Retrospect client kan ikke ses
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-04 22:29

En her i gruppen, vi kan jo kalde ham Morten, lokkede mig til at
opgradere fra Retrospect Express 5.0 til Retrospect Desktop 5.1. Jeg har
så lagt programmet på børnenes gamle iMac og en klient på min PowerBook
G4. Begge Computere kører trådløst netværk, og de kan fint komme i
forbindelse med hinanden.
Jeg kan bare ikke få Retrospect på iMac til at se klienten på
PowerBook. Og jeg har logget ind på PowerBook fra iMac. Den siger, at
klienten ikke er tilgængelig på netværket. Jeg går ud fra, at klienten
skal være åbnet på PowerBook. Hvad har jeg overset? For mig at se, er
antallet af indstillinger yderst begrænset, så jeg kan ikke se, at noget
kan stilles anderledes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-01-04 01:37

> Jeg kan bare ikke få Retrospect på iMac til at se klienten på
> PowerBook. Og jeg har logget ind på PowerBook fra iMac. Den siger, at
> klienten ikke er tilgængelig på netværket.

Et skud i tågen; din Firewall på Powerbooken blokerer for den port
Retrospect publicerer på!

/Preben (når Morten nu er så langsom )
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-04 22:36

> /Preben (når Morten nu er så langsom )

Nåååh, langsom er han nu ikke, men måske holder Morten en forlænget
juleferie? Langt fra alle internetforbindelser !? Eller bare en Mac-fri
juleferie ? Findes det overhovedet?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 18:20

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Nåååh, langsom er han nu ikke, men måske holder Morten en forlænget
> juleferie? Langt fra alle internetforbindelser !? Eller bare en Mac-fri
> juleferie ? Findes det overhovedet?

Jeg må hellere vedgå mig at jeg har været på SOMMERFERIE, og jeg /har/
været sydpå (vordingborg), som det sig hører når man afholder sin
sommerferie. Denne første del af ferien har været mac-fri, men ikke
helt PC fri.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-04 20:46

> Et skud i tågen; din Firewall på Powerbooken blokerer for den port
> Retrospect publicerer på!

Du havde ret. Jeg slog firewall fra på begge computere, og så er der hul
igennem. Jeg har ganske vist ikke prøvet at lave en backup endnu, for
jeg har kun nogle korte øjeblikke til at lege med computeren ad gangen.
Men mon ikke det virker, når de kan se hinanden?
Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvilken port Retrospect
benytter, så jeg kan åbne den i firewallen. Og så skal jeg skrive til
Caslon om det rimelige i, at jeg får en billig opgradering til ver. 6,
der netop er lanceret Det er jo kun tre uger siden, jeg købte 5.1.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 00:17

> [...]
> Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvilken port Retrospect
> benytter, så jeg kan åbne den i firewallen.

497, såmænd.

Prøv at klikke på ny i fanebladet Firewall og kig i rullemenuen.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-04 00:38

> 497, såmænd.
>
> Prøv at klikke på ny i fanebladet Firewall og kig i rullemenuen.

Hold kæææææ..! Nogle gange er det altså for let. Det er da ikke til at
vide, at Apple ligefrem har lavet den, så man bare skal klikke på den.
Jeg måtte da selv lave en til iChat AV. Tak for hjælpen. Det står vel
også i Retrospects manual, hvis jeg nogensinde får tid til at kigge i
den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 00:28

> Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvilken port Retrospect
> benytter, så jeg kan åbne den i firewallen.

Hvis man skulle komme i den uheldige situation, at komme til at
installere samme program på flere Mac'er, er det også her at man kan
redde schenariet. Indtil man får installeret flere licenser

F.eks. anvender Word port 59014 til sin netværkslicenscheck.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 00:35

> [...]
> redde schenariet. Indtil man får installeret flere licenser
>
> F.eks. anvender Word port 59014 til sin netværkslicenscheck.

