Flash Musik Video Hjælp
Fra : Jesper

Dato : 05-01-04 13:34

Jeg vil lave musik videoer i flash som f.eks
http://www.rathergood.com/independent_woman/ .
Det jeg bare ikke kan finde ud af er, hvordan jeg får bevægelser
syncroniseret til musikken. Jeg bruger Macromedia Flash MX 2004. Kan nogen
hjælpe mig. Bare noget til at få mig igang eller nogen links til tutorials.

Thanks,
Jesper

Fra : Kjeld Grønberg

Dato : 05-01-04 15:50

> [...]
> syncroniseret til musikken. Jeg bruger Macromedia Flash MX 2004. Kan nogen
> hjælpe mig. Bare noget til at få mig igang eller nogen links til

Hej Jesper
Hvor meget af flash-teknikken behersker du i forvejen, hvis du er "ny" i
faget er det nok halsløs gerning at ville lægge ud med netop musik-video´er.
Hvis du analyserer "filmen" du henviser til i link´et, vil du bemærke at
billedsiden består af en masse "cirkulerende" filmklip´s, altså sekvenser af
ret kort varighed der gentages, 6-7 gange for at blive afløst af andre klip
der gentages o.s.v.
Jeg gætter på at produceren har lavet en klippeliste i forvejen på baggrund
af lydsporet for derefter at "time" de mange klip efter denne, altså ligesom
hvis der var tale om en egentlig film eller video-produktion.
Er ikke stødt på tutorials udi netop musik-video´er i flash, men når jeg ser
sådanne er det forholdsvis let at gennemskue teknikken synes jeg.
Så se at få set så mange at du kan gennemskue alle fælderne og evt.
work-arounds inden du kaster dig ud i forehavenet.

Kj. (fjern eu i mailadr.)

Fra : Jesper

Dato : 05-01-04 16:37

> [...]
> Så se at få set så mange at du kan gennemskue alle fælderne og evt.
> work-arounds inden du kaster dig ud i forehavenet.

Jeg kan godt finde ud af at lave de små filmklip og lade dem afløse hinanden
og kunne sådan set godt lave en sådan musikvideo, men det bliver bare meget
besværligt. Jeg håbede på at det ikke var nødvendigt at side og høre
musikken igennem først og lave liste over f.eks. alle start og stop steder
af sang. Jeg håbede der var en måde i flash hvor man kunne høre lyden mens
man flyttede rundt i tidslinien, og dermed høre hvor man skal lave
ændringer, mens man laver sin film i flash. Ligesom jeg har set det i mange
videoredigeringsprogrammer. Men dette er måske ikke muligt i flash.

Fra : Kjeld Grønberg

Dato : 05-01-04 22:35

> [...]
mange
> videoredigeringsprogrammer. Men dette er måske ikke muligt i flash.

Hej igen...
Har selv kun lavet en flash der var knyttet til musik-laget, (Flash5) og
problemet her var at man er nødt til at "publishe" flash´en for at høre
lyden, og dermed checke sync´en ml. lyd og billeder. Imidlertid synes jeg
ikke det var så svært fordi:

Jeg støttede mig til billedet af wav´en, så er det ret nemt at se hvor dit
manus / klips skal sættes.
Jeg lavede et ekstra lag der under produktionen kørte min:sek:billeder, så
er vi nemlig ovre i traditionel video-klip.
(kunne altså flg. en tidskode under afspilning af swf´en)

Husk iøvrigt at eksperimentere med publish setting, min første swf fyldte >
4mb og sluttede på 1.012KB hvilket var målet; < 1MB. Den bedste
lyd/performance fik jeg ved at lade Flash generere mp3 filen, på baggrund af
wave´en i CD-kvalitet.

Kj. (fjern eu i adr.)

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 11-01-04 16:27

Kjeld Grønberg <kdg@orangenet.dkeu> wrote:

> Jeg støttede mig til billedet af wav´en, så er det ret nemt at se hvor dit
> manus / klips skal sættes.

Og hvis Du sætter "Layer Height" til 200% eller 300% kan Du bedre se
hvad der sker.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Dan Stanley

Dato : 06-01-04 09:08

"Jesper" <jesper@i-dont-want-spam.oek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> syncroniseret til musikken. Jeg bruger Macromedia Flash MX 2004. Kan nogen
> hjælpe mig. Bare noget til at få mig igang eller nogen links til

hej jesper,
Nu ved jeg ikke lige hvor i landet du holder til, men måske var det en ide
at tjekke http://www.frontsession.dk
i århus. De kører et kursus i Flash og lyd.

Dan

Fra : Bo

Dato : 06-01-04 21:40

Hvis man skal synkronisere lyd til animation kan man eventuelt indsætte
lyden i en frame: markér en frame og vælg i properties den importerede lyd.
Sæt sync til stream. Indsæt frames (F5) så langt henne af tidslinjen som
lyden/sangen varer.

Nu kan man animere i lagene under.

Ved at dragge tidsindikatoren frem og tilbage kan man få en forsimplet
gengivelse af lyden

Det er iøvrigt i denne forbindelse en god idé at animere v.h.a.
graphicssymboler så man kan se alle delbevægelser.

Vh. Bo
www.bodot.dk

Fra : Jesper

Dato : 07-01-04 09:26

Fedt! Det er lige sådan noget jeg har brug for. Tak.