Bagdæk skraber på nye støddæmpere...løsnin~
Fra : NIL

Dato : 05-01-04 23:14

Hej gruppe...

Jeg har efter skift af fjedre og dæmpere (ikke sænkningssæt) på en Corolla
Classic (sedan) fra '88 fået en alt for 'høj' forende....
Efter at have konsulteret hjemmesiden fra det firma som solgte mig delene,
har jeg konstateret at mine forfjedre (i følge varenummeret)
bl.a kan bruges i en Corolla 1.8 diesel. Men er en sådan motor mon ikke
tungere end min 1,6 benzin? (Hvilket, i givet fald, kunne forklare
den 'høje' forende pga. sikkert større (højere) fjedre?).

Hva' siger eksperterne. Hvad er tungest i dette tilfælde... diesel eller
benzin?

Et andet problem er, at indersiden af mine bagdæk simpelthen skraber på de
nye (gas)støddæmpere! Mine dæk er 195/50 15". Det er jo
ikke ekstremt. Min mekaniker siger, at de nye gasdæmpere MÅ være fysisk
større (tykkere) end de gamle. De kan kun monteres på én måde - og der er
ikke noget som er monteret 'forkert'! Så nu har vi (midlertidigt) været nødt
til at "space" mine baghjul ca. 2 mm i hver side! Så kan jeg da køre med
bilen....
Men..men...mon jeg kan få noget ud af at henvende mig til leverandøren.
Dæmperne er jo bestilt til min bilmodel...og der burde ikke være disse
problemer...som
jo i øvrigt koster arbejdsløn til værkstedet!

Med venlig hilsen
NIL

Fra : claus b. p.

Dato : 05-01-04 23:48

> Hva' siger eksperterne. Hvad er tungest i dette tilfælde... diesel eller
> benzin?

En diesel er noget tungere end en benzin. I dit tilfælde 50-75 kg. afhængig
af model. Har du ikke skiftet bagfjedrene? De gamle kan jo godt være trykket
noget sammen af alderen.

> Et andet problem er, at indersiden af mine bagdæk simpelthen skraber på de
> nye (gas)støddæmpere! Mine dæk er 195/50 15". Det er jo
> ikke ekstremt.
Nej ikke idag, men i -88 var det GTI mål. De standardmonterede kan sikkert
godt være der, så gæt hvem der har et problem?

/Claus

Fra : NIL

Dato : 06-01-04 00:23

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nej ikke idag, men i -88 var det GTI mål. De standardmonterede kan sikkert
> godt være der, så gæt hvem der har et problem?

Hej Claus...

Fjedrene er skiftet både for og bag.

Du har da nok ret i det med "gti-målene" i 1988... Men hvad kan jeg så gøre?
Det er sgu' bare for dyrt at finde nogle 'gamle' oliestøddæmpere, som MÅSKE
er lidt slankere.
Hvad fjedrene foran angår, tror jeg simpelthen jeg har fået fjedre til en
diesel (som jo er tungere) og derfor står bilen noget højt med forenden. Det
må de bytte, efter min mening. De har i øvrigt selv set på min bil og mente
bare at forfjedrene var monteret forkert. Men det er de ikke.
Hvis gasstøddæmpere ikke kan monteres på en Corolla med 195/50-dæk...er jeg
sikker på firmaet ville vide det. Der kører masser af dem rundt med 'brede'
dæk. [Måske bruger de alle spacere?? ] Who knows...

På firmaets hjemmeside står der:
SP T 4854
Fjeder for cor. 1.3-1.6 + stc 92-98
272,00

SP T 4836
Fjeder for cor. 1.3-1.6+stc 8/89-4/92
222,00

SP T 4822
Fjeder for cor. 1.3-1.8d 5/83-4/87
222,00

SP T 4834
Fjeder for cor. 1.3-1.8d+stc 87-8/89
222,00

SP T 4838
Fjeder for cor. 1.8d ce90 9/89-4/92
222,00

Jeg vil mene, at jeg skal bruge nummer to fra oven. Jeg har fået den
andensidste.

Nu må vi se...jeg taler med firmaet i morgen...
Men det er godt nok et par 'kedelige' problemer... ;-]

Hilsen
NIL

Fra : A K.

Dato : 06-01-04 07:05

> [...]
> bare at forfjedrene var monteret forkert. Men det er de ikke.
> Hvis gasstøddæmpere ikke kan monteres på en Corolla med 195/50-dæk...er

Det har jo ikke noget med dækkene at gøre, det er nok nærmere noget med
indpresningen på fælgene, men der er nu ikke ret meget plads på de Corollaer
i bag, har du fået de 4 hjulsudmålt bagefter ? Hvis ikke camberen er
tjekket i bag kan det være det, den lille smule det kan give sig i de 2
nederste bolte i støddæmperenkan være nok til at få den til at gå fri.

> [...]
> Fjeder for cor. 1.8d ce90 9/89-4/92
> 222,00
>

> Jeg vil mene, at jeg skal bruge nummer to fra oven. Jeg har fået den

Du skriver jo selv det er en '88 og ud fra det kan en ekspedient (som i de
fleste tilfælde) ikke ved en skid om biler, kun gi' dig hvad der står i
bogen, og det er dem du har fået, selvom jeg også ville tage de 2nd øverste,
men det er udfra den kendskab man har med biler efter 20 år i branchen.