Hvordan hitter man ud af, hvilke porte et program bruger

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-04 01:19

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvordan hitter man ud af, hvilke porte et program bruger

Spørger her i gruppen. Det plejer at virke for mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 02:08

> Spørger her i gruppen. Det plejer at virke for mig.

Spørgsmålet er nærmere om der ikke er en kommando i terminalen til at se
det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 02:26

> Spørgsmålet er nærmere om der ikke er en kommando i terminalen til at se
> det.

Det er der måske/måske ikke.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 18-01-04 22:22

> Det er der måske/måske ikke.

Hvad med netstat ? På *nix viser den da, hvilke porte, der bruges og
hvortil.

/Seb

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 02:26

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvordan hitter man ud af, hvilke porte et program bruger

Man sniffer sin egen maskine med programmet kørende.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 02:55

> Man sniffer sin egen maskine med programmet kørende.

Og det gør man hvordan? Kan man bruge Apple's netværksværktøj?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 05:11

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Og det gør man hvordan? Kan man bruge Apple's netværksværktøj?

Aner det faktisk ikke.

Jeg bruger IP NetMonitorX.
Det er et købe-program, med 21 dages trial, mest fordi jeg har brug det
i mange andre sammenhænge.
<http://www.sustworks.com>

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-01-04 01:45

In dk.edb.mac, spam@rfn.dk wrote:

> Og det gør man hvordan? Kan man bruge Apple's netværksværktøj?

Med Ethereal, f.eks.

   <http://www.ethereal.com/>

      BOFH-excuse: Browser's cookie is corrupted
      -- someone's been nibbling on it.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-04 02:19

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Med Ethereal, f.eks.
>
> <http://www.ethereal.com/>

Giver det nogen fordele frem for det som Thomas kom med?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-01-04 02:43

> Giver det nogen fordele frem for det som Thomas kom med?

Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har forsøgt mig med netstat og
lsof.

BOFH-excuse: not properly grounded, please bury computer

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-04 00:38

> [...]
> redde schenariet. Indtil man får installeret flere licenser
>
> F.eks. anvender Word port 59014 til sin netværkslicenscheck.

Sådan nogle tricks kender vi andre pæne drenge slet ikke noget til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 02:26

> Sådan nogle tricks kender vi andre pæne drenge slet ikke noget til.

Næh, jeg kendte den skam heller ikke
Opdagede den helt tilfældigt.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-01-04 07:14

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Spørgsmålet er nærmere om der ikke er en kommando i terminalen til at se
> det.

En kombination af netstat og lsof er tit god.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 09:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> En kombination af netstat og lsof er tit god.

En lille tutorial fra Unix-guruen var måske på sin plads

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-01-04 11:44

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> En lille tutorial fra Unix-guruen var måske på sin plads

Hmm, guru er måske lidt i overkanten, men i mangel af bedre kan jeg da
forsøge:

"netstat -an" er en god kommando, der viser hvilke porte der er åbne
på dit system.

Her er et sakset og redigeret output fra min Solaris[1] maskine:

TCP: IPv4
Local Address Remote Address State
-------------------- -------------------- -------
*.111 *.* LISTEN
10.0.0.8.48095 212.54.64.134.119 ESTABLISHED

Ganske kort fortalt, så viser ovenstående output, at en process på min
maskine lytter på port 111 (linien med LISTEN), samt at der er en
etableret forbindelse fra min maskine, til port 119 på en anden
maskine (linien med ESTABLISHED). Ved at kigge efter liner med LISTEN
kan vi se, hvilke portnumre der benyttes.

Dvs. vi kan køre netstat, starte Retrospect og så køre netstat igen,
for at se hvad der har ændret sig. De nye LISTEN linier er med stor
sandsynlighed fra Retrospect.

Vi kan i stedet for nøjes med at starte Retrospect, og så køre
kommandoen "lsof -i". lsof giver en hel masse output, så det kan være
en god ide at bruge less til at kigge på output med: "lsof -i |
less". | symbolet er som tidligere nævnt en "pipe"(et rør, ikke en
tobakspipe), der automatisk klipper-klistrer output fra den første
kommando over som input til den næste kommando.

Nu skal vi til at lede efter det ønskede program. Jeg har desværre
ikke Retrospect, så lad os sige, at jeg vil finde ud af, hvilke porte
programmet "exim" bruger.

Her er igen et eksempel fra min Solaris maskine:

COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE/OFF NODE NAME
exim-4.14 260 exim 0u IPv4 0x30002570dc0 0t0 TCP
*:smtp (LISTEN)
(Hovsa, der kom nogle lange linier, men sådan er der så meget).

Venstre kolonne er navnet på kommandoen der har åbnet
forbindelsen. Helt ude til højre står hvilken port der benyttes. I
dette tilfælde står der smtp. Ved at kigge i filen /etc/services kan
vi se, at det er port 25. Vi ved derfor nu, at vi skal åbne port 25
TCP i firewall'en, for at exim kan fungere.

Jeg har på fornemmelsen, at der findes nogle lidt mere venlige
grafiske programmer til Mac OS X, så jeg håber at nogle kan give os
navnene på dem.

Thomas
[1]: Jeg har ikke nogen maskine der kan køre Mac OS X for tiden, men
den er bestilt
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 20:02

> Hmm, guru er måske lidt i overkanten, men i mangel af bedre kan jeg da
> forsøge:

[snip]

Se _det_ var noget vi kunne bruge. Fedt!

> Jeg har på fornemmelsen, at der findes nogle lidt mere venlige
> grafiske programmer til Mac OS X, så jeg håber at nogle kan give os
> navnene på dem.

Jeg kigger efter det, nu hvor jeg ved hvad det er.

> Thomas
> [1]: Jeg har ikke nogen maskine der kan køre Mac OS X for tiden, men
> den er bestilt

Og hvad er så det for en?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-01-04 23:26

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Se _det_ var noget vi kunne bruge. Fedt!

Skulle det være en anden gang...

> Jeg kigger efter det, nu hvor jeg ved hvad det er.

Husk nu at skrive her, hvis du finder noget.

Den mindste iBook. Den så godt nok lækker ud, så nu kunne jeg ikke
stå for fristelsen længere.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-04 00:37

> Den mindste iBook. Den så godt nok lækker ud, så nu kunne jeg ikke
> stå for fristelsen længere.

Den er også helt perfekt efter min mening. Til prisen er den svær at
slå, selv for Wintel bærbare.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-04 22:36

> [...]
> skal være åbnet på PowerBook. Hvad har jeg overset? For mig at se, er
> antallet af indstillinger yderst begrænset, så jeg kan ikke se, at noget

Tjah, nu er min backup jo ikke noget med klienter (det hedder sgu' da
patienter, når man er læge, ikke Henrik?)

Men jeg har lige oplevet, at jeg ikke kan gennemføre en inkremental
Backup til min FWdisk. Det er 'uden for nummer' med hensyn til den
planlagte opbakning, så jeg er spændt på, hvad der sker tirsdag klokken
22. Det er tidspunktet der er sat som backup-time.

Det er vel snart tiden, at jeg skal have en aftale i din
Mac-Retrospect-klinik, Henrik?

Eller: Henrik, hvornår skal vi have et nyt møde i vores Macklub?
Overrask os i klubben ved at komme med et forslag, der passer i dine
vagtplaner. Decembermødet blev jo aflyst (af Poul og mig). Du kender
vores emailadresser

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : (Per Røn

Dato : 07-01-04 00:11

> [...]
> forbindelse med hinanden.
> Jeg kan bare ikke få Retrospect på iMac til at se klienten på

Jeg kører ganske vist »kun« med 5.0, men her findes Server, Workgroup og
Desktop på samme CD-ROM. Man installerer programmet [samme program], og
når man åbner det, indtaster man en kode. Koderne er forskellige for de
tre forskellige versioner.

Server indeholder automatisk ret til 100 klienter. Workgroup til 3?, og
Desktop til - ingen. Men her kan man så købe ekstra koder som på det
rigtige sted i programmet skal indtastes. Åbn programmet, op på
menulinien Window->License Manager, og så vil du kunne gætte dig til
resten. Ellers se efter i manualen.

Du kan sagtens installere en bunke klienter på såven Mac som Win [og
vistnok med 5.1 også Linux]. Det hjælper bare ikke det fjerneste, hvis
du ikke ordner det gennem licensadministratoren!
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-04 17:22

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
> rigtige sted i programmet skal indtastes. Åbn programmet, op på
> menulinien Window->License Manager, og så vil du kunne gætte dig til

Der skulle være to klienter med min Desktop. Og man kan endda vælge en
klient til Windows eller Linux foruden Mac.

> Du kan sagtens installere en bunke klienter på såven Mac som Win [og
> vistnok med 5.1 også Linux]. Det hjælper bare ikke det fjerneste, hvis
> du ikke ordner det gennem licensadministratoren!

Jeg har simpelthen så dårlig tid for tiden. Jeg må se at få kigget i
manualen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 18:23

> En her i gruppen, vi kan jo kalde ham Morten

BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP! skal jeg absolut have skylden for alle
dine dårligdomme? ...Og så viste det sig endda at være den firewall,
jeg ved tidligere lejligheder har fortalt dig er overflødig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-04 00:47

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP! skal jeg absolut have skylden for alle
> dine dårligdomme?

Du har da aldrig fået skylden for min halsbrand. I det mindste fik jeg
da vækket dig.

> ...Og så viste det sig endda at være den firewall,
> jeg ved tidligere lejligheder har fortalt dig er overflødig.

Jeg plejer heller aldrig at bruge sådan noget. Men der har kørt en hed
debat her i gruppen om, hvor stor en sikkerhedsrisiko især trådløse
netværk udgør. Til sidst turde jeg ikke andet end at slå firewall til.
Jeg er også begyndt at slukke for det trådløse netværk om natten, og
hvis jeg ikke er hjemme. Det kan jeg i øvrigt lige så godt, for der er
pludselig opstået en firmware-fejl på mit kabelmodem, så det jævnligt
mister forbindelsen og skal genstartes. Der er jo ikke meget ved at have
netværket klar til brug, hvis jeg alligevel skal genstarte det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 14-01-04 01:22

> Du har da aldrig fået skylden for min halsbrand. I det mindste fik jeg
> da vækket dig.

halsbrand: nej, WET: ja

Iøvrigt er det en københavneret at sove længe når man holder
sommerferie og ikke har børn.

> Jeg plejer heller aldrig at bruge sådan noget. Men der har kørt en hed
> debat her i gruppen om, hvor stor en sikkerhedsrisiko især trådløse
> netværk udgør. Til sidst turde jeg ikke andet end at slå firewall til.

De sikkerhedshuller der er i trådløs netværk betyder sgi da ik' at
fremmede kan logge på dine maskiner, men at de kan aflytte trafikken på
dit netværk - her hjælper en firewall dig ikke. Sikkerheds risiciene
ved trådløse netværk betyder iøvrigt osse at man kan anvende din
internet forbindelse (det er her du skal være påpasselig!), her
hjælper den firewall dig ej heller. Kanske du kan begrænse
uvedkommende ved at ændre opsætningen på din router.

Hvis du sender ukrypterede passwords rundt betyder det selvfølgelig at
de så osse kan logge ind poå din computer, Afp som jeg går ud fra du
anvender på dit LAN sender iøvrigt ikke password som klar text (i
modsætning til ftp).