Livsglædens evangelium m/u transcendens
Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-04 14:28

Livsglædens evangelium m/u transcendens

Kristendommens mål er selvfølgelig at skabe størst mulig lykke for flest
mulig

Lykke er sum af glæde minus sum af smerte - integreret over hele livet. Så
vi bør ikke fortabe os i materialisme men se på den røde tråd, den
overordnede sammenhæng.

I muslimlande har deres tro nok været fremskridt - men her dur den ikke,
hvis vi skal overleve.

Vi har frembragt fin trivsel og tolerance - hygge og udfordringer,
gørdetselvaktivitet og alternativer til det glædesdræbende ekspertvælde.

I en mands liv er der to tragedier: at have nået sine mål, og ikke
at have nået dem.Nietzsche

Livskunst: at være vennesæl. Nietzsche

De største stunder ikke vore mest højlydte, men vore mest stille
stunder. Nietzsche

Glæde afhænger af os selv. Aristotles

- If you believed more in life you would fling yourselves less to
the moment. Nietzsche

In diving to the bottom of pleasure we bring up more gravel than
pearls. Honoré de Balzac

Jeg vil hellere leve to dage på jorden end tusind år i historien.
Molière

Jo mere jeg tænker over sagen, jo tydeligere bliver det mig, at
livet helt enkelt er til for at leves Goethe

-

- Man opvejer sin mangel på glæde over sig selv med selvglæde.
Piet Hein

Men at spise og drikke er godt, mine brødre, er sandelig ingen tom
kunst" Knus, knus de evigt -uglades tavler.m

Not joy but joylessness is the mother of debauchery.Nietzsche

-

- Når lysternes brønd er tømt, kan man endnu ikke se bund i
glædernes. Frithiof Brandt

-

- Selv om vi var virkelig overbevist om, at svin er lykkeligere end
mennesker, skulle vi ikke af den grund tage imod Kirkes tjenester. Vi
værdsætter i virkeligheden ikke glæder i forhold til deres intensitet; nogle
glæder synes os ganske naturligt at foretrække for andre. Bertrand
Russell

Sålænge vi er underlagt lysternes herredømme, med alt hvad det
indebærer af håb og skuffelser, kan vi aldrig opnå varig lykke eller fred.
Arthur Schopenhauer

The greatest happiness is to know the source of unhappiness.
Dostoievsky

When we experience happiness, we are not thinking of ourselves but
of our ideal. This lies far off, and only the rapid man attains it.

Sutsko og årgangsvin blir bedre år for år. Troels Trier og
Rebekka Brüel

Men når folk så skal opbygge deres glæde og se Otto Leisner i farve-TV
eller køre frem og tilbage langs hovedvej 1 fra Korsør til Købe nhavn hver
søndag, eller hvad det nu er, der giver folk glæde, eller gå i deres
sommerhuse og plante fyrretrær, for nu at tage tre typiske ting, der glæder
danske befolkning, så er det nødvendigt, at der skabes de.. Glistrup

Så længe der har været mennesket til, har mennesket glædet sig
for lidt: Dette alene er vor arvesynd. Nietzsche

Nothing can bring you peace than the triumph of principles.
Emerson

Vel udsovet er dog den fineste rus, livet byder.
Jacob Paludan

Men blide stunder det har alle. En fange sidder på sin kærre og
kører til skafottet, et søm gnaver ham i bagen, han flytter sig og føler det
mere behageligt. Knut Hamsun

Speed provides the one genuinely modern pleasure
Bertrand Russel (1894-1963)English Author

Vellyst: for alle bodsskjortede kropsforagtere en brod og en pæl,
og for bandet som "denne verden" af alle verdensfordoblere: for den
håner og narrer alle vrang- og vrøvlelærere. Nietzsche humor

Den glæde, som en orgasme giver en kvinde, rangerer på hendes værdiskala
langt efter den, som hun får ved ata deltage i et cocktail party eller ved
at købe et par auberginefarvede lakstøvler. Esther Vilar

Denne lille latterlige krampetrækning. Elsa Gress

Glædespiger: At lade mænd få sex mod engangsbetaling er et foragteligt
skruebrækkeri og forrædderi imod matriakat og samfundsorden. Anonym

Hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl. Nietzsche

'Lyst og livsglæde er utænkelige uden kamp
uden smertelige erfaringer
og uden en ulystbetonet kamp med sig selv
Det er ikke yogiernes og buddhisternes teori om Nirvana-
ikke Epikurs nydelsesfilosofi-
ikke klosterlivets afkald, der karakteriserer psykisk sundhed,
men derimod en vekslen mellem smertefuld kamp og lykke
mellem vildfarelse og sandhed
mellem fejltrin og besindelse
mellem rationelt had og rationel kærlighed
kort sagt: fuld vitalitet i alle livssituationer
Evnen til at udholde ulyst og smerte
uden desillusioneret at flygte ind i en stivhedstilstand
går hånd i hånd med evnen til
at tage lykke og give kærlighed
For at tale med Nietzche:
'Den der vil lære at juble i vilden sky
må også være forberedt på
at blive bedrøvet til døden.'
WILHELM REICH

Intet ødelægger et menneske så meget som at skulle /tænke og føle uden indre
nødvendighed
- uden glæde - som en automatisering af pligt. Nietzsche

