FK bør satse på BEVIDSTE, men passive fol~
Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-04 05:39

FK bør satse på BEVIDSTE, men passive folkekirkemedlemmer,

NB: Rejs ikke pigge, gå ikke i forsvarsposition, imod dette forslag fra en
Grosbøllagtig sær , glistrupsk dansker, som ønsker at gavne FK, og måske har
en god pointe!

Kirken er en pengemaskine og dens magthavere i offentlige stillinger og
menighedsråd kører den i sænk - trods journalisters gentagne opfindsomhed
mht at give PR-saltvandsindsprøjtning i medierne.

De allerfleste unge og de fleste midaldrende danskere har kun foragt til
overs for FK, som de med god grund synes stinker af hykleri. I TV og i
undervisningssystemet er kristendom i stigende grad et fortidslevn og EN
JOKE.

Man skubber foran sig ubehagelige nødvendigheder: Sognesammenlægninger og
EU-harmoniserende kirke-stat adskillelse a la svenskernes.

Jeg mener, at en fejl, der bør angribes, er, at man har satset alt for meget

1. forkælelse af den uddøende race af gammeldags kirkegængere, "vennerne",
som nu især er folk med nær eller indirekte tilknytning til de ansatte. De
trofaste, gamle enkefruer og pebermøer er søde og smigrer præsten, men de er
for lille en målgruppe, i forhold til hvad staten bekoster på FK.

2. halvhjertet behagesyge overfor ikke-kirkegængere, "de totalt-passive",
via patriotisk medie-reklame om, hvor vidunderlig , rummelig, tolerant og
grundtvigiansk FK er. Derved er opnået at give folk dårlig samvittighed
ved at melde sig ud. Kirken har en god presse. Der er mange sympatiske
præster i medierne. Sammenlignet med andre offentlige ansatte - der foragtes
endnu mere - nyder kirkens en vis basal respekt. Men det er ikke nok

Hermed foreslås, at en ny subkultur kæles for og gøres stor:
"Det BEVIDSTE men passive FK-medlem."

Her er et meningsfuldt og stort potential.

Selvom mange præster finder internettet fremmedgørende og frastødende, og
kun pr pres har fået sig en email-adresse, så er internettet en "Guds gave"
til at mindske det nuværende drastiske fald i FK's popularitet. Præsten skal
blot turde ytringsfriheden og stå frem som det gode tilbud, han er.

Præsten skal klart skrive sin emailadresse på alle kirkens opslagstavler og
blade, og reklamere for at han er en person med masser af tid til landets
borgere, ikke kun dem i hans sogn og ikke kun dem, der gider komme til hans
gudstjenester.

Præsten skal opfordre til sogne-skift, så de medlemmer der matcher en præst
i nabosognet - evt fjernere for personligt møde er ikke så vigtigt idag -
FINDER SAMMEN MED EN, SOM DE KAN LIDE AT HAVE TILKNYTNING TIL = løse
sognebånd til.

Sognebånd vil nok i fremtiden blive løst til sogn og ikke til kirke, men det
betyder intet - udover at lovændring er på vej, -

- og netop nu kan denne påvirkes gavnligt af gode forslag.

Det "bevidste" FK-medlem, som bør satses på, er en dansker, som har lidt
interesse for kristendom, og sætter sig ind i samfundet incl sin lokale
region, og som kan finde på at skimme et par prædiker, som præster i
nabosognene har lagt frem på deres hjemmeside, og gå til en gudstjeneste i
ny og næ, og ringe til præsten, der ikke begrænser sig til snæver kontortid,
men er til rådighed altid, undtagen om natten.

Kontakt skal ikke være sjælesorg - for det smager af ynk og taber-situation.

Det skal være en menneskeret øjeblikkelig (og evt igen og igen) at skifte
sognebånd, også uden at have sat sine ben i kirken. Ved sådan
velkomst-holdning fra FK's side, vil flere få øjnene op for de gode
resourcer der er i FK.

Præster skal holde op at lure med brødnid på nabopræster og misunde dem, at
deres kirkebygning er fotogen og vælges til bryllupper. Og at nogle er gode
prædikanter og karismatiske. De skal tvinge sig til en "bold ej mand"
holdning om at gavne sagen og ikke se på egen forfængelighed.

Sognebåndsløser-tugt om, at man skal have gjort sin pligt med at fylde op i
kirken et par gange, for at få lov at få sognebåndsløsning, er meget
uheldigt - PR-skadeligt.

