12 volt afdugger
Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-01-04 14:57

Hej,

Har gået og puslet lidt med en idé: Kunne man ikke på en eller anden måde
indbygge et lille 12 volts varmelegme i ventilationssystemet? Fx.
varmetrådene fra en af de små 150 watts varmeblæsere?
Idéen er så at os uden varme i forruden kan nyde dugfri ruder inden motoren
bliver ordentlig varm. Er det helt urealistisk eller hvad?

Og hvis det skulle virke hvorfor har alle biler det så ikke som standard?
Ville mene at 150 watt skulle være nok til at afdugge ruderne i de fleste
tilfælde, eller tager jeg fejl?
Strøm er der nok af, da den jo kun skal virke når motoren kører.

/Morten

Fra : David Bjergsø

Dato : 05-01-04 15:29

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> wrote in message
> [...]
> tilfælde, eller tager jeg fejl?
> Strøm er der nok af, da den jo kun skal virke når motoren kører.

Hej,

Det kan jeg slet ikke se ville være en skidt idé !... det tror jeg da selv
jeg vil pusle lidt med... men måske er 150 watt ikke nok. En motorvarmer
leverer ca. 4-5 KW, men den skal selvfølgelig også varme motoren, jeg vil
prøve med en 1 kW tror jeg ......

/David

Fra : Anders Thorup

Dato : 05-01-04 15:38

David Bjergsø wrote:
> [...]
> motorvarmer leverer ca. 4-5 KW, men den skal selvfølgelig også varme
> motoren, jeg vil prøve med en 1 kW tror jeg ......

Det vil jeg så tvivle på at generatoren kan trække,, især hvis lys+elbagrude
også kører.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-01-04 16:43

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg så tvivle på at generatoren kan trække,, især hvis
lys+elbagrude
> også kører.

Ja det vil jeg også tro er lige i overkanten, det er omkring 75 Amp og
væsentligt mere end de fleste generatore levere især hvis de også skal
trække andet.

Men der skal vel heller ikke så meget til, hvis bare luften er en anelse
varmere end de øvrige omgivelser kan den jo optage fugt? Ja jeg ved det
ikke, det var bare en tanke.

/Morten

Fra : Rene´

Dato : 05-01-04 17:26

De nye mercedeser cdi motorer har et sådan system men godt nok en dypkoger i
kølevandet, dette bruges som tilskudsvarme da det er billiger at lave end et
fyr som er standart på de første cdi modeller, men generatoren er på 180 amp
og er vandkølet !!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-01-04 17:35

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> fyr som er standart på de første cdi modeller, men generatoren er på 180

Så motoren varmer sig selv op, igennem generator og varmelegme? Ville det
ikke snart være nemmere at sørge for at den bare gik lidt mere uøkonomisk om
vinteren? ;)

Nå men som sagt jeg er bare intereseret i at få lidt lunkent luft op på
forruden. Nogen der har erfaringer med de små 150 watts varmere? Kan de
afdugge noget, eller er det ren fis?

/Morten

Fra : Jørgen L

Dato : 05-01-04 18:08

> Nå men som sagt jeg er bare intereseret i at få lidt lunkent luft op på
> forruden. Nogen der har erfaringer med de små 150 watts varmere? Kan de
> afdugge noget, eller er det ren fis?

Jeg har prøvet det i min faders båd, selv om sommeren virker det ikke.

Sæt aircon i bilen, det virker med det samme

Hilsen Jørgen

---

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 01:59

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message

> Jeg har prøvet det i min faders båd, selv om sommeren virker det ikke.
>
> Sæt aircon i bilen, det virker med det samme

Hmm nu er det jo ikke lige om sommeren jeg har brug for det, og jeg kunne
desuden forstille mig at systemet ville virke væsentligt bedre om vinteren
(koldere luft kan indeholde mere vand nå det bliver opvarmet).

Aircon er vist lidt for meget at ofre på min gamle spand, desuden er der det
problem som andre også har snakket om her inde, at hvis man først har brugt
aircon'en så kan man ikke slå den fra uden at det dugger igen :(

/Morten

Fra : Ulrich

Dato : 05-01-04 21:41

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nå men som sagt jeg er bare intereseret i at få lidt lunkent luft op på
> forruden. Nogen der har erfaringer med de små 150 watts varmere? Kan de

Min 307 HDi har en "brødrister" på 400 watt i luftkanalen,
der sidder en mikrokontakt på varmegrebet, den activere fætteren.
Modsat en 206 HDi som har en dybkoger, som andre taler om.
Der går ikke lang tid før der kommer lunt luft op ved ruden,
eller fusserne hvis man leder luften derned.

--
Hygge Ulrich

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 01:55

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> Der går ikke lang tid før der kommer lunt luft op ved ruden,
> eller fusserne hvis man leder luften derned.

Okay så der findes faktisk biler der har det som standard.

400 watt er også til at leve med det giver godt 30 Amp, om med en god
generator og hvis man tænker sig om og ikke bruger den hvergang man er ude
på en kort tur, så skulle det vel nok kunne gå.

Hvor godt virker den lune luft til at afdugge med? (eller 307'eren har måske
varme i forruden?)

/Morten

Fra : Leonard

Dato : 06-01-04 14:07

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote:

>Okay så der findes faktisk biler der har det som standard.

Ja, selv den ellers totalt afrippede Lupo 3L har elvarme i
luftkanalerne, i denne model fordi den med sit lave energiforbrug er
meget lang tid om at varme motoren op, ved 0-5 grader skal jeg køre
ca. 30 km før motoren er driftsvarm.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 18:24

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> luftkanalerne, i denne model fordi den med sit lave energiforbrug er
> meget lang tid om at varme motoren op, ved 0-5 grader skal jeg køre

Og det virker fint til at afdugge en kold forrude?

/Morten

Fra : Leonard

Dato : 06-01-04 19:19

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote:

>Og det virker fint til at afdugge en kold forrude?

Ja, og det er vel også meningen med det.
Jeg ved ikke hvormange watt der bruges, men det virker også til let
afisning.
I 5 graders frost starter jeg motoren, skruer helt op for varmen (for
så tænder den for elvarmen) og blæseren op på forruden. Hvis jeg så
begynder med skraberen på sideruderne og bagruden, så er forruden
næsten tøet op når jeg har klaret de andre ruder.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 22:47

> [...]
> begynder med skraberen på sideruderne og bagruden, så er forruden
> næsten tøet op når jeg har klaret de andre ruder.

Jamen så er det jo bare det jeg skal have! Så er det bare lige at finde en
400 watts 12 volts brødrister ;)

/Morten

Fra : Ulrich

Dato : 06-01-04 17:46

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> på en kort tur, så skulle det vel nok kunne gå.
>
> Hvor godt virker den lune luft til at afdugge med? (eller 307'eren har

Aner det ikke, som regel bruger jeg mit eftermonteret fyr
Jeg lider i øvrigt ikke af dug indvendig på ruderne,
jeg lufter tit ud og kører lange ture.

--
Hygge Ulrich

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 18:25

> Jeg lider i øvrigt ikke af dug indvendig på ruderne,
> jeg lufter tit ud og kører lange ture.

Gør jeg normalt heller ikke (blæseren kommer aldrig under 1.), men når man
starter en rigtigt råkold vintermorgen kan det da som sagt godt lige tage en
5-10 min. inden forruden holder op med at dugge, simpelthen fordi den er så
kold.

/Morten

Fra : Ulrich

Dato : 06-01-04 18:33

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffaef8c$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
en
> 5-10 min. inden forruden holder op med at dugge, simpelthen fordi den er

Klart, det havde jeg helt glemt.
Jeg kan godt huske den gang hvor ens ånde kondensede på foruden.

--
Hygge Ulrich

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 22:49

> Klart, det havde jeg helt glemt.
> Jeg kan godt huske den gang hvor ens ånde kondensede på foruden.

Nemlig :)

/Morten

Fra : Michael

Dato : 05-01-04 18:25

mercedes er ikke de eneste som har det..... Vag's(audi,vw,sear og skoda)
tdi'er har det i hvertfald også, min 110 hk har 3 gløderør som sætter i
kølevandet, men den tænder kun for 1,2 eller 3 afhængi af for meget strøm
den har i overskud.......

Fra : phk

Dato : 06-01-04 14:53

> [...]
et
> fyr som er standart på de første cdi modeller, men generatoren er på 180

Så generatoren bliver kølet af 90 grader varmt vand .. eller hvordan virker
det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Rene´

Dato : 06-01-04 16:03

Ja hvis alt vandet er 90 gr men jeg vil da tro at den får vandet fra bunden
af køleren men uden at vide det. men jeg ved at en generator/elmotor tåler
ca 140 gr inden laken på kobberet tager skade..

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 05-01-04 22:57

Hvis du tænker på dem fra Silvan så glem deet... ingen varme og slet ingen
luft :-/
Jeg har 2 stk du kan få kastet i nakken til en billig penge

Leon Hulstrøm

Q: Aint life a bitch from SCO though VR6 and V8 to Vespa Caio
Another Q: Can a Caio pull at 20" Skiboat ?
www.fourwinds.dk

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 01:57

"Leon (4220)" <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> wrote in message
> Hvis du tænker på dem fra Silvan så glem deet... ingen varme og slet ingen
> luft :-/
> Jeg har 2 stk du kan få kastet i nakken til en billig penge

Ja det var dem jeg tænkte på. Luft mængden er jo lidt ligegyldig da det jo
kun er varmelegemet jeg er ude efter.

Men det er mærkeligt at der er så forskellige opfattelser af om det virker
eller ej, Ulrich skriver at det virker fint i hans 307'er med 400 watt, og
2x150 watt er jo ikke så langt fra...

