Jesus og ligemageri
Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-04 23:36

Jesus og ligemageri

-Også de gamle grækere så noget principielt rigtigt - guddommeligt - i at
alle mennesker er lige. Se det første af nedenstående citater om positivt
ligemageri.

Jesus siger dog også at Guds og Kejsers rige er to helt forskellige ting.

I privatlivet kan vi beriges hvis vi lægger snobberiet fra os. Men vi kan
ikke forlange at staten gør fattige kulturfremmede så priviligerede som os
selv - staten bør snarere respektere den vigtigste menneskerettighed,
ejendomsretten, og undlade at forære vort land væk.

" For guden er alt smukt, godt og retfærdigt; mennesker derimod anser
noget for uretfærdigt, andet for retfærdigt. Heraklit

" Der skal ikke findes et menneske som jeg ledes ved eller som jeg hader""
Nietzsche

"The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.
Winston Churchill

"At gøre sig til dommer over andre, burde stride mod god smag. Nietzsche

" Livsklogskab: at være vennesæl. Nietzsche

" Sådan talte i en god stund min renhed til mig engang: " Guddommelig skal
alle væsener være mig. Nietzsche

Alle mennesker er i deres inderste væsen ens. J. H. Pestalozzi

På trods af alt - tror jeg stadigt, at mennesker inderst inde er gode. Anne
Frank

I 'kærlighedens gerninger'. Her siger Kirkegaard, at kærligheden, den sande
kristelige kærlighed er blind overfor alle forskelle i verden. Han har et
pragtfuldt billede fra teatrets verden, der illustrerer, hvad han mener. I
et teaterstykke kan den ene skuespiller være konge og den anden tigger, men
når tæppet går ned, er de alle det samme - nemlig skuespillere. Og sådan er
det jo også i vor almindelige tilværelse, dér har vi hver især højst
forskellige roller at spille, den ene er højt agtet, den anden er foragtet
og udstødt - den ene direktør og den anden en fattig tigger, men når tæppet
går ned, den dag vi dør, og står overfor vor Herre, er alle de forskelle
væk, som dug forsvinder for solen, da er vi, som Kirkegaard skriver, det vi
væsentligst er, nemlig mennesker - mennesker, der alle er lige for Gud.

Gemyttet - sindet - er det inderste i et menneske, det, der bliver tilbage,
når man har pillet alle skaller og hylstre af; det er sjælens fineste ånd og
åndens fineste sjæl. Schlegel

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N