Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gigapixel-billed
Fra : Frederik Thorup

Dato : 05-01-04 23:30

Har fundet et sejt billede på lige over 1 gigapixel. OH manner jeg glæder
mig til de får lavet sådanne kameraer til fornuftig pris

http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm

Jeg ved godt at det er flere billeder sat sammen, men alligevel...

Frederik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-01-04 11:41

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm
>
> Jeg ved godt at det er flere billeder sat sammen, men alligevel...

Jeg glæder mig mere, til vi får en skærm som kan vise det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-04 12:30

"Benny Mortensen" <ginokenneyll@arved.de> wrote in message

> "Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg glæder mig mere, til vi får en skærm som kan vise det.
>
> M.V.H.....Benny..

Det er altså bare guf, tænk hvis man kunne tage billeder af den størrelse,
så ville de gamle 35 MM film da helt gå af mode.

Mvh
Simon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-04 13:03

Simon Nielsen wrote:

> Det er altså bare guf, tænk hvis man kunne tage billeder af den størrelse,
> så ville de gamle 35 MM film da helt gå af mode.

Analogt fotografi er på vej ud, i 2003 blev der solgt flere
digitale end analoge kameraer...

Og på http://www.phaseone.dk/ kan du se digitale bagstykker som
for længst har overgået den opløsning et 24x36 dia/neg kan gi'.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 06-01-04 21:42

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i melding

> [...]
>
> Og på http://www.phaseone.dk/ kan du se digitale bagstykker som
> for længst har overgået den opløsning et 24x36 dia/neg kan gi'.

Men det LANGT igjen til hva et 4X5" diafilm kan klare og da er det ikke
snakk om noe mosaikk men ET bilde !
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-01-04 14:41

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> Det er altså bare guf, tænk hvis man kunne tage billeder af den størrelse,
> så ville de gamle 35 MM film da helt gå af mode.
>
> Mvh
> Simon

Hej Simon

Ja det kunne da lyde fristende, men alligevel, så er det måske slet ikke så
fristende endda. Der skal først og fremmest opdages nye superledere, helt
nye processorer, som bryder med alt hvad vi kender idag, helt nye ramtyper,
som er så hurtige, at den kommando du giver idag, bliver udført igår,
harddiske i en størrelsesorden vi stadig kun kan drømme om. Skal billederne
så endeligt på papir, så skal fotoalbummet opbevares ude i garagen. Desuden
ville alle folk flygte væk, fra alt hvad der hedder kameraer. Det er galt
nok allerede, for har man en krumme siddende i mundvigen, eller sidder der
noget grønt i næsen, som kameraet kan se, mangler der en knap, har kvinden
fået lidt for meget mascara på, filtrer øjenvipperne.... Nej jeg tror ikke
vi skal stræbe efter det.

Men at det analoge kamera skulle dø, ja det gør de da, på et eller andet
tidspunkt, men det varer længe. Faktisk syntes jeg, at de gamle kameraer,
er ved at vende tilbage, altså dem fra før autofokus. Der er åbenbart gået
lidt sport i dem igen, hvilket jeg absolut ikke vil beklage.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-01-04 15:03

Hej Benny

Jeg er da fuldstændig enig med dig. Jeg synes da at de digitale kameraer er
rare, og kan spare en for en masse penge i spildt film (hvilket jeg kunne
bruge lige nu). Men i mine øjne kan jeg ikke se nødvendigheden af et 1GP
billede. Hvad skal jeg med alle de pixels, hvis man skal have et normalt
billede eller en 20 × 30 forstørrelse, så har man jo ikke engang brug for
det Det er simpelthen bare spild. Og jeg er da med på vognen der er på jagt
efter et "før-autofokus kamera". Grunden for mig er, at man nok tænker mere
over billedet inden man trykker på udløseren.

MVH

Thomas Pedersen

Fra : KASO

Dato : 06-01-04 17:29

"Thomas Pedersen" <thomas@italian-cars.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mere
> over billedet inden man trykker på udløseren.

Ak-ja - nostalgi er ikke hvad det har været!

Har du overvejet, at man kan bruge manuel fokus - og tænke samtidig - med et
moderne kamera?

Der findes glimrende kameraer fra de svundne tider (jeg havde megen glæde af
mit Olympus OM20) - men jeg foretrækker så afgjort et kamera, der kan
"både-og" - tage snapshots + tage mere "gennemtænkte" billeder vha. manuelle
indstillinger - det bedste af begge verdener. Dermed har jeg svært ved at se
fidusen ved at gå tilbage - det kan kun være af nostalgiske årsager.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-01-04 20:09

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
se
> fidusen ved at gå tilbage - det kan kun være af nostalgiske årsager.

Hej Kaso.

Jeg er da fuldstændig enig i, at man bare kan anvende de manuelle features,
det gør jeg skam også på mit eget udstyr. Men alligevel synes jeg, at jeg
når jeg bruger mit digitale kamera, så er der meget mere spild i mellem,
altså billeder som havde været 10 gange bedre, hvis bare man havde taget den
nødvendige tid til lige at gøre det godt nok. Det er ikke fordi jeg mener,
at andre der bruger digitalt, ikke tænker sig om, jeg siger bare, at jeg
ikke har den rutine endnu.
Og der er da helt klart også et nostalgisk element i det. Det er da ingen
tvivl i det. Jeg synes da at et gammelt Nikon F2 er et blæret kamera, og
efter hvad jeg har læst mig til, så er de gamle Nikon også langt overlegen
til langtidseksponering, men jeg vil ikke hænges op på det, eftersom jeg
aldrig har haft et ældre kamera.

MVH

Thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-01-04 18:10

> [...]
mere
> over billedet inden man trykker på udløseren.

Hej Thomas

Helt sikkert tænker man mere, når det er et godt gammelt kamera. Men
selvfølgelig, kan man more sig næsten gratis en hel lørdag med et digital
kamera. Diverse småfejl kan bagefter rettes i Photoshop, eller hvad man nu
bruger. Det er rimeligt nemt at klippe og klistre i digitale billeder, men
ikke så lidt sjovere, at eksperimentere med multieksponeringer på film.
Men 1 Gp, det er vist langt over målet, så kan du jo stå på 30 meters
afstand, og fotografere mit fingeraftryk, så det tror jeg helt sikkert ikke,
ret mange er interesseret i.

M.V.H.....Benny..