Et ejendommeligt paradoks
Fra : JoVe

Dato : 02-01-04 15:53

Det er mærkeligt at tænke på, at der i kirkehistorien findes mange, som ikke
er teoligisk uddannet, men som har haft enorm betydning i kristenheden.
Teologer har så i eftertiden skrevet lærde værker til hinanden om disse
"amatører", uden at de derved har haft nogen som helst betydning i
kristenheden.

Jørgen Vestergaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-04 15:58

I news:3ff58523$0$29368$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> [...]
> kristenheden. Teologer har så i eftertiden skrevet lærde værker til
> hinanden om disse "amatører", uden at de derved har haft nogen som

Ja, det er bemærkelsesværdigt at det sjældent er akademisk uddannede
teologer der har den helt store betydning!

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Niels Peter

Dato : 02-01-04 16:31

Andreas Falck wrote:
> I news:3ff58523$0$29368$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
> JoVe følgende:

> Ja, det er bemærkelsesværdigt at det sjældent er akademisk uddannede
> teologer der har den helt store betydning!

Der findes dog også lysende undtagelser: Martin Luther var således
særdeles akademisk uddannet og underviste på universitetet.

Niels Peter

--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-04 16:41

I news:3ff58df1$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Niels Peter følgende:

[ ... ]

> Der findes dog også lysende undtagelser: Martin Luther var således
> særdeles akademisk uddannet og underviste på universitetet.

Det der er af den største betydning, er egentlig ikke om man er
akademiker, uddannet skolet eller lignende, men først og fremmest om
man er en omvendt kristen, om man er en kristen der er født på ny
(joh. kap. 3), om man dagligt tager sit kors op (som Jesus udtrykker)
og dagligt arbejder på sin frelse med frygt og bæven (som Paulus
udtrykker det)!

Med andre ord:
Har man overgivet sig helt og fuldt til Jesus, eller er kristendommen
blot en livsfilosofi for én! Det er spørgsmålet langt mere end om man
er uddannet det ene eller det andet!

Fra : Niels Peter

Dato : 02-01-04 16:56

Andreas Falck wrote:

> [...]
> Har man overgivet sig helt og fuldt til Jesus, eller er kristendommen
> blot en livsfilosofi for én! Det er spørgsmålet langt mere end om man

Det kan vi dårligt blive andet end enige om.
Det var da også en af Luthers kongstanker, at enhver, "som er krøbet ud
af dåben", er præst for sin næste. Det, der i fagjargonen kaldes "det
almene præsteskab".

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-04 17:54

I news:3ff593cb$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Niels Peter følgende:

[ ... ]
> Det kan vi dårligt blive andet end enige om.
> Det var da også en af Luthers kongstanker, at enhver, "som er
> krøbet ud af dåben", er præst for sin næste. Det, der i fagjargonen
> kaldes "det almene præsteskab".

Jeps, han var en klog ham Luther!

Der nu HAR købt hus i Ravsted, Sønderjylland
Huset kan ses her: http://skrift.dk/hus_ravsted
ER det ikke bare et skønt hus? og så på 177 kvm

Fra : JoVe

Dato : 02-01-04 17:05

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes dog også lysende undtagelser: Martin Luther var således
> særdeles akademisk uddannet og underviste på universitetet.

> [...]

Ja, tak og lov at der i kirkehistorien også har været troende teologer. Det
har ikke været bare grosbøller!
Pt læser jeg lidt af en N. P. Wetterlund.
Jørgen Vestergaard

Fra : JoVe

Dato : 02-01-04 19:00

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, det er bemærkelsesværdigt at det sjældent er akademisk uddannede
> teologer der har den helt store betydning!
>
> --

Jesu disciple var fiskere og håndværkere. Paulus var hvad man med rimelighed
kunne kalde teolog.

Hørte engang en levende og engageret taler hævde at Slangen i Paradis var
den første teolog, for den sagde: "Har Gud virkelig sagt....?"

Jørgen Vestergaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-04 20:49

I news:3ff5b0f9$0$29395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]
> Hørte engang en levende og engageret taler hævde at Slangen i
> Paradis var den første teolog, for den sagde: "Har Gud virkelig
> sagt....?"

Den vil jeg prøve om jeg ikke kan huske