Skæbnen, DNA, hormoner, GUD og en fri vilj~
Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-04 16:50

Skæbnen, DNA, hormoner, GUD og en fri vilje styrer os

Vi får muligheder for et godt liv, ligesom kortspileren får en håndfuld
tilfældige kort.

De kemiske molekyler vi fik i arv, og den ravage som moderens hormoner
skabte i svangerskabet og de påvirkninger vi fik som små, og som vi ikke kan
huske, er dog skjult

"Vi kommer til livet med forseglede ordrer. ". Søren Kierkegaard

Synligt "start-oplæg" er bl.a. opdragelsen vi får, og udseendets anatomi og
sygdommes fysiologi betyder også væsentlig disposition til forskellige slags
succes eller nederlag.

"Anatomy is destiny". Sigmund Freud

Hvis omgivelserne ikke opdrager harmonisk, kan man få splittet sind, der
hindrer at sund moral kommer indefra:

"Der giver kun én last: at forråde sin originalitet.
Vilhelm Grønbech

Man kan gøre vold mod "de forseglede ordrer" men ofte er de så meget dig
selv, at de ikke bør overvindes:

" Det er stort at sejre over sit hjerte, og jeg ærer den tapre, det gør
det; men den, der sejrer gennem sit hjerte, ham sætter jeg højere endnu.
Goethe

Livet stræber efter vækst, og derved at overgå sig selv. Nietzsche

" Lykkelig er den, der har overvundet sit eget jeg... som har opnået
fred... og har fundet sandheden. Gautama Buddha

Nogle vil bruge ordet "Gud" (eller tilfældighed) om skæbnen:

" At leve i Gud er at være fri i ham, " J G Fichte 1766.1814

Dem vi tidligt holdt af, afgør hvad vi tror på og hvilke ord vi bruger:

"Du spørger hvorfor jeg tror - jeg svarer FORDI MIN MOR TROEDE"
Grundtvig

Før Rousseau var det utænkeligt af afvige fra den skadelige norm om stramt,
frihedsberøvende svøb, som skader både psyke og sundhed:

" Vi starter spædbarnets liv med at svøbe det, det er en form for trældom".
Rousseau

Forældrenes DNA er måske ikke det vigtigste - om de sugede sund Rousseausk
indsigt til sig, kan være tilsvarende betydningsfuldt for vor
personlighedsudvikling:

" Forældrene lever videre. - De uopløste dissonanser i forholdet mellem
forældrenes karakter og indstilling klinger videre i barnets væsen og udgør
dets indre lidelseshistorie.Nietzsche

Nogle input kommer fra tidligere generationer:

"Trusting in our feelings simply means obeying our grandfater and
grandmother more than the god within us: our reason and experience.Nietzsche

Oprør mod det vante bliver ofte livservice:

" Børn er formidable imitatorer; lige meget hvor meget man slider for at
give dem gode manerer, ender de altid med at gøre lige som deres forældre.
Lis Byrdal

Ofte har vi oplevelsen af at have en fri vilje, ofte skuffes vi og bliver
fatalistisk skæbnetro - og giver gerne forsynet , Gud eller vore forældre
skylden

" Life is terrible. It rules us, we don't rule it Oscar Wilde

" Heldet gør ingenting, som ikke allerede er forberedt. Alexis De
Tocqueville

"Heldet tilsmiler den, som har forberedt sig Louis Pasteur

" Intellect annuls fate. So far as a man thinks, he is free. Ralph Waldo
Emerson

" Man supposes that he directs his life and governs his actions,
when his existence is irretrievably under the control of destiny.
Johann W. von Goethe

"Teoretisk er vi ikke ansvarlige for vor karakter. Men i praksis -
uophørligt. Soya

" Parents can only give good advice or put them on the right paths, but the
final forming of a person's character lies in their own hands. Anne Frank

" The worst misfortune that can happen to an ordinary man is to have
an extraordinary father. Austin O'Malley

" Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre det små
rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store. Goethe

" Whom the gods wish to destroy, they first call promising
Cyril Connolly.

" Happy the man, who early learns the wide chasm that lies between his
wishes and his powers!Goethe

" Den, som kan få afslutningen af sit liv til at stemme overens med
begyndelsen, er den lykkeligste blandt mennesker. Goethe

" Formel for min lykke: et ja, et nej, en lige linje, et mål ...
Nietzsche

" Den, der forstår, kæmper ikke. Herman Bang

" Livet er et spørgsmål om at blive forelsket i sin skæbne.
Karen Blixen.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N