Weight Watchers - forklaring på 0-points v~
Fra : Heidi

Dato : 04-01-04 19:37

Jeg har været ved at kigge lidt på deres program, og har snakket
med et par stykker som har brugt det.
Jeg har bla. fået at vide at der er nogle ting man må spise ubegrænset
af,
feks. visse grøntsager - men hvad er forklaringen på det? Der er jo
stadig
kalorier i, selvom de er nok så sunde.
Så hvis man spiser flere kalorier end man forbrænder, burde det vel
ikke kunne lade sig gøre at tabe sig på den måde - eller hvad?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Mai Espersen

Dato : 04-01-04 20:43

"Heidi" wrote in message
> [...]
> Så hvis man spiser flere kalorier end man forbrænder, burde det vel
> ikke kunne lade sig gøre at tabe sig på den måde - eller hvad?

Jeg har ikke så meget erfaring med WW endnu, men en del med de danske
vægtkonsulenter... Der er de samme regler mht.de ubegrænsede grønsager.
Grunden til man kan spise en stor mængde af disse grønsager er at de ikke
indeholder ret energi. Personligt har jeg spist ualmindelig mange af disse
ubegrænsede grønsager under min kur og har uden problemer tabt mig
alligevel... så det kan sagtens lade sig gøre...

/Mai

Fra : Heidi

Dato : 04-01-04 20:55

Mai Espersen wrote:

> [...]
> spist ualmindelig mange af disse ubegrænsede grønsager under min kur
> og har uden problemer tabt mig alligevel... så det kan sagtens lade

Jeg er egentlig ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, med alle de
succeshistorier man hører, men undrede mig bare over hvad den officielle
forklaring er. At de ikke indeholder ret meget energi ved jeg godt, men
det kan immervæk godt blive til nogen ekstra kalorier hvis man spiser 5
store æbler om dagen.
Så hvis der er nogen derude der kender en mere "videnskabelig"
forklaring, er jeg stadigvæk interesseret i at vide det.

Fra : SmaTrxxv

Dato : 07-01-04 00:58

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> store æbler om dagen.
Et æble er ikke en grønsag, det er en frugt og uden at kende disse O-point
varer kan jeg ikke forestille mig at der er grønt lys til at spise løs af
frugt.
Der er mange frugter som har et ret højt indhold af energi..

Thore

Fra : Heidi

Dato : 07-01-04 06:40

SmaTrxxv wrote:
> [...]
> spise løs af frugt.
> Der er mange frugter som har et ret højt indhold af energi..

Det er netop også derfor jeg var skeptisk overfor tanken at de skulle
indeholde 0 points. Men ifølge det jeg kender til pointslisten, så er
der flere frugter der skulle indeholde 0 points - heriblandt æbler.
Hvilket så også er grunden til at jeg ikke stoler helt på den, men kun
bruger den som udgangspunkt.

Fra : Mette

Dato : 07-01-04 09:09

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der flere frugter der skulle indeholde 0 points - heriblandt æbler.
> Hvilket så også er grunden til at jeg ikke stoler helt på den, men kun

Heidi, et æble er 1 pt. Alle frugter er mellem 1-2 point, f.eks. er en banan
2 point. De fleste grøntsager er 0 point.

Fra : Insideout

Dato : 07-01-04 09:44

"Mette" <nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Heidi, et æble er 1 pt. Alle frugter er mellem 1-2 point, f.eks. er en
banan
> 2 point. De fleste grøntsager er 0 point.

Det passer ikke, hvis du læser i point guiden som jeg lige har fået så er
bl.a. Friske abrikoser,Appelsin,clementin.grapefrugt,pære og æble = 0 point.
Det betyder at hver gang jeg spiser et æble så skal jeg lægge 0 point til
mit regnskab ik'.

Mvh
Henrik

Fra : Mette

Dato : 07-01-04 19:15

"Insideout" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
point.
> Det betyder at hver gang jeg spiser et æble så skal jeg lægge 0 point til

Jeg sidder med en "gammel" pointguide fra USA år 2000 - jeg tabte mig 25 kg,
så det virkede for mig. Kender dog ikke til det "danske" pointsystem.

Fra : Mette

Dato : 04-01-04 22:25

> [...]
> Så hvis man spiser flere kalorier end man forbrænder, burde det vel
> ikke kunne lade sig gøre at tabe sig på den måde - eller hvad?

WW's pointsystem bliver udregnet på en formel af fedt/kalorier/fibre. (I
hvert fald i USA).
Dvs: 1 pt. svarer til ca. 50 kcal. Er der fedt i varen stiger point-værdien
og er der fibre i varen falder pointværdien. Så et æble til 70 kcal svarer
til 1 pt, da der ikke er fedt i.
En klump broccoli har så mange fibre i sig, at pointværdien falder under 1,
når man bruger formlen (man har en slags lineal).
Gulerødder plejede også at være 0 pt. da jeg gik der pga. fibre, men de har
vist fået 1 pt. nu.

Så når man bruger pointsystemet sikrer man sig, at man spiser relativt
fedtfattigt og fiberrigt, hvis man ønsker at få så meget mad for sine point
som muligt.

Fra : Svend Erik Winterfel~

Dato : 05-01-04 22:13

Har fulgt med i tråden. Er interseret.
Har ovensteående en hjemmeside i DK ?

På forhånd tak.
Svend Erik

Fra : EnjoyNews

Dato : 05-01-04 23:55

http://www.weightwatchers.dk/

Fra : Mimi

Dato : 06-01-04 00:30

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message news:bt9mfj$4qo1e$1@ID-
> Jeg har bla. fået at vide at der er nogle ting man må spise ubegrænset
> af, feks. visse grøntsager - men hvad er forklaringen på det? Der er jo
> stadig kalorier i, selvom de er nok så sunde.

Hej Heidi,

Det hænger nok sammen med, at indtagelse af føde sætter gang i
forbrændingen. Nogle mener ligefrem, man kan tale om "negative kalorier",
altså hvor kroppen bruger flere kalorier på at forbrænde en madvare, end
madvaren indeholder. Andre argumenterer for, at mange små, kalorielette
måltider holder gang i forbrændingen hele dagen, og dermed holdes "systemet
kørende". Spiser man for lidt og for sjældent, risikerer man derimod at
forbrændningen går i hviletilstand.

Jeg er ikke ernæringsekspert og kan ikke sige hvilken af ovenstående
betragtninger, der er mest rigtig. Men min sunde fornuft hjælper mig dog så
langt som til at sige, at kroppen bruger kalorier på at omdanne mad til
energi - og derfor virker det sandsynligt for mig, at fødevareindtaget i
visse tilfælde kan resultere i et kalorieoverskud omkring 0-punktet.

Mvh Mimi

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 13:47

Bare æd løs

Fra : Heidi

Dato : 06-01-04 19:34

Heidi wrote:

Tak for svarene. Jeg ved nu heller ikke hvor relevant det bliver bare at
æde løs af frugter og grøntsager - jeg har været på "kur" siden i går,
sådan tilnærmelsesvis efter WW points metoden, og har faktisk ikke følt
sult, selvom jeg kun har spist begrænset til alle måltider, inkl.
mellemmåltiderne.
Og i morges vejede jeg 500 g mindre end i går morges, så det går jo
allerede i den rigtige retning (selvom jeg godt ved det ikke
fortsætter med den fart).

Fra : Insideout

Dato : 06-01-04 21:21

> [...]
> Så hvis man spiser flere kalorier end man forbrænder, burde det vel
> ikke kunne lade sig gøre at tabe sig på den måde - eller hvad?

Hej Heidi

Jeg startede hos WeightWatchers (efterfølgende ww) den 01-12-03 og kørte en
fuld uge med programmet, jeg var dog ikke til vejning den efterfølgende uge
så jeg ved ikke hvor meget jeg havde tabt mig men mon ikke det har været en
2 kilo . Et eller andet bankede i hoved på mig jeg fik influenza og det
var snart jul, og ja jeg ved det undskyldninger efter undskyldninger men
summasumarum er at jeg valgte at spise hvad der blev sat på bordet.
Til vejning i går havde jeg så alligevel tabt mig 0,6 kilo i forhold til
den 01-12-03 men det er sku`rent held er det.

Til dit ? som jeg også har stillet mig første gang da jeg hørte om det hos
DVV, jeg syntes det er noget fis i en hornlygte men jeg har en mening om
hvorfor de siger det.
Jeg mener det er noget pyko crap som skal få os til at tænke " wow en kur
hvor man kan spise af bestemte vare, ad libitum" MEN det virker det er jeg
ikke i tvivl om og på mit første besøg hos ww (som i øvrigt lige er startet
i byen hvor jeg bor) var der også en totalt overstadig dame der var total
henrygt over at man bare kunne spise løs af det meste frugt og grønt samt en
valgfri mængde katofler til kun 2 point .
Hvis vi nu lige står stille et øjeblik og får hjernecellerne til at flytte
sig for hinanden i stedet for at stå stille så er der en gylden regel man
kan gå efter "alt hvad vi putter i munden koster på energi regnskabet" ( ja
selvfølgeligt -dvs light produkter og vand).

