Elforbrug 220V contra 380V ?
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 05-01-04 21:48

Hejsa,
Jeg har gaskomfur og gasovn (bygas), men overvejer at skifte til El-komfur
og El-ovn.
Jeg har imidlertid kun 220V i min lejlighed.

Spørgsmålet er derfor: Hvor stor forskel er der i El-udgiften hvis f.eks.
komfuret er i brug i 1 time pr. dag med 220V contra 380V?

Kan det svare sig at installere 380V i lejligheden blot for "komfurets
skyld"?

På forhånd tak!
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-01-04 22:16

Torben Borre Larsen wrote:

> [...]
> komfuret er i brug i 1 time pr. dag med 220V contra 380V?
>
> Kan det svare sig at installere 380V i lejligheden blot for "komfurets

Ja, et elkomfur skal have mindst to faser og nul.

--
Jens callto://jensep

Fix it? I can't figure out how to open it!

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 22:55

> Jeg har imidlertid kun 220V i min lejlighed.
>
> Spørgsmålet er derfor: Hvor stor forskel er der i El-udgiften hvis f.eks.
> komfuret er i brug i 1 time pr. dag med 220V contra 380V?

mit bud: 0 !

vores komfur kan køre med både 220 og 380. Ligesom med en accuboremaskine
er det ikke volten der er afgørende, men watt.

En ovn kan godt klare sig med de maksimale ca 3000 watt (240v x 13 amp) der
kan trækkes. Værre er det hvis du også har 4 kogeplader af hver 2-3000 watt.
Så kommer du ikke langt uden 380s (som er 400 nu om dage) kraft...

Fra : Andreas

Dato : 05-01-04 23:15

Dette er korrekt. Men på spørgsmålet om det betale sig...... Hvis vi ser
bort fra petitesser skal der en vis energimængde til for at bringe et emne
op på en given temperatur.
Om dette sker med 220V eller 380V eller en anden spænding er for så vidt
underordnet da "man" så skal hente effekten via strømmen. Her kan det som
nævnt vise sig at blive et problem i praksis da for lav en spænding vil give
en alt for høj strøm.

Derfor er dit problem ikke et spørgsmål om at bruge mindre energi (da det
vil være det samme), men et praktisk spørgsmål. Dels om du kan få det
ønskede varmeelement og om det kan bruges i praksis uden at sprænge
sikringerne hele tiden (du kan næppe have andet til at køre på den/de
grupper varmeelementet tilsluttes!) Og om du er villig til at vente længere
på at maden er klar.

mvh

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 05-01-04 22:56

Jens Petersen <jp@c.dk> skriver:
>Ja, et elkomfur skal have mindst to faser og nul.

Desværre ikke forstået. I
min kolonihave har jeg et El-komfur med El-ovn til 200V, - og det virker
glimrende.

--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-01-04 23:06

Torben Borre Larsen wrote:

> Desværre ikke forstået. I
> min kolonihave har jeg et El-komfur med El-ovn til 200V, - og det virker
> glimrende.

Fint nok, så køber du bare et komfur med de samme faciliteter til
lejligheden.

Et almindeligt komfur kan bruge op til 10000 Watt og hvis det skulle
køre på en enkelt fase ville det trække 43½ Ampere.

--
Jens callto://jensep

Any computer equipment, when running correctly, is obsolete.

Fra : Aksel

Dato : 05-01-04 23:20

> Spørgsmålet er derfor: Hvor stor forskel er der i El-udgiften hvis f.eks.
> komfuret er i brug i 1 time pr. dag med 220V contra 380V?

Der er ingen forskel på eludgiften til at opvarme samme mængder ved 230 V
eller 400 V, en kogeplade på 1000 W bruger 1 kW pr time uanset om den er
til 230V eller 400V.

> Kan det svare sig at installere 380V i lejligheden blot for "komfurets
> skyld"?

Du kan sandsynligvis slet ikke få et normalt elkomfur der kan tilsluttes din
230V installation. (1 Fase + Nul).
Det vil kræve en installation med mindst 25 Amp sikring, og det er ikke
muligt i ældre installationer.

