The Last Samurai
Fra : Zeki

Dato : 05-01-04 07:34

Premiere 6/2.

Kan varmt anbefales. Lidt en blanding mellem 'Danser med Ulve' og
'Braveheart'. Gode skuespillerpræstationer, slagscener og scenografi. En af
de bedre film jeg har set i et stykke tid.

http://www.imdb.com/title/tt0325710/
http://www.rottentomatoes.com/m/TheLastSamurai-1127779/

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-01-04 21:12

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> de bedre film jeg har set i et stykke tid.

Jeg glæder mig meget til at se denne film. Har læst på Kung Fu Cinema at ku
man li last samuria, så skulle man tjekke When the last sword is drawn. Den
kommer ihvertfald på min bestillings liste.

Mvh. Brian

PS: FIlmen kan bl.a. findes hos DVDoo.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-01-04 09:50

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Jeg glæder mig meget til at se denne film. Har læst på Kung Fu Cinema
> at ku man li last samuria, så skulle man tjekke When the last sword
> is drawn. Den kommer ihvertfald på min bestillings liste.

Tal for advarslen. Så skal jeg i hvert fald gå langt uden om "When the Last
Sword is Drawn".

--
Jens Thomsen
"Here lies David St. Hubbins... and why not?"

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-01-04 21:54

Jens Thomsen skrev:

> Tal for advarslen. Så skal jeg i hvert fald gå langt uden om "When
> the Last Sword is Drawn".

Tal selv - hvad er der i vejen med "The Last Samurai"?

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"ja nogen har bare ikke ordet i deres mund... eller hvad mand nu

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-04 21:41

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Tal selv - hvad er der i vejen med "The Last Samurai"?

Det er en tynd kop grøn te. Kombinationen af Shogun og Danser med ulve
formår aldrig at finde sin egen stemme. Den forbliver utroværdig og
inderligt forudsigelig, for ikke at sige direkte problematisk i sin
behandling af perioden. The Last Samurai er faktisk ikke langt fra direkte
at hylde det værdisæt, der var grundstenen i de følgende årtiers aggressivt
ekspanderende Japan. Det er især interessant, at instruktøren i
pressematerialet betoner sin beundring for Kurosawa og udlægger De syv
samuraier som hans personlige filmskole. Jeg kunne ønske mig, at han havde
hørt lidt bedre efter, for hans film fremviser *ingen* af klassikerens
kvaliteter. Musikken er svulstigt pointerende og påtrængende i forhold til
Kurosawas mådehold, og den menneskelige historie om Kaptajn Algren drukner
fuldstændigt i stereotypi og dukker kun lejlighedsvist op til overfladen
undervejs. The Last Samurai viser på intet tidspunkt tegn på, at
instruktøren har gjort sig overvejelser om, hvad det egentligt er, han vil
fortælle. Tom Cruise, som jeg ellers normalt har et ganske fornuftigt
forhold til, leverer en af sin karrieres lavpunkter, som selv
"frikadelleskuespilleren" Richard Chamberlain nemt overgår. Det er god
production value, en flot og realistisk scenografi og enkelte gode
kampscener. Men det hjælper stort, når indholdet er så forbandet
ligegyldigt.

--
Jens Thomsen
"Taste is directly proportional to experience"

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 22-01-04 18:50

>"frikadelleskuespilleren" Richard Chamberlain nemt overgår. Det er god

Hov der!

Du disser vel ikke Anjin-san? :)

Shogun gjorde virkelig et stort indtryk på mig dengang jeg så den første gang.
Jeg legede samurai ude i haven i flere år efter. Det gør jeg stadig når der
ikke er nogen der kigger... Eller noget ;)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-01-04 20:38

Jens Thomsen skrev:

> Det er god production value, en flot og realistisk scenografi og
enkelte
> gode kampscener. Men det hjælper stort, når indholdet er så forbandet
> ligegyldigt.

Interessant og godt indlæg.

Jeg må tilstå, at jeg fandt filmen fortræffelig ved første gennemsyn.
Historien var medrivende, og kampscenerne når Braveheart-højder, hvilket
ikke mindst skyldes den fabelagtige scenografi. Jeg elsker den
følelsespornografiske musikbaggrund - ikke mindst fordi jeg elsker alt,
hvad Hans Zimmer har lagt sin hånd på. Jeg har altid haft et anstrengt
forhold til Tom Cruise, men synes bestemt, at han lever op til
Chamberlain her (hvis "Shogun" jeg i øvrigt også holder meget af).

Mht. værdisættet i filmen så jeg den bare som en klassisk fortælling om
underdog'ene, der vågner op til dåd, da deres værdier er truet af
udryddelse. Jeg har ikke tænkt videre over den historiske vinkel. Jeg
skal snart se filmen igen og vil forsøge at have nogle af dine
overvejelser i baghovedet.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Remember to let him hit you an even number of times so you don't get