Det der er meningen er at hvis man på et tidspunkt på dagen mangler energi
så skal man vælge de billige ting og den ide' er jeg helt med på og endda
tror på virker men at påstå at man ikke vil tabe sig mindre hvis man
begynder at overspise af frugt og grønt sammen med at man bruger alle sine
point på dagen er til at dø af grin af, det hænger simpelhen ikke sammen og
jeg vil gerne forklare hvorfor.

Formlen til udregning af ww point ser sådan ud.

WWP = Kcal / 50 + Fedt / 12 - Kostfibre / 5

Det betyder at 130 gram æble = 1 point
75kcal/50+0,4/12-2,9/5

Det betyder også at 250 gram rå gulerødder = 1 point
104kcal/50+1/12-5,8/5

Derfor er min "point" at hvis man følger ww beregnings grundlag så koster
det i point og dermed et mindre vægttab afhængig af hvor meget af det
grøntfoder man spiser. ww og dvv har valgt at køre lidt pyko crap på sine
medlemmer, har valgt at gøre nogle gode produkter gratis nok også fordi man
regner med at man ikke spiser så meget af det, hvilket nok også er rigtigt
for de fleste.
Men hvad med en frugt freak som kværner det ene æble,pære og appelsin ned
efter den anden i en hel uge, de vil sku' da opleve et mindre vægttab end de
ellers ville have haft, men bevares hvis man har brug for en masse ekstra så
er det bedre end en masse slik chips osv. . Det er bare min overbevisning
at hvis man bliver sulten så er det kost sammensætningen det er galt med.

Mvh
Henrik

Fra : Heidi

Dato : 07-01-04 07:39

Insideout wrote:

snip - lang ww points forklaring

Tak for dit udførlige svar.
Uanset hvordan det nu hænger sammen, så har jeg i hvert fald ikke tænkt
mig at spise ubegrænset løs af de såkaldte 0-varer, men indtil nu har
det så heller ikke været nødvendigt. Jeg har kunnet nøjes med et stykke
groft knækbrød med mager ost (mens de andre mæsker sig i rundstykker med
smør og marmelade), et par gulerødder og et æble som mellemmåltider i
løbet af dagen, og vægten viser 900 g mindre end i mandags - spørgsmålet
er så om det er væsketab der kommer i starten, siden det er gået så
hurtigt?

Fra : Insideout

Dato : 07-01-04 08:16

> Uanset hvordan det nu hænger sammen, så har jeg i hvert fald ikke tænkt
> mig at spise ubegrænset løs af de såkaldte 0-varer,

Det er også sådan jeg tænker.

> mens de andre mæsker sig i rundstykker med
> smør og marmelade), et par gulerødder og et æble som mellemmåltider i
> løbet af dagen,

Jo Jo men med mindre de knalder totalt ud med motion, så ses det også på
deres vægttab eller mangel på samme (stadig min påstand I behøver ikke være
enig).

> og vægten viser 900 g mindre end i mandags - spørgsmålet
> er så om det er væsketab der kommer i starten, siden det er gået så
> hurtigt?

Lad for guds skyld være med at veje dig hverdag det giver dig et falsk
billede af dit vægttab fordi at nogle dage bevæger du dig mere end andre
samt at væskebalancen svinger. Stol på dig selv, stol på at dette du gør er
rigtigt over hold dine point husk at tage ALT der har point med i din
beregning. Gå selv på vægten EN gang om ugen samme dag og samme tid eller
bliv vejet hos ww, på den måde får du et sandt billede af dit vægttab.

Mvh
Henrik

Fra : Mimi

Dato : 07-01-04 10:34

"Insideout" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> wrote

> Lad for guds skyld være med at veje dig hverdag det giver dig et falsk
> billede af dit vægttab fordi at nogle dage bevæger du dig mere end andre
> samt at væskebalancen svinger.
(snip)
>Gå selv på vægten EN gang om ugen samme dag og samme tid eller
> bliv vejet hos ww, på den måde får du et sandt billede af dit vægttab.