Præster skal svare på emails hurtigt - og gide telefonsnak - indtil de evt
finder ud af, at FK-medlemmet blot er ensom og ikke seriøst interesseret i
det, som præsten kan give. Så har han frihed til at afvise venligt. Og evt
søge at hjælpe til at finde en af de mange lidet brugte præster, som matcher
FK-medlemmet bedre.

*Servicemindedhed er der meget af* i FK idag - men den indavler rundt i
lukkede vennecirkler. Den skal stråle ud mod medborgere på en måde, der ikke
er missionerende eller opsøgende, men imødekommende og åben.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-01-04 05:46

I news:WT5Kb.32094$W93.10586@fe02.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> FK bør satse på BEVIDSTE, men passive folkekirkemedlemmer,

Nope, Folkekirken, lige som alle andre kirker og trossamfund, bør
satse på bevidste, men i høj grad AKTIVE medlemmer.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-04 07:38

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
> I news:WT5Kb.32094$W93.10586@fe02.usenetserver.com skrev
> Bo Warming følgende:

> Nope, Folkekirken, lige som alle andre kirker og trossamfund, bør
> satse på bevidste, men i høj grad AKTIVE medlemmer.

Måske du lægger noget andet end jeg i ordet "satse".

Jeg mener at idag hygger man sig med nogle få NEMME OG BEKVEMME FRELSTE
GAMLE DAMER og yderst få kristen-nørder.

Det er en hån mod den danske stat, der er arbejdsgiveren og
som bør få præsterne til OGSÅ AT HENVENDE SIG TIL DE FRAFALDNE OG LUNKNE

Prædiken og bøn var sejt på Grundtvigs tid, men nu skal der internetboller
på suppen. Og avisannoncer og andet tidssvarende, så de 99% af folkekirken
der foragter folkekirken, opdager de værdffulde resourcer, som kan berige
deres liv.

Det var gru, da en præst i forgårs fortalte mig stolt om den
sognebåndløser-TUGT (det kaldte han det) hvormed han straffer og herser med
dem der vil have ham som hyrde - de skal værsgo tvinges i kirke 5 gange og
vise at de er seriøse. Det er fortidigt.

BØN HAR DÅRLIG KLANG I MANGES ØREN IDAG

Dyr sikrer deres territorie ved selvtillids-fremmende LYD, fx ulvehyl og
fuglesang
Deraf kom i oldtiden trossamfundenes mantra-lirum-larum i kor,
- og de særligt fromme gik afsides og fortsatte alene, og Fadervor er
fremragende ord-onani-tros-reinforcement for moderne lutheranere

Idag er der så mange andre måder at udføre ritual der bekræfter at man er
frelst, fx erotik, hvis man har en partner, der gider være med.

Kristendom finder mange udtryk idag - når vi ser det ringe fremmøde ved
gudstjenester, ser vi hvad der IKKE ER FREMTID I.
Følgende visdomsord bidrager til forståelse af de komplicerede forhold
omkring, hvordan vi dyrker vor private gudstro - som ikke er mindre
kristen fordi den er grosbølsk end hvis den er krarupsk eller
margreteaukensk.

" At skrive, en form for bøn.Kafka

Hvis man nogen sinde kom ud for en gud, som altid helbredte os for en
forkølelse lige i det rette øjeblik og fik os ind i vognen lige i det minut,
tung regn begyndte at falde, ville han forekomme os så absurd en gud, at det
ville være nødvendigt at afskaffe ham, selv om han eksisterede.Friedrich
Nietzsche

Bøn er åndelig onani. Soya

Menneskene har udelukket det seksuelle samvær af deres himmel. Og erstattet
det med bønnen. Mark Twain

The happy do not believe in miracles Goethe

Vi sender bønner op til Gud, blot fordi vi har formet ham i vort eget
billede. Vi behandler ham som en pasha eller en sultan, som er i stand til
at blive forbitret eller formildet. Voltaire

If you talk to God, you are praying; if God talks to you, you have
schizophrenia Thomas Szasz

Alt hvad I beder og bønfalder om - tro at I har fået det, så skal I få det.
Markus 11,24

Man lærer ikke at kende folk I kirke og bøn, men I handel og vandel.

"Hvis det ikke var at lægge for tunge byrder på min menighed, ville jeg have
befalet dem at bruge tandbørste før hver bøn" Muhammed

Trouble and perplexity drive me to prayer, and prayer drives away perplexity
and trouble. Melanchton (1497-1560)German Scholar and Humanist