Hvidløg
Fra : David Rasmussen

Dato : 04-01-04 21:19

Kan I nævne nogle retter der virkeligt smager lækkert og kraftigt af
hvidløg?

Som oftest er det lettest for mig at få rå hvidløg til at smage
kraftigt, i f.eks. tzatziki. Hvis det er tilberedt er det sværere.
Nogengange vil man gerne lave en kødsauce eller en chili der smager
meget af hvidløg, men lige meget hvor meget hvidløg man kommer i, smager
det ikke rigtigt af hvidløg. I hvert fald ikke på den rigtige måde. En
undtagelse er hvidløgsbrød og pizzaer med hvidløg på. Når jeg laver det,
lugter og smager det godt af hvidløg.

/David

Fra : elsmic

Dato : 04-01-04 22:35

Det man måske skal huske på for at få hvidløget til at smage igennem, er at
tilsætte det så sent som muligt i retten. Det giver den kraftigste smag.

Mvh. Michael

Fra : Emil

Dato : 04-01-04 22:58

elsmic skrev:

>Det man måske skal huske på for at få hvidløget til at smage igennem, er at
>tilsætte det så sent som muligt i retten. Det giver den kraftigste smag.

Hej Michael

Det er også min erfaring. Herudover presser/snitter jeg
hvidløgene i god tid (gerne timer) før de skal i retten, så de
bliver iltede. Det er her de 'rigtige' smagsstoffer opstår.

m.v.h. Emil

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-01-04 09:12

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message news:<bt9s16$psu$2@news.net.uni-c.dk>...

> Kan I nævne nogle retter der virkeligt smager lækkert og kraftigt af
> hvidløg?

Hvidløgsnødder:

Beregn ca. to hele hvidløg pr. person.

Blancher der pillede fed i 5-6 hold vand. Rist dem derefter i en god
olivenolie på panden.

Serveres som garniture til mad eller som snack.

Ebbe

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 08-01-04 21:00

Hej!

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Kan I nævne nogle retter der virkeligt smager lækkert og kraftigt af
> hvidløg?

Jeg har en opskrift her, som virkelig kan få alt det gode (og det værste?
frem i hvidløgene. Der kan nærmest ikke komme for meget hvidløg i, den
originale opskrift sagde to hele hvidløg. Vi laver som regel dobbelt sovs.

Asiatisk kylling
2-3 personer, 20 min. tilberedning.

1 pk kylling (ca. 300g)
olie
hvidløg og chili efter behag
2 dl hvidvinseddike
½ dl soya
3 spsk honning

Olien varmes i en tykbundet gryde, kyllingen skæres i passende stykker og
brunes godt på alle sider. Hvidløg (delt i fed, pillede og grofthakkede) og
chili (tørret og finthakket) tilsættes, varmen reduceres og de øvrige
ingredienser tilsættes. Det hele blandes godt og simrer 10 min., til saucen
er kogt lidt ind. Pas på det ikke koger for meget ind, så der stadig er lidt
sauce til kødet, der gerne må se let glaseret ud.

Tilbehør: Vermicelli, spagetti eller løse ris. (Ris er bedst, synes vi.)

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-01-04 02:45

David Rasmussen skrev:

> Kan I nævne nogle retter der virkeligt smager lækkert og kraftigt af
> hvidløg?

Såvidt jeg husker, bor du på Amager.
Spørg de lokale grønthandlere på fx Amagerbrogade.

Som du ved, er der stor forskel på gennemslagskraften af hhv. friske og
kogte/stegte/bagte hvidløgsfed. Du efterlyser 'heavy duty'.

Men prøv alligevel at fylde 40-50 fed i en stor kylling og steg den på
sædvanlig vis. Purér feddene. Server a part.

Sarah Bernhardt - fransk skuespillerinde - var begejstret for Escoffiers
røræg. Det lykkedes hende at få lokket opskriften ud af ham efter mange
forsøg. Han røbede, at han rørte rundt i æggemassen med en kniv, hvor der
på spidsen var monteret et fed hvidløg.

--
Mvh. Peter Græbe