Unormal lyd ved koldstart/choker (Alfa 156~
Fra : Thomas Rybak

Dato : 03-01-04 17:44

Hej

Når jeg starter min Alfa 156 fx. efter en kold nat, bruger den jo
autochoker. Men det larmer en del. En slags høj pibelyd som når en rem skal
skiftes/strammes. Motorlyden bliver normal når bilen er varm. Er der nogen
som ved hvilken rem det kunnne dreje sig om, eller om det skyldes noget helt
andet?

Mvh Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 18:32

On Sat, 3 Jan 2004 17:43:46 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

> [...]
>som ved hvilken rem det kunnne dreje sig om, eller om det skyldes noget helt

Sikkert ventilatorremmen, der glider. Enten spænd den eller giv den
lidt bremsevædske, hvor kilerem og rem "mødes".

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Thomas Rybak

Dato : 03-01-04 19:21

> Sikkert ventilatorremmen, der glider. Enten spænd den eller giv den
> lidt bremsevædske, hvor kilerem og rem "mødes".

Hvordan kan det være ventilatorremmen når det kun sker ved en kold motor?

Og hvor finder jeg helt præcis det sted den skal strammes?

Mvh Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 20:01

On Sat, 3 Jan 2004 19:21:11 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

>Hvordan kan det være ventilatorremmen når det kun sker ved en kold motor?

Fordi "ting" har det med at udvide sig, når de bliver opvarmede

>Og hvor finder jeg helt præcis det sted den skal strammes?

Som regel dér, hvor remmen trækker generatoren. Du skal altså flytte
lidt på generatoren i det ophæng, der giver dig muligheden
(det ene punkt er fixet, mens det andet kan justeres)

/Mogens
Alfa Romeo med 232 hk

Fra : Thomas Rybak

Dato : 03-01-04 20:35

> Fordi "ting" har det med at udvide sig, når de bliver opvarmede

Burde ventilatorremmen så ikke blive løsere???

> Som regel dér, hvor remmen trækker generatoren. Du skal altså flytte
> lidt på generatoren i det ophæng, der giver dig muligheden
> (det ene punkt er fixet, mens det andet kan justeres)

Hvar du nogen ide om hvor det sidder? Jeg har værkstedsmanualen på CD-rom
emn den er nu ikke meget bevendt. Findes der ikke en Haynes manual, det
havde jeg da til min gamle Citroen i PDF form?

> Alfa Romeo med 232 hk

Hvilken model/motorstørrelse er det?

Mvh Thomas

Fra : Torben E

Dato : 03-01-04 20:53

"Thomas Rybak" <private@REMOVE_THISrybakit.dk> skrev i en meddelelse

> Burde ventilatorremmen så ikke blive løsere???

Det er også sværere at trække generatoren lige efter koldstart,
da den da lader mere.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 20:54

On Sat, 3 Jan 2004 20:34:42 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

>Burde ventilatorremmen så ikke blive løsere???

Jow og så stopper hyleriet

>Hvar du nogen ide om hvor det sidder?

Generatoren kan du nu nok finde
(på siden af motoren)

>Hvilken model/motorstørrelse er det?

'95 Alfa Romeo 164 Q4
(4WD, 6 trins gear, ALT muligt udstyr)

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-01-04 22:15

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> '95 Alfa Romeo 164 Q4
> (4WD, 6 trins gear, ALT muligt udstyr incl Mogens)

mvh Uffe

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 22:20

On Sat, 3 Jan 2004 22:15:13 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]

He, he... - dyrt udstyr

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 03-01-04 22:52

On Sat, 03 Jan 2004 22:20:25 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>He, he... - dyrt udstyr
>
>--

Ja, det kan der ikke herske tvivl om, hvis det er solgt i metermål.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-01-04 10:29

> Ja, det kan der ikke herske tvivl om, hvis det er solgt i metermål.

Nok også fordi han kun findes i ET eksemplar.
(og tak for det

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 00:17

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Jow og så stopper hyleriet

Men det holder ikke - kunsten at stoppe en kilerem der hyler er ikke
at løsne den, men at skifte den ud, og stramme den korrekt op ;)

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-01-04 15:38

> Sikkert ventilatorremmen, der glider. Enten spænd den eller giv den
> lidt bremsevædske, hvor kilerem og rem "mødes".

Er du sikkert på at der overhovedet ER en ventilator rem? Jeg kiggede i dag,
og den motor der driver ventilatoren benytter sig ikke af nogen rem...

Derudover kan jeg kun finde to remme, hvoraf den ene er indkapslet. Men jeg
vil prøve at åbne kølerhjelmen når motoren er kold så jeg kan høre hvor den
er gal.

Mvh Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 15:45

On Sun, 4 Jan 2004 15:38:28 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

>Er du sikkert på at der overhovedet ER en ventilator rem?

Det er jeg ret sikker på

>Jeg kiggede i dag,
>og den motor der driver ventilatoren benytter sig ikke af nogen rem...

Nej, du har nok el-ventilator. Men dét udelukker jo ikke, at
generatoren ikke trækkes af en rem.

"Ventilatorrem" er en betegnelse fra gamle dage.

>Derudover kan jeg kun finde to remme, hvoraf den ene er indkapslet.

Den indkapslede er tandremmen - den må du endelig ikke smøre!

/Mogens

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-01-04 19:37

> Den indkapslede er tandremmen - den må du endelig ikke smøre!

Okay, men den anden rem virker meget stram og giver sig max 1 cm på det
længste spænd ?

Mvh Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 19:45

On Sun, 4 Jan 2004 19:37:00 +0100, "Thomas Rybak"
<private@REMOVE_THISrybakit.dk> wrote:

>Okay, men den anden rem virker meget stram og giver sig max 1 cm på det
>længste spænd ?

Lyder meget rigtigt - kør forbi det lokale Alfa-værksted og lad
værkføreren konfirmere det. Jeg er ret sikker på, at generatoren får
din rem til at smutte på remskiven.

/Mogens

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-01-04 23:12

> Lyder meget rigtigt - kør forbi det lokale Alfa-værksted og lad
> værkføreren konfirmere det. Jeg er ret sikker på, at generatoren får
> din rem til at smutte på remskiven.

Okay, det vil jeg prøve. Tak for hjælpen

Mvh Thomas