"Langsom start" på Golf IV tdi '98?
Fra : Thomas²°°³

Dato : 05-01-04 20:47

Nu her hvor det er rigtig koldt, så lyser glødelampen i lang tid på bilen
(forståeligt nok), men når den så skal starte, så springer den ikke igang
med det samme, starteren kører endda nogle omgange inden den springer igang.
Er dette normal opførsel for en sådan?

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : EjS

Dato : 05-01-04 22:37

"Thomas²°°³" <flash4it.invalid> wrote in message
> [...]
> (forståeligt nok), men når den så skal starte, så springer den ikke igang
> med det samme, starteren kører endda nogle omgange inden den springer

Hvor langt har den kørt? Det kunne tyde på at et enkelt eller to gløderør er
stået af. Så skal de resterende cylindere trække meget mere og starten
bliver besværlig.

Jeg kender ikke VW's priser men det er simpelt at tjekke gløderørene ligesom
de ikke burde være dyre at skifte (nogen hundrede stykket - men hæng mig
ikke op på det).

Held og lykke!

MVH EjS

Fra : Michael Schrøder

Dato : 06-01-04 08:43

> [...]
> (forståeligt nok), men når den så skal starte, så springer den ikke igang
> med det samme, starteren kører endda nogle omgange inden den springer

Sådan opfører min sig også

Når den senere skal startes varm skal starteren køre temmelig længe før den
springer i gang...

Jeg har lige fået skiftet starteren da den fik ansvaret for ikke at køre
hurtigt nok, men problemet er ikke helt forsvundet.

- så jeg må nok forbi værkstedet igen

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 19:15

"Thomas²°°³" <flash4it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> (forståeligt nok), men når den så skal starte, så springer den ikke igang
> med det samme, starteren kører endda nogle omgange inden den springer

Det kommer jo an på så meget, motorens tilstand og så selvfølgelig
temperaturen.
Men normalt skulle den starte ASAP.

Måske et eller flere defekte gløderør.

Det kan også være noget så simpelt som temperatur føleren, der måler
forkert.
Når den f.eks måler meget lavt (det kunne f.eks være minus 73 gr.) er
motoren svær at drive igang da motorstyringen tilpasser sig dette.

Jeg har set det på to TDI'er 90 + 115Hk hvor det hjalp at skifte føleren.
En defekt føler vil ikke melde nogle fejl i fejllageret (da der jo godt kan
være - 73 gr.) med mindre den er afbrudt eller kortsluttet.
Føleren koster så svjh ca. 300 kr. og sidder på bagsiden af motoren i Passat
i en køleslange, jeg kender ikke den aktuelle placering i en Golf hvor
motoren jo vender på den anden led.

For at finde ud af om det er føleren er man nødt til at have testudstyret på
for at finde ud af den aktuelle målte værdi, og sammenligne den med
termometeret på væggen. Er de to tal langt fra hindnanden er det
sandsynligvis det.
En følge af en dårlig føler kan også være en dårlig diesel øknomi ca 1 - 3
l/km.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk