jeg tog
derfra Jahves alter-arner og bragte dem til Kemosh. Og Israels konge
havde bygget Jahas og boede dér, medens han kæmpede mod mig. Men
Kemosh drev ham ud for mit åsyn, og jeg tog fra Moab 200 mænd, alle de
fremmeste helte, og jeg sendte dem mod Jahas og tog den og føjede den
til Dibbon. [...].

Her beskriver Mesha, hvordan han gik ud imod Omris søn (Akab), og vandt
en række sejre over ham takket være sin gud Kemosh. Men ikke et ord om
Israels sejrrige togt, der satte en stopper for oprøret, og ikke et ord
om Akabs søn, Joram, som Bibelen skriver om.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"O, golem, golem, golem,
I made you out of clay!

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-04 05:37

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:2jrjvvgbk5egidf2av0b88i5nkm6cgcag0@4ax.com...
> [...]
> pludselig forlader landet. Og ligeledes savnes der også israelitiske
> levn fra de steder i ørkenen, hvor disse to millioner israelitter

Telte efterlader ikke mange spor og ægypterne havde nok talrige slavefolk
under sig som de ikke gad skrive om. Der var næppe millioner men snarere
titusind(er) jøder under Moses.Sokrates og Descartes har ret i at vi skal
tvivle om alt og vi skal være glade når vi har viden om vor uvidenhed.

" Som vi ved, er der ting, vi ved, vi ved, altså det vi ved, vi ved. Vi
ved også, at der er noget, vi ved, vi ikke ved. Men der er også nogen ting,
vi ikke ved, vi ikke ved - de ting, vi ikke ved, vi ikke ved.
Donald Rumsfeld, amerikansk forsvarsmenister.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-04 05:09

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
> Forbavsende nøjagtig

At visse detaljer om tildragelser i hellenistisk tid passer, beviser dog
ikke at jøderne nogensinde har været i fangenskab i Ægypten - endsige at
syndfloden oversteg Mount Everest, Alperne og Andesbjergene

Derimod beviser tyske lægevidenskabsmænd i stigende grad, at blod-advarsel
er netop så berettiget som Jehovas vidner mener, og at det er let at undgå
transfusioner.

Som historisk kilde er GT klart bedre end Gilgamesh, Homer, Saxo og
sagaerne, men hvad kan vi bruge det til?

Drog Abraham ud fra Ur i Irak? eller fra Ur i Yemen? Det finder vi aldrig ud
af (men Irak er mest sandsynlig, for der opfandt man syvdagesuge og samme
irrationelle tabuer meget tidligt, og moselov er delvis plagiat af
Hammurabis lov.
Men nomader kan bevæge sig langt, når de er på flugt, så Yemen, Anatolien,
Quatar el lign kan have været opholdssted under den periode, hvor
Moses&Exodus legender foregår. "Det røde hav" har nok været et flodleje der
udtørredes.Og dem er der mange af. Men det lyder fint at man undslap fra en
uovervindelig stormagt, og krønikeskriverne kunne jo ikke lade denne være
Irak, hvor man netop havde været i fangenskab. Der skulle ny boller på
suppen.

Amerikansk historieskrivning og arkæologi er vild med at hædre allierede, fx
gøre Ægypten til et land uden slaver.
En Omnimax film , som du ofte kan se i Planetariet, og som er dybt
universitetsvidenskabelig, fastslår at pyramiderne fritids-byggedes af
fribårne ægyptiske bønder, der elskede at hædre deres guder og forfædre:-Tro
ej videnskab

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-01-04 12:22

Goddag Anders,

On Mon, 5 Jan 2004 23:43:53 +0100
"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote:

AF> Forbavsende nøjagtig

For det meste, fordi en del af det blev skrevet *efter* at de
forskellige hændelser er sket.

Uden at forglemme at en hel del af de ting der står i Bibelen er helt i
skoven (som for eksempel, at jorden står på nogle pæl i havet).

Der er en stor fare i at bilde folk den slags ind, når de finder ud af,
at det ikke er sandt, så vil de tabe troen. Ved at fyre den slags af,
skræmmer du og fjerner du folk fra troen.

Bibelens budskab er stadig aktuel og sand nok, men det er bestemt ikke
noget, der skal tages så bogstaveligt... Det er elelrs det, Jesus
forsøgte at slå fast.

--
Venligst

Cyril

www.sekter.org -=- www.etsectera.com -=- www.sekter.net-=- www.malka.dk

.... Cyril Malka er intet andet end en autodidact psykoanalytiker, der hader Scientologi (Carsten Brink)

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-01-04 12:52

I news:20040106122143.051c21a0.malka@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Goddag Anders,

Hvornår har jeg fået *navneforandring* ?

> For det meste, fordi en del af det blev skrevet *efter* at de
> forskellige hændelser er sket.

Ja, naturligvis er de historiske fortællinger og oplysninger skrevet
*efter* at begivenhederne har fundet sted, hvad ellers?

> Uden at forglemme at en hel del af de ting der står i Bibelen er
> helt i skoven (som for eksempel, at jorden står på nogle pæl
> i havet).

Den var da ny for mig!

> Der er en stor fare i at bilde folk den slags ind, når de finder ud
> af, at det ikke er sandt, så vil de tabe troen. Ved at fyre den
> slags af, skræmmer du og fjerner du folk fra troen.

Hvad er det for noget sludder du her fyrer af!

Hvordan kan det skade folks tro at det bliver bekræftet gang på gang
at Bibelens historiske oplysninger er korrekte?

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-01-04 13:41

Goddag Andreas,

On Tue, 6 Jan 2004 12:52:05 +0100

AF> Hvornår har jeg fået *navneforandring* ?

Det er hvad der kan ske.

AF> Den var da ny for mig!

Så skulle du måske checke gammel testament, Davids salmer.

AF> Hvad er det for noget sludder du her fyrer af!

Se: Det ER ikke noget sludder, jeg fyrer af. Jeg SKRIVER noget, du er
uenig i. Det, at DU er uenig i noget er ikke ensbetydende med, at noget
andet ER noget sludder medmindre du kan bevise det, naturligvis...
Hvilket du ikke kan, siden du fortsætter din besked med et spørgsmål....

AF> Hvordan kan det skade folks tro at det bliver bekræftet gang på gang
AF> at Bibelens historiske oplysninger er korrekte?

Nemlig det, at det er de ikke nødvendigvis, forstår du?

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-01-04 10:27

Goddag Andreas,

On Tue, 6 Jan 2004 17:32:33 +0100

AF> Din påstand er dog stadig noget sludder!

Javel.

Din egen påstand er noget sludder.

AF> AHA så kan det altså også skade folk

Jeg har ikke skrevet noget som helst om at skade folk. Venligst genlæs
mit indlæg.

AF> Men hvis du nu prøver engang til at læse hvad jeg i denne tråd har
AF> skrevet, så vil du faktisk kunne se, dersom du da er i stand til at
AF> kunne forstå ganske almindelig dansk, at jeg ikke har skrevet andet
AF> end at Bibelens historiske oplysninger gang på gang bliver bekræftet
AF> som troværdige.

Hvis du genlæser det, jeg har skrevet på almindelig dansk vil du se at
de nemlig IKKE gang på gang bliver bekræftet som troværdige og hvorfor
jeg mener, der er en fare ved at fyre det sludder af, du har fyret af.

AF> Jeg har ikke i tråden skrevet noget som helst om at dette er
AF> ensbetydende med at der nu er ført bevis for at *samtlige*
AF> historiske oplysner hermed allere *er* beviste som værende korrekte.

du skriver ellers på almindelig dansk i dette indlæg:

"jeg ikke har skrevet andet end at Bibelens historiske oplysninger gang
på gang bliver bekræftet som troværdige."

På almindelig dansk ville man skrive: "at mange af Bibelens historiske
oplysninger" eller "at en del af Bibelens historiske oplysninger", eller
"at nogle af Bibelens historiske oplysninger" ikke: "at Bibelens
historiske oplysninger gang på gang bliver bekræftet som troværdige."

AF> Jeg formåder at du nu kan se forskellen mellem det jeg faktisk
AF> skrev, og så det du troede at jeg skrev!

Nej. Jeg ser bare at du skriver stadig væk løs uden at tænke dig om,
uden at kunne argumentere dig ud af en diskussion uden hån og lede
bemærkninger hvilket mindede mig om hvorfor jeg ikke plejer at læse dine
indlæg.

Denne tråd, uden naturligvis én eneste argument fra din side, som
vanligt, kan naturligvis ikke fortsætte mod en rimelig fornuftig ende.

EOD herfra.