Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama og mosaik-spørgsmål
Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-04 17:39

Hej.

Jeg har lige læst lidt om PTAssembler: http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm og
har da også fået lavet en udmærket mosaik udfra de sample-billeder der lå på
siden.

.... men hvordan optager man selv billederne til dette? Siden var ret sparsom
vedrørende dette, og var mere informativ om selve sammensætningen.

Stativ er vel selvskrevet, men hvilken brændevidde er at foretrække? Hvordan
opdeler man et landskab i f.eks. 3 billeder i to lag uden at fotografere det
samme? Nogen der har leget med dette?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-01-04 20:48

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i melding
> [...]

Hvordan
> opdeler man et landskab i f.eks. 3 billeder i to lag uden at fotografere

Jeg er også bitt av panoramabasillen :)
Jeg bruker Photovista panorama som software, selv om det koster noen kroner.
Både Photovista og Panotools tar hensyn til objektivenes forskjellige
fortegninger ved sammenføyningen.
I praksis har jeg kommet til at følgende gir best resultat (i hvertfall med
Photovista)
Bildene tatt i høydeformat
Brennvidde tilsvarende 35-50mm i vanlig 135 filmformat
overlapping mellom bildene cs 25%

Jeg har laget panorama fra full zoom (tilsvarer 200mm brennvidde i 135) på
mitt Minolta D7u med bra resultat.

Det SKAL være overlapping 25% eller mer alle veier, og jo flere linkpunkter
du oppretter i PT assembler jo bedre blir resutatet.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-04 21:53

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bildene tatt i høydeformat
> Brennvidde tilsvarende 35-50mm i vanlig 135 filmformat
> overlapping mellom bildene cs 25%

Okay - jeg vil prøve. Har planer om at sætte 3x2 billeder á 6,5 MegaPixels
sammen ~ 35 MegaPixels efter sammensætning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk