Mår eller mink
Fra : Jynis

Dato : 05-01-04 07:36

Hvordan ser jeg forskel på en mår og en mink ? Jeg vil gerne fange den , men
hvad ligger jeg i fælden. Jeg har puttet et æg i tråd fælden. Det skulle vel
være fint hvis det er en mår, men hvad hvis det er en mink?
Jeg håber i kan hjælpe , for jeg vil gerne selv spise mine høns og duer.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 07-01-04 18:39

On Mon, 5 Jan 2004 07:35:47 +0100, "Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>være fint hvis det er en mår, men hvad hvis det er en mink?
>Jeg håber i kan hjælpe , for jeg vil gerne selv spise mine høns og duer.

Minken er ca 50 cm lang og _kan_ ha en liten hvit flekk under haka.
Flekken er ikke større enn en femkrone. Måren er omtrent like stor og
er helt gul i hele brystet. I Danmark finnes vel også steinmår (?) som
da vil være hvit i hele brystet, men ellers helt lik mår.
Dessuten har minken ører som ikke vises særlig godt før du er helt
innpå mens måren har store ører som vises godt. Til åte i ditt
tilfelle anbefaler jeg innmat av due eller høns. Ellers er måren meget
glad i søtsaker som honning og fiken. En bombesikker kombinasjon er
hvis du koker ut et par deciliter honning med en neve av dropsene som
heter "Kongen av Danmark". Disse inneholder anis som måren elsker.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen