Skærm dump
Fra : Jane :o)

Dato : 05-01-04 15:54

Hvilke knapper er det nu der bruges, når jeg vil tage et "screen Dump" på
min mac.?

Mvh Jane

--
"Stor digter, stor tandpine ­ lille digter, lille tandpine" - HC Andersen
www.janemark.dk

Fra : Martin

Dato : 05-01-04 15:57

Jane <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:

> Hvilke knapper er det nu der bruges, når jeg vil tage et "screen Dump" på
> min mac.?
>

> Mvh Jane

Du kan bruge æble+shift 3 (til hele skærmen) og æble+shift 4 (for et
udsnit)

/martin

Fra : Jane :o)

Dato : 05-01-04 16:12

> Du kan bruge æble+shift 3 (til hele skærmen) og æble+shift 4 (for et
> udsnit)
>
> /martin

Takker

Mvh Jane

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-01-04 16:15

Martin <spam@dotcph.dk> wrote:

> Du kan bruge æble+shift 3 (til hele skærmen) og æble+shift 4 (for et
> udsnit)

- og æble-shift-4-mellemrum for et shot af det pågældende vindue. (Og så
kommer der endda et lille kamera frem og "tager billedet" ...

Fra : Martin

Dato : 05-01-04 16:19

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> - og æble-shift-4-mellemrum for et shot af det pågældende vindue. (Og så
> kommer der endda et lille kamera frem og "tager billedet" ...

Uhhh - den kendte jeg ikke. Vil straks prøve den :)

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-01-04 02:15

Martin <spam@dotcph.dk> wrote:

> Uhhh - den kendte jeg ikke. Vil straks prøve den :)

Og hvis man bruger ctrl får man lagt billedet i skuffen (clipboardet)
istedet for som en fil på skrivebordet =0)

Så den helt langhårede version hedder æble-shift-ctrl-mellemrum-4
hvilket tager et billede af et vindue og lægger det i skuffen.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin

Dato : 06-01-04 13:49

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
>
> Så den helt langhårede version hedder æble-shift-ctrl-mellemrum-4
> hvilket tager et billede af et vindue og lægger det i skuffen.

Det er næsten lige før at man skal have en ekstra hånd ;)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-04 17:19

> [...]

> Så den helt langhårede version hedder æble-shift-ctrl-mellemrum-4
> hvilket tager et billede af et vindue og lægger det i skuffen.

Hvor ved I dog al den slags fra (bortset fra, at æble-shift-3 altid har
været kendt)? Og hvordan kan det egentlig være, at disse gamle tricks
stadig virker, når Apple ikke regner med dem mere? Hvis man spørger på
emnet i Hjælp, bliver mna henvist til programmet Skærmbillede, der
virker på en helt anden måde. Det kan nogle andre tricks (selvudløser),
men tilsyneladende ikke det særlige nye, der er nævnt ovenfor
Programmet Skærmbillede opretter en Tiff-fil. Det kan man vist ikke
ændre på. Men det gør heller ikke noget.
Æble-shift-3/4 opretter en pdf. Kan man ændre på det?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-01-04 18:48

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459>

> [...]
> ændre på. Men det gør heller ikke noget.
> Æble-shift-3/4 opretter en pdf. Kan man ændre på det?

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107078>

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-04 20:28

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459>

> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107078>
>
> mvh.
> Kaj.

Artiklen siger:

1. Open the screen shot file that you want to convert (see Note).
2. Choose Export from the File menu. A save dialog sheet appears.
3. In the save dialog sheet, choose a different format from the Format
pop-up menu.
4. Change the name of the file and/or the save destination if desired.
5. Click Save.

Note: These directions pertain to the Preview application, which is the
default for opening PDF files. You may use other applications, but the
steps would differ.

Hvad er The Preview Application? Hverken Acrobat professional eller
Adobe Reader har Export i File Menuen. I Acrobat Professional kan man
gemme som Tiff og andre formater med Save as.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-04 20:44

> [...]

> Adobe Reader har Export i File Menuen. I Acrobat Professional kan man
> gemme som Tiff og andre formater med Save as.

Den hedder Billedfremviser på dansk og ligger i Programmer/applications
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst](ML)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-01-04 20:47

> [...]

> Adobe Reader har Export i File Menuen. I Acrobat Professional kan man
> gemme som Tiff og andre formater med Save as.

"Preview Application" er det der på dansk hedder "Billedfemviser" og er
den pdf-viser der følger med OS X.

mvh.
Kaj.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-04 21:53

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> "Preview Application" er det der på dansk hedder "Billedfemviser" og er
> [...]

AHA. At Billedfremviser er en pdf-åbner. Det ville man jo ellers aldrig
opdage, når man har Adobe Reader/Acrobat.

Mens vi er ved de smarte opdagelser:

Jeg kan ctrl-klikke (eller højreklikke) på en menu, fotografere med
æble-shift-3 og få den nedfaldne menu med på billedet. Cursoren kommer
ikke med. Det kunne man vist ikke i gamle dage.

Ove Steen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 05-01-04 16:01

Jane wrote:
> Hvilke knapper er det nu der bruges, når jeg vil tage et "screen Dump" på
> min mac.?
>

> Mvh Jane

æble + skift + 4

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-01-04 16:39

spam@dotcph.dk (martin) writes:

>Det er næsten lige før at man skal have en ekstra hånd ;
Ja, jeg kunne godt tænke mig en tegning, billede eller en god tekst på,
hvordan i alverden alle de taster bliver brugt med en hånd. Man kan
sevlfølgelig have musen under hagen og så når fingrene er plaserer nikke
den en skalde med(vippe en af sine hager nedad) så musen bliver aktiveret:

nysgerige, videbegærlige hilsener
fra Hanne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-01-04 09:30

xossmidt@tdcadsl.dk (ove steen smidt) writes:
>Jeg kan ctrl-klikke (eller højreklikke) på en menu, fotografere med
>æble-shift-3 og få den nedfaldne menu med på billedet. Cursoren kommer
>ikke med. Det kunne man vist ikke i gamle dage.

Man kan godt i 9.2

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-01-04 16:00

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Man kan godt i 9.2

Nåja, så i rigtig gamle dage da.

Ove Steen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-01-04 16:09

xossmidt@tdcadsl.dk (ove steen smidt) writes:
>Nåja, så i rigtig gamle dage da.

Nåeh, du mener i de rigtig gode gamle dage