Kraft gennem glæde. Tysk slogan i nazi-tiden, muligvis inspireret af
Nietzsche : "Er livet ikke tusind gange for kort til at kede sig?"
(Zarathustra)

Selvbedrag er den største af alle glæder Voltaire

Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af livet.
Frithiof Brandt

Berøv de kloge glæden ved at have tilhørere - og kundskaben mister sin værdi
for dem. Jean-Jacques Rousseau

Glæden er menneskets overgang fra en mindre til en større fuldkommenmhed.
Glæden består i at ens egen kraft forøges. Spinoza

Efter tørke kommer væde, efter sorg kommer glæde. Ordsprog

Der er mere glæde i håbet end fornøjelsen. Japansk ordsprog

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 04-01-04 15:41

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse news:LNUJb.441$og2.90@fe09.usenetserver.com...

> Kristendommens mål er selvfølgelig at skabe størst mulig lykke for flest
> mulig

Er det noget, du har fundet i det nye testamente? Eller
hvor har du det fra?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-04 20:47

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Er det noget, du har fundet i det nye testamente? Eller
> hvor har du det fra?

Just præcis. Men ikke ordret. Mellem linierne er det for mig indlhysende at
Jesus og hans far har ingen egoistiske motiver, ønsker ikke "dit er riget,
magten og æren" for egen skyld, men for at vi skal trives bedst muligt.
Kan du argumentere modsat?

GT var om at jøder skulle holocauste filistre , aramæere, moabitter osv,
og selv skulle tugtes med Jehovas straf,
og øje for øje var vist delvis fordi Gud ville banke blodskam- og andre
nykker ud af sine uetiske børn.

Men da Gud fik en søn blev han klogere, så NT siger faktisk at religionens
formål er at skabe størst mulig lykke for flest mulig kristne og jøder.- og
evt også kulturfremmede. hvis det kan forliges

Biblens nyere del siger også "Bekæmp ej synder, men synd" - altså ser på
generel og principel langsigtet lykkeskabelse.

Døm ej at du ikke selv skal dømmes. Jesus K
Den kaste første sten der selv er ren J.K
Slår nogen højre, så vend venstre til J K

Fra : Vidal

Dato : 04-01-04 22:24

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse news:P4_Jb.17$Se.1@fe13.usenetserver.com...
> [...]

> magten og æren" for egen skyld, men for at vi skal trives bedst muligt.

Fra NT altså. Kunne du ikke pege på de linjer det ligger imellem, det
interesserer mig meget.

Jesus interesserer sig ikke for menneskets trivsel dennesidigt,
ihvertfald ikke trivsel i almindelig forstand. Jesus søgte aldrig
selv noget, der kunne betegnes som trivsel, og han er vel
forbilledet for mennesket.

> Men da Gud fik en søn blev han klogere, så NT siger faktisk at religionens
> formål er at skabe størst mulig lykke for flest mulig kristne og jøder.- og
> evt også kulturfremmede. hvis det kan forliges

Hvor står der noget om det? Det kunne jeg godt tænke mig at vide.

> Biblens nyere del siger også "Bekæmp ej synder, men synd" - altså ser på
> generel og principel langsigtet lykkeskabelse.

Skelnen mellem synd og synder er meningsløs i kristelig
henseende. Alt andet fører til hykleri.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-04 01:13

> [...]
> ihvertfald ikke trivsel i almindelig forstand. Jesus søgte aldrig
> selv noget, der kunne betegnes som trivsel, og han er vel

Nu udtalere du dig om hvad INGEN har forstand på. Jeg læser mellem linierne
at Jesus blev ret høj af at krybende kvindefolk salvede hans fødder, og
romersk høvedsmand inviterede ham på et godt måltid
Havde Jesus klædt sig i sæk og aske, havde det stået i NT, men han opførte
sig normalt og behageligt, som fri mænd, dvs middelklassen , gjorde i Israel
på den tid.
Brød og vin var luksusmad, og arbejdere drak vand.

Den der munkeaskese med, at Jesus direkte flygtede fra nydelse, er opfundet
af selvhadende puritanske munke og kirkefædre, tror jeg.
Jesus var ihvertfald ikke særlig vild med korsets pinsler, da der var optræk
til dem, så flagelant-masochist var han ikke.

> Hvor står der noget om det? Det kunne jeg godt tænke mig at vide.

Tre af de ti bud sigter mod at vi ikke smadrer hinandens liv
ikke slå ihjel, ikke stjæle, ikke bære falsk vidnesbyrd.

Næstekærlighedsbudskabet mener jeg ikke er "l'art pour l'art" men sigter mod
at vi skal give vort folk den trivsel, som vi selv glædes ved.

> Skelnen mellem synd og synder er meningsløs i kristelig
> henseende. Alt andet fører til hykleri.

Det er altså almindelig sproglig basal-viden at skelne mellem begreb og
person, .
"Bekæmp synd ej synder" (Gå efter bolden og aldrig efter manden), er Gandhis
ord, men jeg kender mange sognepræster, der mener at det også er essensen af
Jesu lære. At vi ikke skal dømme næsten, men tilgive og være tolerante -
ikke forarges.Vende venstre kind til osv.