kirke og stat
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 22:02

jeg hørte lige i tv avisen at den katolske kirke i dk vil gå i retten for at
prøve lovgivningen om at folk der ikke er medlem af kirken alligevel betaler
kirkeskat, for at få kirke og stat delt tror jeg nok, men såvidt jeg ved
betaler man ikke kirkeskat hvis man er udmeldt, det drejer jo kun om 1 til
2%. Hvad grunden er til deres indfald har jeg lidt svært ved at se, de får
vel deres penge fra rom så de har vel deres på det tørre

hvorfor skulle man af andre grunde end at regeringen ikke blander sig i
kirken skulle man da skille de to ad?

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-01-04 22:38

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> vel deres penge fra rom så de har vel deres på det tørre
>
> hvorfor skulle man af andre grunde end at regeringen ikke blander sig i

Ver du sikker, det handler om penger eller makt, eller penger og makt.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 22:46

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=140367

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 22:49

jeg har ikke læst disse men jeg søgte på katolikker for lighed blandt
trossamfund og fandt disse

http://www.sankt-mariae-kirke.dk/lumen/arl44_lighed.html
Katolikker for Lighed blandt Trossamfund
- et nyt kirkepolitisk initiativ

http://www.kirkefondet.dk/kirkefondet/pegasus.nsf/0/49bd4e94a073ea6fc1256d1300409f13?OpenDocument
Katolsk gruppe ønsker stadig retssag om tros-diskrimination

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=1363036
Kronik: Adskil kirke og stat

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-01-04 07:12

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> writes:

> jeg har ikke læst disse men jeg søgte på katolikker for lighed blandt
> trossamfund og fandt disse

Det var da en god ide. Jeg kunne for eksempel også godt tænke mig, at
kirkeskatten blev fradragsberettiget...
--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-01-04 23:53

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel deres penge fra rom så de har vel deres på det tørre
>
> hvorfor skulle man af andre grunde end at regeringen ikke blander sig i

Meget kort: selvom man ikke betaler kirkeskat, bidrager man alligevel til
den evangelsk-lutherske tro ved at betale skat, der for en dels vedkommende
går til de protestantiske kirker. Jeg tror ikke på at katolikkerne har en
kinamands chance for at vinde, eftersom det er forudsat i grundloven at den
danske kirke er den evangelisk-lutherske kirke og som sådan understøttes af
staten.

Jeg vil næsten vædde hvad det skal være på at de taber den sag, da det
formenlig vil være i strid med grundloven at staten ikke støtter kirken som
den gør, uanset om det så betyder at andre trossamfund også gør det
indirekte.

Det vil jo svare til at man også skal have varene billigere i
forretningerne, fordi man ellers som forbruger kommer indirekte til at
betale til DA, selvom man ikke har samme interessefællesskab med dem.

Det er formentlig blot en provokation for at gøre opmærksom på rimeligheden
i at adskille kirke og stat (kræver en gundlovsændring) og ikke fordi de for
alvor tror at de vinder sagen.

--
ahw

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-01-04 07:15

"Arne H.Wilstrup" <karl@meget.dk> writes:

> Det er formentlig blot en provokation for at gøre opmærksom på rimeligheden
> i at adskille kirke og stat (kræver en gundlovsændring) og ikke fordi de for
> alvor tror at de vinder sagen.

Og i øvrigt er der jo også den lille, ofte glemte historiske detalje,
at en væsentlig del af betalingen er en løbende betaling for at
Folkekirken i sin tid gratis overlod sine jordbesiddelser til Staten.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-01-04 07:12

> [...]

> prøve lovgivningen om at folk der ikke er medlem af kirken alligevel betaler

Det får de ikke meget ud af, for det gør de ikke.

Hvis man ikke er medlem af Folkekirken og i øvrigt husker at gøre
skattevæsenet opmærksom derpå, så betaler man ikke kirkeskat. Så
simpelt er det vitterligt, uanset hvad forvrøvlede kegler påstår.

Hvad man derimod faktisk _betaler_ er en del af kirkens drift på
lønningsområdet.

Beløbet som staten der overfører til Folkekirken svarer i store træk
til de udgifter som Folkekirken har til personregistrering
(kirkebogsføring) og vel også en del af vedligeholdelsen af kulturelt
og historisk relevante bygningsværker. Disse sidstnævnte er det nemlig
medlemmerne, der betaler for over kirkeskatten.

Jeg så gerne, at der blev ryddet op i dette morads, så vi medlemmer
kunne slippe for de gentagne, tåbelige beskyldninger, men det er der
pt. ikke politisk vilje til i Folketinget (hvorfor gøre så meget
arbejde for noget, der reelt ingen økonomisk betydning har?)