Lufttryk vinterdæk
Fra : EjS

Dato : 05-01-04 10:20

Hej gruppe

Jeg står for snart at skulle køre en længere tur med en bil der lige har
fået nye vinterdæk.

Den lokale dækmand har fyldt 2.1 bar luft i dækkene. Spørgsmålet er om ikke
det er for lidt når jeg får læs på bilen.

Data er:

Egenvægt: 1260 kg
Dækdimension: 195/65-15 (Michelin A2)

Derudover vil der være 4 mand i bilen, tagboks, en helvedes masse skiudstyr
og bagage...

Jeg har allerede prøvet uden læs at køre med lidt over 2.2 bar og synes at
kunne mærke en smule bedre retningsstabilitet hvilket vil være stor
behagelighed med 1300 km motorvej foran køleren ;)

MVH EjS

Fra : Thostrup

Dato : 05-01-04 10:27

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote in message

Står der ikke noget i bilen instruktionsbog om det? Hvilken bil er det?

Min Escort kører 2.2 foran og 2.0 bagi ved almindelig belastning.

Dertil skal der så fyldes ekstra luft i hvis bilen skal kører med fuldt læs.

Der er en lille tabel i min instruktionsbog der fortæller hvor meget tryk
der skal være i bilen afhængigt af hvilken dæk størelse man kører med.

Mvh Thostrup

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-01-04 10:57

"Thostrup"skrev
> Der er en lille tabel i min instruktionsbog der fortæller hvor meget tryk
> der skal være i bilen afhængigt af hvilken dæk størelse man kører med.

Står det ikke også på dørkarmen i førersiden,
eller er det kun på japsere?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Thostrup

Dato : 05-01-04 11:00

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> Står det ikke også på dørkarmen i førersiden,
> eller er det kun på japsere?

Der står det ikke på min Escort i hvert tilfælde, men det gjorde det på
kadetten og det stod i låget til benzin dækslet på Astraen - men for dem
begge stod det også i instruktions bogen.

Mvh Thostrup

Fra : EjS

Dato : 05-01-04 11:45

> Står der ikke noget i bilen instruktionsbog om det? Hvilken bil er det?

2003 Citroën Xsara Weekend HDi 110 Hk... Men det er vel egentlig lige
meget... Standard dæktryk med Michelin Pilot dæk er ifølge instruktionsbogen
2.5 bar og det skal der IKKE i vinterdækkene.

Jeg er klar over at man ikke får så god retningstabilitet med vinterdæk som
med sommerdæk da dækket jo er blødere og for at opnå bedre vejgreb ved
sne/is er det vel også nødvendigt med lavere tryk så lamellerne kan bide i
underlaget.

Jeg synes bare 2.1 bar var lige lovligt lavt når nu vi alligevel skal køre
på en forhåbentlig helt bar motorvej hele vejen. Så vil jeg foretrække bedre
retningstabilitet og bedre økonomi ved et lidt højere tryk - uden at dækket
bliver slidt skævt...

- Og så var det jeg blev lidt i tvivl hvilket tryk der er det bedste. Jeg
gider ikke køre ind på hver anden tankstation når først vi kører for at
optimere dæktrykket :)

MVH EjS

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-01-04 19:24

Mon, 5 Jan 2004 11:44:33 +0100, skrev EjS, på 23 linier, i
<btbf6f$2p6$1@sunsite.dk>, :

>2003 Citroën Xsara Weekend HDi 110 Hk... Men det er vel egentlig lige
>meget... Standard dæktryk med Michelin Pilot dæk er ifølge instruktionsbogen
>2.5 bar og det skal der IKKE i vinterdækkene.

Hvorfor ikke?
Er dækkassen da anderledes på dine vinterdæk?

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : EjS

Dato : 05-01-04 22:42

> Hvorfor ikke?
> Er dækkassen da anderledes på dine vinterdæk?

Aner det ikke :)

Jeg troede bare det ville give for stort slid på midten af dækket. Jeg kan
forstå også på andre at det ikke er tilfældet...!

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 20:18

> [...]
ikke
> det er for lidt når jeg får læs på bilen.

Jeg hælder 2.7 i mine dæk. Jeg gider ikke det pjat med at fylde mere luft i
når der er mange personer i bilen og lukke luft ud af dækkene når jeg er ene
i bilen. Der skal en del mere luft i ved fuld last så 2.1 er ALLT for lidt
til alt der "udstyr" du skal have med.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Christian Lindschou ~

Dato : 05-01-04 22:33

> [...]
ene
> i bilen. Der skal en del mere luft i ved fuld last så 2.1 er ALLT for lidt

Enig. Jeg ville give vinterdækkene 2.5-2.6, det anbefaler manualen til en
saab 9-3, når læsset er godt. Desuden anbefaler bogen også 2.6 hvis
hastigheden går over 160kmt, og da du formodentlig skal gennem Tyskland,
såå..
Desuden giver det højere tryk vel større 'udspiling' af dækket, og derfor
bedre greb for lammellerne når føret er vinterligt.

Christian

Fra : EjS

Dato : 05-01-04 22:45

> [...]
> Desuden giver det højere tryk vel større 'udspiling' af dækket, og derfor
> bedre greb for lammellerne når føret er vinterligt.

I har ikke haft problemer med slid på midten af dækket?? Er det tilfældet
vil jeg straks fylde mere luft i. 2.1 virker til at være alt for lidt til
høj hastighed.

Det skal siges jeg heller ikke gider fylde luft i dækkene hver eneste gang
der skal læs på - men jeg synes bare det var vigtigt med det rigtige tryk
når nu vi skulle køre så langt. Svarene overraskede mig lidt - men så var
det jo godt jeg spurgte ;)

Mange tak for svarene!

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 08:10

> I har ikke haft problemer med slid på midten af dækket??

Aldrig (tror faktisk det er en skrøne)
I mine sommerdæk er der endda 3.0 når jeg pisker ned gennem tyskland,
dækkene slides helt som de skal.

> Er det tilfældet
> vil jeg straks fylde mere luft i. 2.1 virker til at være alt for lidt til
> høj hastighed.

Netop, det er faktisk livsfarligt at køre med for lidt, du risikerer at
dækket exploderer hvis du kører hurtigt med stor belastning og for lidt
luft.

> [...]
> når nu vi skulle køre så langt. Svarene overraskede mig lidt - men så var

Står også i min instruktionsbog (Mondeo)