I Norge hvor man har et andet forsyningssystem er det meget almindeligt at
anvende 3 x 230 V, men det hjælper ikke meget i Danmark

Hilsen Aksel

Fra : anders majland

Dato : 06-01-04 00:11

> Jeg har gaskomfur og gasovn (bygas), men overvejer at skifte til
> El-komfur og El-ovn.

Det er ikke dit spørgsmål men drop for alt i verden ikke gas blusene. Du
vil helt sikkert fortryde det medmindre du købet en et induktionskomfur.
Derimod er en elovn nok ikke nogen dum ide. Kan du nøjes med det er det
sikkert også den billigeste løsning da du så kan nøjes med den fase du
har. Du bør dog nok få sat en ekstra sikring/gruppe op til ovnen da de
eksistende sikkert er hårdt belastede nok i forvejen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Leonard

Dato : 06-01-04 14:36

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Du bør dog nok få sat en ekstra sikring/gruppe op til ovnen da de
>eksistende sikkert er hårdt belastede nok i forvejen.

Og så er spørgsmålet om det ikke er næsten den samme pris at få lagt
400v ind.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Jan Petersen

Dato : 06-01-04 16:26

Den Tue, 06 Jan 2004 14:35:35 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
skrev:

>Og så er spørgsmålet om det ikke er næsten den samme pris at få lagt
>400v ind.

Det er det efter al sandsynlighed ikke. I ældre ejendomme, og det er det
typisk når der kun findes en fase og nul, er der normalt ikke ført en
jordledning med ind i ejendommen. Skal der installeres 400V (3 faser,
nul og jord) så _skal_ der føres en jordledning med ind, det kræver
loven ved større forandringer i det eksisterende og en installation af
400V _er_ en sådan større forandring. Alt efter hvor langt væk fra
ejendommen man skal for at finde elskabet med alle kablerne, vil det
kunne blive en dyr afære. Under 5000.- kan det ikke gøres.
--

mvh JP

Fra : Gert Espersen

Dato : 06-01-04 08:38

Hej

P = UxI

Watt (effekt, den enhed du betaler for = strøm (Ampere) x spænding
(Volt)

Forbruget vil være det samme uanset spænding, mens strømstyrken er den
størrelse der ændrer sig.

Hvis din ovn bruger 2200Watt

2200W/220V=10A

2200W/380V=5,79A

-Gert..

Fra : Andreas

Dato : 06-01-04 09:47

Så må "den ged vist været barberet" efterhånden, såvel forfra som
bagfra..... >s<

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 07-01-04 10:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skriver:
>Det er ikke dit spørgsmål men drop for alt i verden ikke gas blusene. Du
>vil helt sikkert fortryde det medmindre du købet en et induktionskomfur.
>Derimod er en elovn nok ikke nogen dum ide.

Det er også en model jeg overvejer. I øvrigt har vi lige fået lagt 400V
(jordkabel) ind i ejendommen, - så det kan være jeg skal have det
installeret i min lejlighed. Det tyder svarene på, at kan være en god idé.

Tak til alle, der har bidraget med at gøre mig lidt klogere på El-området.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : anders majland

Dato : 07-01-04 11:21

> I øvrigt har vi lige fået lagt 400V (jordkabel) ind i ejendommen, - så
det kan være jeg skal have det
> installeret i min lejlighed. Det tyder svarene på, at kan være en god
> idé.

Bestemt - Og med lidt held behøver det ikke være "afsindigt dyrt" når
det nu er i ejendommen. Bor du "højt oppe" ville det måske være en god
ide om du kunne lokke hele opgangen med på at få det lavet på engang. De
får godt nok ikke nogen glæde af det nu og her, men du kan jo fortælle
dem at det vil være "dyrt" hvis de senere vil på når de ser hvor lækkert
dit nye komfur er

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 07-01-04 21:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skriver:
>men drop for alt i verden ikke gas blusene.

Jeg synes at gasblussene fedter for meget på vægge m.v. - i forhold til et
el-komfor - og jeg er bestemt ikke den store kokkekunstner - derfor mine
overvejelser om at skifte -:)

--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen