Hjælp til kagemand fødselsdagboller søges
Fra : René Hansen

Dato : 04-01-04 22:05

Hej forældre og goft nytår

Vi står foan at skulle holde vores lille søns første fødselsdag i kommende
weekend
I den forbindelse ville farmand her gerne klare den kagemand selv. Jeg mener
at have hørt der findes "plastik" form sillicone eller ligenden er det
rigtigt ?

Hvordan med opskrift dej form varme pynt m.m.ja hjælp søges som i sikkert
forstår

Så er der det her med boller. Jeg hader de her hurtige færdig kasser man
selv mosler sammen. Ikke at de ikke smager godt men hjemmegjort er velgjort
derfor jeres bedste bolle opskrift hvis i vil af med en sådan.

Jeg har bagesten til tilfældet

med håb om hjælp

venligste hilsner René

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-01-04 23:32

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej forældre og goft nytår
>
> Vi står foan at skulle holde vores lille søns første fødselsdag i kommende
> weekend
> I den forbindelse ville farmand her gerne klare den kagemand selv.

Det er også en herlig ting at kaste sig ud i. Og ikke ret svært. Man kan
sagtens forme en kagemand m/k med de bare hænder og give ham/hende hår,
øjne, næse, mund, knapper, sløjfer osv af slik og kagepynt. Og så skal man
selvfølgelig SKRIIIIIIGE, når kagemennesket bliver stukket i hjertet *GG*

Meeeeeen..... kagemadstraditionen er forskellig fra egn til egn. I Hjørring,
hvor jeg har været med til at spise de fleste kagemænd, er de lavet af
brunsviger. I Århusområdet er kagemænd af bleg wienerbrødsdej. Jeg har sågar
også læst om kagemænd af bolledej.... så hvilken lokalfarve skal din
kagemand have?

Venlig hilsen Dikte (som absolut mener, at rigtige kagekoner er lavet af
brunsvigerdej)
---
www.dikte.dk

Fra : René Hansen

Dato : 06-01-04 17:12

Tak Bendikte

Jeg skal nok huske at skriiige når vi skærer for. Jeg kommer fra kbh´s
vestegn og sidst jeg spiste kagemand var han lavet af chokoladekage.

Jeg tror også han havde ligget i en form så flot som han var. Jeg ved ikke
om det ikke er for svært at lave ham i wienerbrød men kunne da godt tænke
mig opskriften.

Hvis der er en der ligger inde med viden om form til en kagemand må
vedkommende gerne fortælle lidt herom.

Chokolade kagemand var det noget ? Men hvad så lige med opskriften ligger i
inde med guldkorn

Tusind tak til maiken for opskriften på bollerne den vil blive benyttet på
søndag

Mvh René

Fra : Elisiussen

Dato : 06-01-04 18:59

> Hvis der er en der ligger inde med viden om form til en kagemand må
> vedkommende gerne fortælle lidt herom.
>
> Chokolade kagemand var det noget ? Men hvad så lige med opskriften ligger
> inde med guldkorn

Chokoladekagemand som jo ikke behøver være andet end en kage i form.

250 g smør
250 g sukker
4 æg
2 tsk. bagepulver
reven skal af en appelsin
6 spsk kakao
400 g mel
1½ dl kogene vand

Pynt: Glasur, frugtfarve, lakridssnørrebånd, vingummi, små chokolader eller
hvad man nu synes. M&M er også godt.

Rør smør og sukker godt sammen
Rør æggene i et ad gangen
Rør appelsinskal og kakao i dejen
Vend tilsidst mel og kogene vand i dejen

Tegn en kagemand (eller en bil, et træ eller hvad du nu har lyst til) op på
et stykke bagepapir.
Læg foldet alufolie omkring tegningen.
Fordel dejen i "formen"

Bag den ved 200 grader, på miderste rille, i 30-35 min.

Lad kagen køle af inden folien fjernes.
Pynt først kagen med glasur, derefter med slik som klistres fast i glasuren
mens den er våd.

Og det er ikke kun slikket børnene spiser, kagen glider også ned. Omvendt
med voksne.

God fornøjelse
Jette

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 06-01-04 19:29

> Pynt: Glasur, frugtfarve, lakridssnørrebånd, vingummi, små chokolader
> eller hvad man nu synes. M&M er også godt.

Hvis du vil lave farvet glasur kan du bare erstatte vandet med frugtfarve,
altså flormelis+frugtfarve. Det ser godt ud og smager ligesom normal glasur.
Alt slik er velkommen når jeg skal pynte kager

Majken

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-01-04 02:58

"René Hansen" skrev i en meddelelse...
> [...]
> selv mosler sammen. Ikke at de ikke smager godt men hjemmegjort er velgjort
> derfor jeres bedste bolle opskrift hvis i vil af med en sådan.

Vores absolut bedste bager på nettet har 2 opskrifter på kagemand, hhv. med
brunsviger- og bolledej.
www.bager-kim.dk/ (se under opskrifter).

Hvis jeg skulle bestemme, så blev den lavet af wienerbrød, men jeg kommer også
fra Kbh. - (bestil den evt. hos din lokale håndværksbager, så bliver han glad )

Kagemand/koner er blevet behandlet ca. 78 gange .. så kig evt. i gruppens
tidligere indlæg..

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=kagemand&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=group%3Ddk.kultur.mad%252Bdrikk
e *(husk det lille (e) skal også med!)

Mvh. Peter W. Bosse

Spis aldrig før en udpræget appetit -
dvs. trang til en bestemt føde viser sig...
- Ejler Jørgensen

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 05-01-04 12:50

> [...]
> man selv mosler sammen. Ikke at de ikke smager godt men hjemmegjort
> er velgjort derfor jeres bedste bolle opskrift hvis i vil af med en

Hej René
Her er en bolleopskrift der har været til glæde i flere familier i mange år.
Mvh
Majken

Teboller og kanelboller

16 – 20 stk.

Dej:

50 g gær

1/4 l mælk

1 æg

1 spsk sukker

½ kg mel

1 tsk salt

100 g smør

1 æg til pensling

Fyld og Pynt:

2 - 3 æbler

Kanel

Tesukker

1. Rør den smuldrede gær ud i lunken mælk og pisk ægget med sukker. Bland
mel og salt, hak* smørret i og hæld mælk og æg over. Slå dejen glat og
smidig med en

træske og lad den hæve til dobbelt størrelse.

2. Del dejen i 2 portioner på et meldrysset bord. Rul den

ene del ud og skær den i 8 – 10 firkanter. Læg tynde

snitter rå æble på hver, drys kanel og tesukker over

og fold dejen sammen til runde boller. Læg dem med

sammenføjningen nedad til efterhævning. Pensl med

sammenpisket æg, drys kanel og tesukker på og bag

bollerne lysebrune.

3. Form boller af resten af dejen, lad dem efterhæve og pensl med
sammenpisket æg. Bag tebollerne lysebrune og lad dem køle af på en bagerist.

* Ikke nødvendigt at hakke smørret i, man kan blødgøre/smelte det og blande
med

røremaskinen/håndmixer med dejkroge.

Bollerne kan nedfryses. De pakkes lune i frysefolie, afkøles og lægges i
fryseren.

Tilberedningstid: ca. 20 min. + tid til hævning.

Bagetid: 10 – 12 min.

Ovntemperatur: 225 oC

Midterste ribbe i ovnen

P.S. Vi plejer at lave dem uden fyld og pynt. Samme fremgangs måde.