luther
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 17:58

var det ikke luther der udlagde "giv os idag voret daglige brød" med venner,
brødre, ........og så meget andet? kan i give mig et link til den
fortolkning?

Ole

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-01-04 18:14

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> var det ikke luther der udlagde "giv os idag voret daglige brød" med
venner,
> brødre, ........og så meget andet? kan i give mig et link til den
> fortolkning?

http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/index.htm indeholder
Luthertekster på dansk - prøv at se i hans lille katekismus under
'Fadervor'. Det er sikkert også andre steder, hvor han udlægger Fadervor,
men den lille katekismus er i hvert fald enkel og kortfattet.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 19:17

Giv os i dag vort daglige brød.

Hvad vil det sige?
Svar:

Gud giver dagligt brød til alle onde mennesker også uden vor bøn; men
vi beder i denne bøn, at han vil lade os skønne på det og modtage vort
daglige brød med taksigelse.

Hvad er da dagligt brød?

Svar:

Alt, hvad der er nødvendigt for at leve, som mad, drikke, tøj, sko,
hus, hjem, arbejde, husdyr, penge, ejendele, en from ægtefælle, fromme børn,
fromme medarbejdere, fromme og reelle overordnede, en god regering, godt
vejr, fred, sundhed, god moral og ære, gode venner, trofaste naboer og alt
sådan noget.

http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/id80.htm

Tak for svaret

Ole