/Morten

Fra : Rene´

Dato : 06-01-04 10:03

et fyr med blæser bruger ca 5 amp over 30min hvilke svare til 60 watt ikke
mere en en forlygtepære gør. man der for skader det ikke at vedligeslade på
dit bilbatteri en gang pr 14 dag dette gør jeg og jeg har en da nyt 95 ampH
batteri og 115 amp generator.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 10:05

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
vedligeslade på
> dit bilbatteri en gang pr 14 dag dette gør jeg og jeg har en da nyt 95

Hvor meget falder et bilbatteris kapacitet ved eks. 5, 7, 10 eller sågar
20 frostgrader..?

Hr. Bjørn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-04 10:07

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> vedligeslade på
> ampH
>
> Hvor meget falder et bilbatteris kapacitet ved eks. 5, 7, 10 eller sågar

Ved -10 grader er der vel kun det halve tilbage ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 10:08

KLIP

> Ved -10 grader er der vel kun det halve tilbage ?

Ved rimelige frostgrader kan et fyr (uden batteriovervågning) snildt
gøre det at potten ikke kan startes.

Hr. Bjørn

Fra : Tom

Dato : 06-01-04 10:14

> [...]
> mere en en forlygtepære gør. man der for skader det ikke at vedligeslade

> dit bilbatteri en gang pr 14 dag dette gør jeg og jeg har en da nyt 95

Det var godt nok ikke meget, min blæser bruger 30 A (ja 30) i stilling max,
så hvis man kun regner med 5 A til blæser så skal den godt nok også køre på
laveste blus.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 10:17

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
max,
> så hvis man kun regner med 5 A til blæser så skal den godt nok også

Det gør den heller ikke (i min potte).

Den kører vel på et trin svarende til 2 eller 3.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-01-04 18:20

"Rene´" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
> mere en en forlygtepære gør. man der for skader det ikke at vedligeslade

> dit bilbatteri en gang pr 14 dag dette gør jeg og jeg har en da nyt 95

Jeg kan ikke rigtigt se hvad du mener.

Det varmelegeme jeg ville montere skulle som sagt kun køre når motoren gik
og generatoren altså producerede strøm. Selvfølgelig skal man tænke sig om
når man bruger den, men det tager somregel heller ikke meget mere end 5-10
min. inden motoren er varm nok til at kunne afdugge ruderne selv.

/Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-04 20:49

Morten Vinding Nielsen wrote:

> Idéen er så at os uden varme i forruden kan nyde dugfri ruder inden motoren
> bliver ordentlig varm. Er det helt urealistisk eller hvad?

Et (efter min mening) super vintertip:

Du skal bruge:

1: En lille bradepande med rist, du ved en af dem til miniovne.
Koster ca. 50 hos en marskandiser.
2: En fugtfjerner. Fås hos Matas, koster 30 kroner og er en pose
med noget hvidt pulver/nalder i, beregnet til at fjerne fugt fra
sommerhuse.
3: Et stykke antiskridgummi, fås som en rulle hos marskandiseren
og koster næsten intet. Bruges normalt til at lægge under
bademåtter så de ikke skøjter rundt.

Tingene stables og anbringes fx. bag førersædet. Hver morgen
løfter du lige risten med fugtposen af, hælder vædsken i
bradepanden ud og sætter herefter tingene på plads igen. Risten
forhindrer at posen ligger og søber i det vand den opsamler og det
skridsikre sørger for at bradepanden ikke skøjter rundt i bilen
når du bremser og drejer. Fugtfjerneren virker i ca. 4 måneder og
er dimensioneret til at holde et ca. 25 kubikmeter sommerhusrum
fugtfrit = plenty of power til en bilkabine.

Det er min 3.-4. sæson med sådan en opstilling og den holder
ruderne knastørre indvendigt. Det er ikke løsningen hvis du har en
utæt forrude og der er 2 liter "stående vand" i bunden af bilen,
men banker du skoene af for sne inden du sætter dig ind, kan den
fint holde trit med det danske vinterklima, våde jakker og den
slags.

Billigt, enkelt og effektivt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-01-04 21:12

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men banker du skoene af for sne inden du sætter dig ind, kan den
> fint holde trit med det danske vinterklima, våde jakker og den

Fedest. Det skal da afprøves.

MVH Niels

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 10-01-04 02:15

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Et (efter min mening) super vintertip:

Snedigt, lidt Storm P men smart :)

Tror dog ikke det vil hjælpe mod at ens ånde kondensere på den kolde
forrude...

Har da også overvejet at fylde bagagerummet op med SilicaGel den gang jeg
havde en utæt trekant rude ;)

/Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-01-04 22:16

Morten Vinding Nielsen wrote:

> Tror dog ikke det vil hjælpe mod at ens ånde kondensere på den kolde
> forrude...

Hvor tæt sidder du egentlig på din forrude, er det sådan noget
"pensionistnoget" med knolden helt oppe i forruden og hagen
hvilende på rattet??

--
Hygge..
Thomas