Escort
Fra : Harry

Dato : 03-01-04 15:43

Hjælp......
Er der nogen her der kan fortælle mig, hvordan man får den remskiven af
krumtappen på en escort 1,8i ?
Er der links eller ret gevind i bolten ?
Nu har jeg bøvlet det meste af dagen og har efterhånden smadret alle mine
fingre, så jeg håber på hurtig hjælp herigennem.
På forhånd TAK
Harry

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 16:16

> [...]
> Nu har jeg bøvlet det meste af dagen og har efterhånden smadret alle mine
> fingre, så jeg håber på hurtig hjælp herigennem.

Du kan kun få den af med en aftrækker, men om den skal have en speciel
udformning for at passe ned i motorrummet skal jeg ikke kunne sige. Mener
ikke der er noget som helst tilbage på Ford som har links gevind.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : alexbo

Dato : 03-01-04 16:53

"Harry" skrev

> Er der links eller ret gevind i bolten ?

Der er ret gevind, du tager en top der passer, sætter T stykket på med et
rør som forlænger, drejer højre om til den rører noget hårdt, drejer nøglen
til start i 1 sekund.
Så slår motoren bolten løs, hold fingrene og næsen langt væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Harry

Dato : 03-01-04 17:15

Det lyder godt nok farligt.........
Harry

Fra : alexbo

Dato : 03-01-04 17:56

"Harry" skrev

> Det lyder godt nok farligt.........

Det er nu ikke så dramatisk, bare man har næsen væk.

Du kan jo ikke med håndkraft løsne bolten, dels fordi den sidder fast, dels
fordi motoren bare drejer når du tager fat.
Hvis man har, og kan komme til med, en luftnøgle så kan man løsne bolten med
den.
Hvis ikke, så holder man bolten fast, og drejer med motoren, du skal bare
sikre dig at nøglen ikke kan ramme noget sart.
Hvis nøglen hopper af, så sæt den i klemme med et brædt.

mvh
Alex Christensen

Fra : SNiP

Dato : 03-01-04 20:25

alexbo wrote:
> [...]
> bare sikre dig at nøglen ikke kan ramme noget sart.
> Hvis nøglen hopper af, så sæt den i klemme med et brædt.

Et alternativt forslag er at sætte motoren i gear og a, få nogen til at
holde på driftsbremsen, eller b, hvis ventilerede skiver forefindes på
kareten at proppe en skruetrækker eller lang dorn ind i et af 'hullerne'
således at det derved blokerer mod kaliberen.
Med bolten fjernet kan man i mange tilfælde få remskiven af ved at tappe
lidt på den med en hammer.

Jeg har en gang forsøgt den metode med at bruge motoren til at slå bolten
løs, med det resultat at toppen blev til en blomst.

/J

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 22:09

> [...]
> kareten at proppe en skruetrækker eller lang dorn ind i et af 'hullerne'
> således at det derved blokerer mod kaliberen.

Det er også sådan Haynes foreslår man løsner skiven.
"Trækker håndbremsen, sætter bilen i 5. gear og løsner bolten til
crankshaft-pulley"

På mondeo kan man komme ind til den fra siden ved at afmontere inderskærmen
så der er det også muligt at sætte en aftrækker på. Aner ikke om det er det
samme ved escort som har samme motor.

Fra : Sode

Dato : 04-01-04 12:51

Ehhh...
Luftværktøjet ER altså opfundet.

VH/Sode

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 13:01

> Ehhh...
> Luftværktøjet ER altså opfundet.

jojo, problemet er bare at ford har valgt at hjulkasserne skal sidde ca. 5
cm fra motor og gearkasse (på nogen modeller). Så det giver ikke plads til
meget værktøj.

Fra : Harry

Dato : 04-01-04 15:15

Den med 5.gear og så holde den på bremsen virkede ganske godt.
Så jeg vil lige sige tak for de mange gode fif.......

Harry