Hvis man kun vejer sig en gang om ugen, svinger ens væskebalance altså ikke?
Det er da noget sludder. Hvis jeg f.eks. vejer mig hver mandag morgen, så
påvirkes min vægt da af hvad jeg har spist, drukket og lavet søndag. . .og
jeg spiser/drikker/laver altså ikke det samme hver søndag. Jeg kan ikke se,
hvordan det skulle give et mere "sandt" billede.

Jeg mener man skal være præcis lige så kritisk over for en ugentlig vejning
som en daglig vejning. Tallene på badevægten er kun vejledende - kunsten er
ikke at gå for højt op i tallene på noget givent tidspunkt - men derimod se
på den generelle opad- eller nedadgående tendens. Og det er faktisk nemmere,
hvis man vejer sig oftere end en gang om ugen. Det er da ikke fedt at skulle
vente en hel uge på at blive munter igen, hvis man lige har en dårlig
vejning pga væske el.lign.

Så min holdning er: vej dig så tit du lyster, men lad være at fokusere på
detaljerne - se det store billede!

Mvh Mimi

Fra : Insideout

Dato : 07-01-04 13:01

"Mimi" <mimi@NoMail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis man kun vejer sig en gang om ugen, svinger ens væskebalance altså
ikke?

Så tager vi lige et 5 kasses regnestykke

Hvis man hver dag taber sig 200 gram og vejer sig hver dag så er der meget
stor chance for at man på det tidspunkt man vejer sig på har indtaget
energi,vand eller måske ikke har bevæget sig så meget den dag at de 200 gram
er væk, man tror så at der er noget galt begynder måske at spise mindre og
så er fanden løs igen. Det er sku' da til at blive dårlig af at veje sig
hver dag .
Derimod hvis du kun vejer dig hver uge så har du nu måske 1400 gram at gøre
godt med og så er chancen for en udligning eller det jeg kalder et falsk
billede mindre, og hvis man hælder 1.5 liter vand indenbords en halv time
før man skal vejes så er man ude i noget selv pineri og er selv uden om det
.
Faktisk mener jeg at hvis man har is i maven og er sikker på at det man gør
er rigtigt så er en vejning hver 14 dag rigeligt.
Men ok hver sin mening og inden der går for meget blå stue i det så EOD fra
min side.

Mvh
Henrik

Fra : mus

Dato : 07-01-04 14:52

> [...]
> er rigtigt så er en vejning hver 14 dag rigeligt.
> Men ok hver sin mening og inden der går for meget blå stue i det så EOD

Ja der er mange måder at gøre det på og op til den enkelte. jeg selv vejer
mig og tager så et gennemsnit pr uge og et pr måned.

Hvad står EOD for?

Laila

Fra : mus

Dato : 07-01-04 16:02

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ja der er mange måder at gøre det på og op til den enkelte. jeg selv vejer
> mig og tager så et gennemsnit pr uge og et pr måned.

Der skulle stå: jeg selv vejer mig hver dag.....

Laila

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-04 16:50

> [...]
> stor chance for at man på det tidspunkt man vejer sig på har indtaget
> energi,vand eller måske ikke har bevæget sig så meget den dag at de 200

Hvis man nu hver dag skriver sin vægt ned, så sammenligner man altså mandag
med mandag for en uge siden, tirsdag med tirsdag for en uge siden osv. Det
giver glæde hver eneste dag (hvis man altså taber sig løbende), en ugentlig
vejning, som altså bare sker hver dag. Smart, ikke?

Mvh Maria

Fra : Heidi

Dato : 07-01-04 19:24

Insideout wrote:

> Jo Jo men med mindre de knalder totalt ud med motion, så ses det også
> på deres vægttab eller mangel på samme (stadig min påstand I behøver
> ikke være enig).

Det kunne vist godt misforstås, men det er altså mine kolleger jeg
snakker om - vi får rundstykker hver formiddag, og det er der jeg nu er
gået over til knækbrød med ost.

> [...]
> point med i din beregning. Gå selv på vægten EN gang om ugen samme
> dag og samme tid eller bliv vejet hos ww, på den måde får du et sandt

Jeg er ikke meldt til hos WW, så jeg styrer det hele 100% selv. Og
normalt ville jeg også nøjes med at veje mig en gang om ugen (det gjorde
jeg sidst jeg havde gang i et vægttab), og det fungerede også fint nok.
Men som Maria skriver, kan man jo også bruge det til at sammenligne hver
ugedag i forskellige uger - så det har jeg nu egentlig tænkt mig at
fortsætte med - i hvert fald her i starten, hvor der sker noget
forholdsvis hurtigt